Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3903 ggr
Flippa
0

Kaninhjul?

Det finns ju hjul till hamstrar och marsvin.
Men finns det hjul till kaniner ? xD
Kanske en liten dum fråga ;)
Men jag vill ju veta :P

KajsaM
0

Nope, och förstår inte heller varför det skulle finnas för kaniner. :)

Feliciaa
0

Vet inte xS

Skulle se lite roligt ut med en kanin springandes i ett hjul xD

MarHai
0

Helt onödigt. kaninen skulle inte må bra av det.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

KvirrZ
0

eeh? Marsvin ska INTE ha hjul dom heller :S

- Mvh Emma

Clariiz
0

För det första skulle nog kaninen inte vilja sprinag i ett hjul, för det andra så skulle kaninen inte vara i en naturlig ställning när det "sprang" i hjulen vilket skulle kunna leda till alvarliga skador.

(Samma med Gerbiler, de ska inte heller ha hjul^^)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Hamstrar ska inte heller ha hjul egentligen.. De mår bättre av att få springa utan att böja sin rygg.

twinnie
0

Eftersom det inte är en naturlig ställning för något djur att springa i, tycker jag inte det borde finnas hjul överhuvudtaget.

Moonstrike
0

Kaniner kan självklart inte ha hjul eftersom att dom skuttar och inte springer ;P

Flippa
0

Haha, tanken bara flög in i mitt huvud ;)
SKa inte marsvin har hjul?
Det har min kompis Linnea i henns marsvins bur ,.

KvirrZ
0

#9 Marsvin ska absolut inte ha hjul, säg åt henne att ta bort det på en gång!

- Mvh Emma

ciss
0

#9: Djurplågeri.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Flippa
0

#10 Ska jag göra direkt!

KvirrZ
0

#12 jättebra :)

- Mvh Emma

ciss
0

#12: Bra :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

pandabjorn
0

#6 Det finns hamsterhjul som är så stora så hamstern inte behöver böja sin rygg ;)

Gerabiler, råttor, degusar och andra smådjur med svans ska inte ha hjul då svansen blir böjd och då böjs även hela ryggen.

myriis
0

#15: Vad jag lärt mig är iallafall att hamstrar inte ska ha hjul. Deras lilla svans bryts lät och även ryggraden (har haft kompisar som råkat ut för det) och sen har tassar fastnat i springor som vissa hjul har. Varför kan mna inte bara låta hamstrarna motionera igenom att springa på en yta? :)

Pinacoladas
0

haha, dom kan ju ha löpandeband :)

annaforsgren
0

stora hjul är nog tunga för dom, man kan istället köpa en liten Hage med smala springor.. så de inte kommer ut<:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Clariiz
0

#16; Eller hur! Man kan köpa en Hage som #18 säger, eller låta dom springa i soffa, badkar, säng, stykbräda! Mina gerbiler sprang i stortsätt överallt där jag var :P. På köksbordet, strykbrädan min säng även mitt golv. Bara man passar djuret kan det springa nästan vart som heslt!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

pandabjorn
0

Min hamster har inget hjul, hon dissa det totalt när hon fick prövaxD. Min hamster får springa fritt i mitt rum, sen har hon en hamsterboll oxå. Men dom hamstrar som har ett hjul kanske helt enkelt tycker det är kul att springa i hjul!!

Nicolina
0

#16 Hamstrar kan visst ha hjul, men då MÅSTE det vara tillräckligt stort, minst 18-20cm/diameter till en Guldhamster, är det för litet kan de få ont i ryggen och andra otrevliga skador, för de springer trots att hjulet är för litet. Att låta de springa i de små plasthjulen för Dvärgar som medföljer burar är rent djurplågeri, och inte undra på att ryggar bryts då…. om det nu var det dina kompisar gjorde?

Hjul där tassar kan fastna eller benen trillar igenom springor sätter man papp runt så att detta inte kan hända, eller köper ett "helt" hjul av plast, eller inget hjul alls. Finns många modeller idag, inte bara de gamla livsfarliga stålhjulen.

Själv ser jag inget fel i att ha hjul, bara det inte blir en ersättning för annan Motion utanför buren. Eller att hamstern utvecklar steriotypt att enbart springa i hjulet timme in och timme ut. Och som sagt - att det inte är för litet!!!

Har hjul till mina stora feta avelshonor här hemma, annars så går mina utan och har stooora burar med massa annat skoj att pyssla med. De får också vara ute och springa i säkrade rum osv. Så hjul är inget måste, men inte heller fel att ha till en hamster - bara man sköter det rätt.

pandabjorn
0

#21 Bra skrivet =)

Nicolina
0

#22 Tack = )

Kan tillägga att jag har hållt på med hamstrar i snart 8år så allt påhitt hit och dit om hjul.. nä skapa sin egen uppfattning och som sagt de kan ha hjul, om man sköter det rätt och det är tillräckligt stort.

Mimmiih
0

jag har du inte sätt något. :S

[Zoie]
0

Det här tycker jag:
Jag tycker iaf det är ganska onödigt om det skulle finnas hjul till kaniner. Så slö är vi väl ändå inte O_O ?
Kaniner har ju rastahage och kan springa i sele och koppel.
Om ni inte vet vad jag menar med slö så menar jag liksom att vissa av er tror att det skulle vara bättre med att ha ett sånt hjul . Då kanske ni tror att man kan skita i att springa och hoppa m.m , Det är inte samma sak att komma ut i friska luften än att springa i ett hjul hela dagen :) Det skulle väl vara kul att ha ett hjul som "leksak" . Men vem vet det kanske är jobbigt att springa i ett så kallat hjul. Det är iaf vad jag tycker.

Jag vill helst inte ha några dumma kommentarer om detta :P

[Zoie]
0

*putt*

Tixy
0

Egentligen ska inte något djur över huvudtaget springa i hjul - NEJ, inte ens hamstrar.
Visst, dom flesta hamstrar kan springa rakt, men dom som är större än standarden då? Mja, dom böjer ryggen.
Och en hamster kan inte bestämma när den ska sluta, då det blir som en adrenalinkick för den att springa, och då fortsätter den, och så håller det på tills den stupar. Är det speciellt snällt att göra så?

Hur skulle du känna dig om du var tvungen att springa på samma ställe, halvkass ställning i flera timmar?

aliciia
0

de finns kanin/rått hjul på enn djuraffär i Uddevalla, (Torp)

KvirrZ
0

#27 alla hamstrar springer inte i hjulet tills de stupar? har aldrig haft en hamster som sprungit värst mycket i sina hjul.

- Mvh Emma

KvirrZ
0

#28 >.< och varken råttor eller kanin ska ha hjul… Den affären skulle jag vilja till så man kan skälla ut dom.

- Mvh Emma