Betfor
Någon som utfodrar sina kaniner med betfor? Min kompis gör det o kaninerna verkligen älskar det men är det bra för dem ?
Jag gör inte det.
Jag vet faktist inte.
Vad är det? :P

Betfor är hästfoder. Ordentligt blötlagd borde väl inte vara så farligt…? Det sväller ju, och smakar tydligen sött också. Fast jag har absolut ingen aning om man kan ge kaniner det.

Betfor är ett foder till hästar, som man blöter upp, så att det sväller upp. Betforen innehåller mycket vitaminer och energi och är mycket bra för hästar, men ger men hästen ouppblött kan den bli väldigt sjuk, och dö eftersom det tar stor plats i magen :)
Det är från sockerbetor har jag för mig. Rejält uppblött tror jag att det kan gå att ge kanier, men det är inte nödvändigt, tycker snarare att det är onödigt att ge kaniner det.
DEt är ju hästmat, och många säger att kaniner är minihästar XD det är dem ungefär kolla (dem här sakerna har dem gemensamt) trevliga m.m, hoppning, hö, halm, spån, vatten (xP ), pellets, morötter, äpple, grönsaker.., frukt, gräs ja. ungefär som minihästar ju :D

Hage :) har dom samma som hästar och sele hehe

Jag har hört att de är bra att ge "rå" betfor, alltså ej blötlagd till honor som fått ungar om de sjunker i vikt. Men jaja xD
#8 Betfor sväller väldigt mycket i magen, så det är inte att rekomendera.

#8 Säger som AlexandraK, betfor sväller väldigt mycket när det kommer i kontakt med vätska. Minst det dubbla… lika med havregryn, det ska man inte heller ge ouppblött!

Visst är hästar och kaniner väldigt lika.
Dom har ungefär samma näringsbehov mm.
Men en kanin kan också jämföras med en idisslare då dom faktiskt träckäter. Idisslare ger man torr betfor och det kan man också göra till kaniner. men inte i större mängder. (det är väldigt mkt energi i betfor som gör kaninen tjock dessutom)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se