Tamkanin?
Hej!
Jag var ute och promenerade igår och såg den här kaninen. När jag sedan var påväg hem igen på samma väg så hoppade den fram till mig och sprang vid mina ben. När jag försökte gå så följde den efter mig. Jag gick hem och kontaktade smådjurschansen för att få svar på om det överhuvudtaget var en tamkanin, då jag inte alls har bra koll. Idag så fick jag svar att det 100% var en tamkanin så jag gick tillbaka till där jag såg den och försökte leta efter den. Jag hittade den och försökte ge lite grönkål som jag hade med mig, vilket den tog men den var inte alls lika tam som igår. Om jag hade fått tag på den hade den fått komma med mig hem.
Nu behöver jag alltså hjälp med vad jag ska göra nu?
Ser ut som en liten hermelin kanin :)
Har du facebook? Är du isåfall med i någon lokal grupp för där du bor? Isf kan du fråga om någon har eller vet någon som har en fälla (för tex katt eller liknande) att testa med (min kompis hjälpte till att fånga en kanin med fälla för några månader sen).
Kaniner kan ju vara lite luriga och väldigt kvicka så gillar de inte att bli klappade eller tagna kan de vara svårt att få tag på dem utan hjälpmedel.
En stor håv kan vara ett alternativ eller om det på något vis går att göra en inhägnad där man kan lägga god mat att locka in den i som man sen kan stänga bakom.
Har du kollat i närområdet också om någon vet något om kaninen?
Är det riktigt mörkt ute kan man lysa med en stark ficklampa rakt mot den (ofta vågar dem inte hoppa "utanför" ljusstrålen och på så vis försöka komma tillräckligt nära att kunna fånga den (bäst då med tex håv eller liknande).
Om den är nära där du bor kan du alltid försöka locka med den hem och där försöka mata den lite så kanske det är lättare att fånga den där.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu