Vad behöver jag veta?
Hej! Jag ska snart få hem 2 st kanin ungar, jag skulle verkligen behöva veta om det är något man verkligen måste veta. Jag har aldrig haft kanin förut men just nu har jag marsvin. Jag har läst på väldigt mycket kring mat och skötsel men är det något som ni inte visste som ni önska ni visste innan ni skaffa kanin får ni gärna skriva det
Vad bra att du har läst på! Då har du säkert koll på att det är jätteviktigt att de äter massvis med hö! Ca 80-90% (minst) av deras diet ska vara hö av god kvalitet, och om de inte äter ordentligt måste du se till att de äter direkt. Äter de inget alls måste du åka akut till veterinär för det är livshotande. Jag skriver det även om du säkert redan vet det, för det är nog en sak som många kanske inte riktigt förstår vikten av.
En annan sak som kan vara bra att veta om man har två kaninungar är att, även om de kommer bra överens nu, så är det stor risk att de börjar bråka när de blir könsmogna. Det är även stor risk för att de glömmer bort att vara rumsrena, blir aggressiva, gnager på saker, ja alla möjliga tråkiga beteenden helt enkelt. Jag ser många inlägg om liknande beteendeförändringar på sociala medier och nästan alltid kommer det fram att kaninen troligtvis nyss blivit könsmogen. Jag är inte helt säker på när könsmognad infaller, men någonstans runt 4-6 månader, TROR jag. Så om kaninernas beteende förändras där någonstans, så vet du varför! Om de börjar bråka mycket så behöver du sära på dem och kastrera dem. Kastrera bör du visserligen göra i vilket fall som, det har väldigt många fördelar både för beteende, relationer kaninerna emellan samt deras hälsa, både för honor och hanar.
Annars tror jag inte det är något speciellt som jag önskar att jag visste. Det viktigaste är ju kost, aktivering, bra miljö och boendesituation och att man är uppmärksam på förändrat beteende, samt vet vad som betraktas som akutsituationer (t.ex. magstrul, matvägran, och så vidare). Resten lär man sig med tidens gång. :) Jag var väldigt påläst när jag skaffade min första kanin för snart 3 år sedan, men jag lär mig fortfarande mycket om dem hela tiden. Det finns så mycket att lära sig kring deras beteende och sjukdomar, det tar ju typ aldrig slut!
Vad bra att du skrev det om deras beteende för det hade jag inte koll på! Och tack för den andra infon!
#2: Vad kul att jag kan hjälpa till! En annan sak jag kom på som är viktig att tänka på om man har kaniner av motsatta kön är att man måste separera dem väldigt tidigt för att inte riskera att få ungar. Och även att kaniner både kan bråka och para sig genom galler, så om man separerar dem måste man ha dubbla galler med lite avstånd emellan för att inte riskera att det ska ske. Du behöver dock inte bli orolig om de bråkar genom galler, det betyder INTE att de inte kan bli vänner igen. De bråkar mest bara om revir då. När man väl sätter ihop dem sedan (inklusive jobbet det innebär) så betyder de bråken ingenting.
Hoppas allt kommer gå bra med dina små fluffbollar :)
Här kommer några råd, ur marsvinssynpunkt.
Kaniner har ofta en bakterie naturligt i luftvägarna (Bordetella bronchiseptica) som ger marsvin lunginflammation. Dessutom har en del kaniner en parasit i tarmarna (Encephalitozoon cuniculi) som kan bryta ut ifall kaninen blir nedsatt av någon anledning. För kaniner finns medicin mot E cuniculi, men marsvin tål inte den medicinen så för dem är smittan en plågsam dödsdom.
Har man både marsvin och kanin hemma så måste man skydda marsvinen mot risken för att bli smittad av kaninerna.
#4: vilken tur att du skrev det! Tack så mycket
#5: Du kan läsa lite mer detaljerat här (en bit ner på sidan).
https://www.eragons.se/om-marsvin/marsvin-i-flock/