Dåligt samvete över misslyckad omplacering
Efter att förfärats över den stora mängden kaniner till salu på Blocket ville jag ha en omplaceringskanin när min fina hona gick bort nästan 9 år gammal. Så otroligt många nya säljesannonser det kommer ut varje dag och de flesta är inte ens ett år gamla. Så jag svarade på en annons och åkte och köpte en omplaceringskanin. När jag kommer hem beter den sig som vilken kanin som helst förutom att den inte kan kontrollera sina huvudrörelser. Den kan inte fixera huvudet utan pendlar med det långsamt fram och tillbaka. Enligt säljaren har den aldrig gjort så tidigare utan det måste hänt under transporten. Då jag misstänker neurologisk skada orsakad av parasiten E. cuniculi lämnar jag tillbaka henne då jag är rädd att hon ska smitta min andra kanin. Lite trassligt att lämna tillbaka henne men säljaren får behålla köpesumman eftersom jag råder dem att ta henne till veterinär. Dock får jag inte intrycket av att säljaren kommer att göra det och nu har jag rätt dåligt samvete, både för att jag lämnat tillbaka kaninen, men också för att jag blivit så avskräckt av omplacering att jag istället tingat en kaninunge hos en seriös uppfödare istället när det redan kryllar av oönskade kaniner på marknaden.
Vad hade ni gjort?
Jo, till saken hör också att jag var så dum att jag inte undersökte kaninen innan jag åkte hem med henne eftersom jag ville att överlämningen skulle ske på ett coronasäkert sätt och därför lät säljaren lyfta in kaninen direkt i transportburen. En annan sak är att jag tycker att Smådjurschansen gör ett toppenjobb, men jag kan tyvärr inte leva upp till deras krav på kaninhållning och kan därför inte adoptera från dem. Det faller på att jag på nätterna vill kunna stänga in min kanin i sin bur (väl tilltagen enligt Jordbruksverkets måttregler), men annars får den springa fritt i hela huset där det finns gott om hus, tunnlar och leksaker till den.
Kanske skum fråga men vad hade kaninen för färg? Tex vit rödögd och vissa zoblar kan nämligen väva (föra huvudet sakta fram och tillbaka) pga synfel (men inget som påverkar dem att kunna leva ett fullgott kaninliv).
Efter att ha levt med en kanin med E. cuniculi skulle inte jag känna mig avskräckt att ha en till (min blev blind vid 7 månaders ålder men levde ett toppen kaninliv fram tills nästan 7 års ålder). En engelsk studie visa att ca 75% av kaninpopulationen de undersökte hade E. cuniculi men helt utan några symptom eller besvär så troligtvis bär många kaniner redan på smittan utan att någonsin besväras av det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Intressant! Jag är inte så bra på färger, men den var definitivt någon typ av zobel eller siames, dock ej röda ögon. Men, kan den ha utvecklat ett synfel på de 15-20 min det tog att transportera hem henne? Eller i och för sig så kan det kanske ha startat precis då.
Eftersom hon verkade må bra i övrigt och var väldigt snäll så hade jag gärna behållit henne ändå och tagit henne själv till veterinären, men jag ville inte riskera att min andra kanin, som den här skulle bo ihop med, skulle smittas och kanske inte alls klara sig lika bra. Han är 5 år och jag vet inte om han redan har parasiten latent eller inte. Vad jag förstår kan kaniner som får symptom svara väldigt olika på behandling. Som tur är fick de bara se varandra på håll och inte träffas, så jag hoppas att han klarar sig nu.
#2: Zobel kan få samma synfel som rödögda kaniner även om de själva inte har röda ögon (men kan ofta ha rubin glans i ögonen).
Det kan ju vara så att hon har haft problemet bara att tidigare ägare aldrig tänkt på det eller reflekterat över det.
Varför de väver är för att de har försämrat djupseende så det är helt enkelt deras sätt att se omgivningen bättre och därav att det då blivit extra tydligt när hon precis flyttat för att hon vill kolla in sin nya omgivning.
Om det nu skulle vara E. cuniculi så sa min veterinär när min kanin blev diagnostiserad att det inte är ett hinder från att skaffa en kompis till honom (vad jag förstått det som är det främst när de precis blivit smittade som de själva smittar men därefter är de inte speciellt smittsamma).
Han träffa min kompis kaniner vid flera tillfällen utan problem genom åren (passade dem ganska ofta och då bodde alla kaniner tillsammans).
Men vill du verkligen ha kaninen kolla om det fortfarande kan vara aktuellt att få den och ha en veterinärtid redo efter inhämtandet så du kan åka och kolla upp den om du är orolig innan du börjar introducera den till din andra kanin.
Vad fint att du valde en omplacering. Som du säger, det finns så många som söker nya hem. Jag hade inte lämnat tillbaka kaninen men om jag misstänkte något smittsamt hade jag satt den så långt från mina andra kaniner som möjligt och vidtagit alla försiktighetsåtgärder. Med det sagt dömer jag inte dig för att du lämnade tillbaka den, det var ju för din andra kanins säkerhet och man måste ju tänka på dem också. Dock hade jag inte köpt hos uppfödare då det går helt emot alla mina principer. Där är vi ju alla olika… men det är långt ifrån alla omplaceringar som bär på sjukdomar. Jag har själv (haft) flera omplaceringar och ingen av dem har haft någon smittsam sjukdom (bara en som haft en parasit men den smittade ingen annan tack och lov).
Jag tycker rådet som #3 skriver i sista stycket låter klokt. Alternativt om någon du känner (som inte har egna kaniner) kan ha den hos sig så länge, tills du kan åka till veterinären med den.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3: Tack för all info. Jag önskar så att det fanns någon veterinär som var särskilt kunnig på kaniner där jag bor, jag saknar verkligen det.
Jag erbjöd att om de kunde ta kaninen till veterinären och de kom fram till att det inte var något smittsamt så var den välkommen tillbaka till mig och vi kunde dela på veterinärkostnaden, men de var oroliga att det skulle bli ett för stort stressmoment för kaninen att flytta runt så mycket så de sa nej.
Jag vill inte hänga ut säljarna här, men här är en annan video på en kanin som gör exakt likadant. Du som verkar ha lite erfarenhet av synskada på kanin, är det såhär det ser ut?
#4: Tack för att du ändå är så förstående! En anledning till att jag valde den här uppfödaren är för att den sagt att sålda kaniner alltid är välkomna tillbaka oavsett anledning. Det låter väldigt bra så jag hoppas att det stämmer. Inte för att jag tänkt lämna tillbaka någon själv, jag är galen i kaniner och kan inte leva utan dem :), men om någon köpare ångrar sig eller om det händer något oförutsett.
Jag hade en omplaceringskanin för rätt många år sedan som var helt ohanterad och ett halvår gammal när han kom till mig. Han tricktränade jag och han var en otroligt mysig individ.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5: Svårt att säga på den videon om det är "normal vävning" eller något annat med den kaninen.
Synd de sa nej till ditt förslag :(
En liten snutt på en video på en kanin som är en extrem vävare (normalt brukar det vara "mildare").