Vad luktar mest ?
Hej, jag har en kanin som bor inne och de luktar väldigt mycket och de städar vi varje lördag, tisdag och fredag samt tömmer toaletterna varje dag ( hon är inte helt rumsren ännu ) men iallafall nu har vi vanligt spån ifrån bal ifrån lantmannen.
Har ni något tips? på vad som inte luktar så mycket ?
Vet inte hur mycket vanligt spån luktar, men easy strö är jättebra. Mina kaniner har det i sina toalådor.
//
Lucille
Är din kanin kastrerad?
//
Lucille
Jag är väldigt känslig för dofter, och mina innekaniner får därför leva på tyg. I burarna (som står öppna) har jag först ett tjockt lager ihopvikta fleecefiltar (skulle vilja ha skummadrasser), sen ett lager soppåse för att skydda mot ev olyckor och över en handduk eller lakan eller liknande (då behöver man bara tvätta det översta lagret och plasten). I rummet använder jag tjocka mattor och över ett lakan för att lättare bara skaka av hö och annat som följer med kaninerna. Sen har jag provat lite olika i deras toaletter, nu provar vi ett lager Toa-Lätt och över köpt alspån (luktar inte enligt mig och dammar inte, däremot dyrt). Tidigare hade vi kutterspån, både som vi tillverkat själv och köpt. Jag tyckte spån från gran och tall luktade (men jag stod ut för doften var mest när man la upp nytt spån), alspån som vi gjorde själv var super för mig och dammade inte. Självklart beror det på vilka dofter du är känslig för, handlar det tex om spån, hö eller kiss? Jag tycker inte detta jag använder nu luktar så mycket, mest av höet.
tips? för alla lösningar är att låta det vädra en hel del så det inte blir instängt.
Hoppas det hjälpte!
—-
Grönkulla Kaningård