Höbyte.
Hej,
Jag har köpt nytt hö av bonden men det rör han inte. Han vill bara äta av det gamla. Även köpt ett timoteij-hö som han annars älskar. Det rör han inte heller. Har varit hos veterinär och allt ser väldigt bra ut. Han är inte obekväm. Ger honom critical care och han kommer direkt när jag har spenat eller pellets. Problemet är alltså han äter mindre än annars och bara av det gamla. Han sorterar liksom. Han är verkligen hö-älskare annars och jag ger honom i princip inget annat så han lever på 90% hö. Ge mig tips? tack.
John
Jag tror tyvärr det är svårt att få en kanin att äta en hösort som den inte gillar… Man kan alltid prova att ånga höet för att få fram mer/godare smaker, men det skulle i alla fall inte jag tycka var hållbart i längden (för mycket jobb). Det gör jag bara vid magstopp. Jag tror helt enkelt du får köpa annat hö till kaninen. Jag har själv fått göra mig av med diverse balar för att kaninerna inte velat äta ordentligt av det. Efter ett tag har jag lärt mig hur gott hö (enligt mina kaniner) ser ut, och kan därför välja balar som ser goda ut. Köper jag från en ny bonde eller ny skörd, så köper jag bara en bal innan jag är säker på att de tycker om det. Om du köper annat hö igen kan du alltid spara det "äckliga" höet och testa igen om ett tag (någon vecka/månad eller så), ibland ändrar de sig med tiden. :)
#1: tack för svaret.
Som det är rotar han och bygger gångar i hösäcken och letar bästa höet. Han är pigg som annars men äter mycket mindre som syns på avföringen både till antal och utseende. Är hos veterinären och enligt dem han perfekta tänder och hittar än så länge inget konstigt. Är igång med critical care…