Bästa kaninmaten?
Hej, jo vi har länge letat efter mat som passar bra till våra två lejonhuvade dvärgväddurar. Både genom bäst pris, kvalite och alltså bra för dom. Men har lite svårt att hitta vad som är bäst genom båda faktorerna. Och undrar därför ifall ni har några förslag?
Just nu har vi Brit kaninmat Junior, då det ska va bra för dom. Men vet inte riktigt.
BRIT använde jag också ett tag till min dvärgvädurshane men valde bort det eftersom jag har för mig att det ska innehålla mer frukt - mer socker vilket jag inte ansåg vart det bästa för honom. Sedan finns det ju Selective som också fungerar bra, dock så valde jag bort det pga sojan i fodret och min hanes päls blev lite sämre.
I slutet tycker jag att Cuni Complete funkar bäst och håller bäst kvalitet.
Finns en rad olika näringsämnen osv som kaninen behöver få i sig som är viktigt. Till exempel ska man undvika allt för fett och protein rikt (?) och satsa på en pellets med hög fiber. Vilket jag uppskattar Cuni Complete för. Dyrt, men drygt eftersom min hane inte behöver speciellt mycket pellets.
Jag använder Science Selective Adult, den har hög fiberinnehåll (25%, har inte lyckats hitta något pellets med mer), protein 14,0% och 4% fett (lite högt men mina kaniner lider inte av övervikt eller har lätt att gå upp i vikt). Kaninerna älskar smaken så jag utfodrar helt och hållet genom att använda pelletsen som belöning vid trix och i leksaker.
—-
Grönkulla Kaningård
Jag använder Brit adult. De fick det hos förra ägaren och jag vill inte byta då det är ganska bra och man inte ska byta i onödan.
//
Lucille
#1: Okej, tack så mycket för hjälpen. Jag ska ta och kolla lite noggrannare på Cuni Compleye fodret, även fast det tyvärr är dyrt.
#3: Nämen precis, förstår vad du menar. Och isåfall om man skulle behöva byta så får man ju börja med att byta ut lite i taget.
Men jag har själv även hört att det ska va bra, har dock inte märkt någon skillnad när vi bytt fodret med dom.
#2: Okej, tack så mycket för hjälpen. Förstår vad du menar, men sålänge de inte lider av det så är det väll okej.