Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntbildermåste-skriva-av-migsjukdomarkaninövrigtAllmäntBeteende, hälsa och skötselkaninskötselkaninerhjälpBilderhälsahonkaninpäls
Läst 132 ggr
Zezzan00
0

Byta päls/fäller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Har en hona på ca 8 månader och hon byter nu päls för första gången. Jag har märkt att jag är väldigt galen när det kommer till min kanin, för jag är så rädd att det ska vara något som är fel/hon är sjuk. Hade kaniner när jag var mindre så är inte ny med kanin. Men min lilla kanin byter päls och det är inte lite, hon drar av det och försöker äta upp det. Hon va skendräktig? för ca 3-4 veckor sen, så då fick jag vända på hennes hus samt ta bort halmen. Då drog hon av massa päls men nu på senaste tiden ramlar det hår överallt. Har som sagt tidigare haft kanin och inte sett något sånt här innan?! Hade en lejonhuvad blandat med angora, men inte ens han tappa såhär mycket päls. Hon låter lite konstig/annorlunda ibland och antar att det är om hon äter/får i sig sitt hår. Någon som varit med om liknande? Lägger även in en bild på hår hon precis drog bort. Vill även tillägga att ljuden hon gör håller både jag och min sambo koll på men tror inte det är någon fara. Även att hon inte har någon halm just nu är för hon inte mår bra när hon är skendräktig?. Tacksam för alla svar☺️

sp0ngeb0b
0

Jag har inte så stor erfarenhet av skendräktighet, men har förstått det som att kaniner rycker loss päls för att boa (dvs pälsen ramlar inte av själv) och även att man ska låta dem boa bäst de vill, för om man "förstör" för dem kan de blir stressade.

Angående fällning. Det är normalt att de tappar väldigt mycket päls. Jag vet dock inte om det är normalt att de rycker loss pälsen själv. Dock är det viktigt att du borstar henne så att hon inte får i sig pälsen (genom att som du säger äta den, eller att hon råkar få i sig den när hon tvättar sig) då det kan orsaka magstopp (vilket är livsfarligt). Borsta gärna henne varje dag under fällningsperioden.

Så som sagt… vet inte varför hon drar bort det. Det har mina kaniner aldrig gjort. Kan hon vara skendräktig? fortfarande/igen?

Zezzan00
0

#1: ja men precis. Hennes hus stor fortfarande vänt åt andra hållet och jag märker på hennes beteende om hon är skendräktig? och hon verkar inte vara det nu. Försöker borsta så gott jag kan men hon är ingen höjdare av det. På ryggen funkar det, men magen är big no. Tack för svar☺️

sp0ngeb0b
0

#2: Du får hålla fast henne och borsta henne ändå. Det är väldigt viktigt så hon inte får för mycket päls i magen :) alla mina kaniner hatar att bli borstade men jag gör det ändå, det är ju för deras egen skull. Så kan de sura bäst de vill haha… man kan ju ge någon liten godbit efteråt.