anti bit spray/fy spray
Hej! Jag har en kanin som tycker det är kul att bita under sängen och jag tänkte köpa spray som man har på möbler hon biter på. Men jag vet inte vilken jag ska köpa och om det ens funkar. Vill inte göra så hon inte kan vara under sängen för hon älskar att vara där. Så om någon har/haft någon bra får ni gärna hjälpa mig. Helst inte en för dyr ifall den inte skulle funka för mig och min kanin.
Jag har inte provat något sådant spray. Men du kan prova med ättika, det ska ha samma effekt. Men spraya inte när kaninen är nära för jag tror det kan vara lite irriterande för kaninen att andas in då det är väldigt starkt. Du kan spraya ren 24% ättika eller späda ut den om du hellre vill det. Dock upplever jag att effekten avtar ganska snabbt och man får spraya typ varje dag. Jag har haft precis samma problem som du, och om du kan tänka dig andra lösningar så kan jag rekommendera att fästa tyg under sängen i stället. Ta ett gammalt lakan, filt eller liknande. Vänd på sängen och fäst tyget med häftpistol. Se dock till att det inte blir några hål eller liknande. Helst ska det vara ett helt tygstycke om möjligt, så inte kaninen kan smita in om det släpper i någon skarv. Så har jag gjort på säng och soffa och det funkar jättebra!
#1: Vilken smart idé!
//
Lucille
#1: Tack för tipsen! Men min lilla terrorist biter i tyget under sängen. Vet inte hur hon lyckas men hon har lyckats bita sönder tyget som sitter för fjädrarna (har kollat och hon kan inte komma åt fjädrarna och skada sig). Så att fixa ett annat tyg/lakan tror jag inte funkar, men skadar ju aldrig att testa. Har du haft liknande problem som mig eftersom du gjort så? Tack igen för tipsen!
#3: jaha, oj! Mina har bara bitit på trädelarna under säng/soffa. Efter jag satt upp tyg har de inte längre brytt sig om det utan bara gått in där under för att gömma sig. Men tänker att det skulle kunna vara olika med olika sorters tyg. Så om du testar, testa ett annat typ av tyg än det som sitter för fjädrarna! Annars kanske trä- eller masonitskivor kan funka att sätta på i stället? Blir nog dyrare än tyg, men definitivt billigare än en ny säng…
En annan idé (nu brainstormar jag haha): du vill ju inte täcka för under sängen för att hon älskar att vara där. Vilket jag förstår till 100 % - mina är likadana. Men kanske kan du bygga som "tak och väggar" av en träskiva. Det är ju en enkel konstruktion. Bygg så dy tycker det är lagom/tillräckligt stort. Så stoppar du in den under sängen, och resten av utrymmet stänger du av med hjälp av t.ex. träskivor, brädor, kompostgaller eller något annat. Då har hon ett utrymme under sängen där hon inte kommer åt att gnaga på själva sängen alls.
#4: Men det låter som jättebra idéer! Får kolla om jag hittar ett stort lakan, skadar ju aldrig att testa och som du säger är ju billigare att testa än att behöva köpa en nya säng. Åh tack så jätte jättemycket!! Det är verkligen bra idéer! Tack igen!!
#5: Ingen fara! Kul att klura lite på sånt här tycker jag. Hoppar du hittar en lösning som fungerar för dig och kaninen, oavsett om det är ett spray eller något annat!
#7: TS vill att kaninen ska kunna vara under sängen så då funkar inte det tyvärr :/
#8: ok, det hade jag missat. Tack!
//
Lucille