Vilken matta är bäst?
Hej ! Jag tänkte köpa en större matta till mitt rum. Min kanin är ofta i mitt rum så jag undrar vilken matta är bäst? Mattan får Max vara 133 cm bred och 190 cm lång. Det måste vara lätt att ta bort hö och strö ifrån. Helst ska den inte vara dyrare än 500 kr. Tacksam för svar😊
Jag hittade en matta som heter Elin och finns på rusta är den bra? Jag hittade och en matta som heter Lia är den kanske bättre?
Ryamatte typen (som Elin verkar vara) är tyvärr svåra att hålla rena från hö och skräp (även om de är mjuka och härliga för kaninen att skutta på).
Jag har mattor som liknar Lia mattan (men mina är från IKEA) och dem funkar bra (så länge man inte har en kanin med väldigt tunn päls under tassarna för den finns lite större risk för att pälsen blir bortskavd).
Själv har jag kikat lite på Tiphede mattorna från IKEA (behöver nya mattor snart), nackdelen med dem är dock att man behöver halkskydd under men fördel är att man kan tvätta dem i tvättmaskin.
Fördelen är också att det är av bomull som brukar vara skonsamt för tassarna.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har Tiphede från IKEA, som #2 nämner, och jag tycker den är jättebra. Den ljusa färgen är mindre än den mörka, men den är fortfarande stor! Den går utmärkt att tvätta i tvättmaskin på 60 grader om så skulle behövas eftersom de är så tunna (t.ex. om man behöver sanera eller så). Tvättrådet säger 40 grader, men man kan köra i 60 grader om man behöver (på egen risk så klart, men det gick bra för mig). Jag är dock inte helt säker på om den mörka kan vara lite för stor för tvättmaskinen. Men annars kan man ju handtvätta i en stor balja. Jag använder inga halkskydd och tycker inte riktigt att det behövs heller, men det är säkert olika beroende på vad man har för golv och hur vilda ens kaniner är. Också stort plus att de är gjorda av återvunnet bomull (miljövänligt och bra för kanintassar) samt att de är billiga. Den har heller varken lugg eller fransar vilket minimerar risken för att kaninen ska tugga i sig tygsnören. Dessutom, eftersom den är så tunn, är det enkelt att rysta av skräp från den och bära ut för att rysta av den utomhus för snabb uppfräschning, och den är även enkel att sopa och dammsuga på. Nu låter det precis som att jag är sponsrad av IKEA haha, men jag är verkligen SÅ nöjd med den mattan!
Jag skulle inte köpa mattor som inte går att tvätta i maskinen (eller åtminstone handtvätta) då de ganska snabbt blir smutsiga då kaninen drar runt hö, spån, bajs etc och kanske även kissar på mattan, så en tvätt då och då kan behövas. Jag skulle heller inte köpa matta med lång lugg (som Elin-mattan). Jag hade en sådan förut och mina kaniner gillade att tugga på den som om de betade gräs… inte alls bra!
#3: Nu blev jag ännu mer sugen på dem mattorna :)
Dock lär jag behöva halkskydd för även mina mattor med gummerad undersida (som jag har nu) far åt alla håll och kanter när kaninerna rusar runt 😂
(Mina gummerade mattor brukar jag tvätta av på våren/sommaren med högtryck utomhus, känns mycket enklare om man kan kasta in mattan i tvättmaskinen).
Åh, blev sugen på en matta nu!
//
Lucille
#4: Det är onekligen skönt att kunna tvätta i maskin! Har tidigare haft en kanin som kunde få för sig att kissa lite här och var, så det har varit guld värt. Och även när jag skaffat nya kaniner och behövt neutralisera lukter, så är det riktigt smidigt att kunna tvätta i maskin. Ja, möjligheterna är oändliga, helt enkelt ;) jag har bara inte förstått varför inte alla kaninägare har den mattan? :D
#6: Dem fanns tyvärr inte när jag införskaffa de mattor jag har nu (och jag vill inte skaffa nya mattor bara för att utan använder dem tills de blir för slitna).
Hade varit toppen att ha när jag hade en hund med njurproblem (kissa på sig och läckte rätt mycket). Var en mardröm att försöka tvätta mattorna (de blev ordentligt sanerade med högtrycket efter att hunden avlivats).
#2 tack så jättemycket för svaret. Det var det jag tänkte. Min kanin har lite problem med trycksår så jag ska kolla på Tiphede. Att kunna tvätta mattan är ju verkligen ett stort plus. #3 Ja den mattan liknar ju gräs lite Hahah.Nu blir det att kolla och jämföra lite mellan mattorna. Tack för alla svar älskar verkligen detta forum jag får alltid lika bra svar🙏