Sjuk kanin?
Hej!
Jag har en kaninhane på snart tre år och har börjat misstänka att han kanske kan vara någon slags sjuk, så skulle uppskatta alla era åsikter om hans symptom!
För några dagar sen märkte jag att han hade en lite rinnande nos, detta gick över av sig självt efter ca 2 dygn. Medans nosen var lite rinnig märkte jag även att hans vänstra öga betedde sig lite ovanligt, när han blinkar så blinkar han nu liksom inte med de "yttre" ögonlocket utan med hans tredje ögonlock (vilket jag aldrig sett honom göra på ett sådant sätt förut), under ca 3/4 dagar höll jag koll på ögat och spolade/baddade rent det med koksaltlösning varje morgon och kväll för eventuell inflammation då jag tydligt märkte att något inte riktigt var som det skulle. Idag när jag kommit hem från jobbet märkte jag att hans ansikte har blivit lite snett? På samma sida som det "krånglande" ögat så ser munnen liksom lite mer uppdragen/spänd ut än den andra sidan, ser nästan ut som hans högra (normala) sida nu är svullen. Har någon av er vart med om något liknande eller vet något om detta så skulle jag verkligen uppskatta råd och/eller förslag på vad det kan vara.
Annat än de små förkylningssymptom han visade för några dagar sedan och nu den sneda munnen och blinkandet med det tredje ögonlocket istället för det yttre så beter han sig precis som vanligt. Han springer omkring, äter och dricker som han brukar.
Tack på förhand!
- Redigerat 2021-12-20 20:35 av evelinabelle
(Googlat lite men inte hittat något som riktigt stämmer in med detta. Speciellt inte det med ögat. Hittade lite olika texter gällande det sneda ansiktet/munnen där det bland annat skrevs om öroninflammation, plötslig ansiktsförlamning och medfött fel. Medfött ströks direkt såklart då han aldrig sett ut såhär tidigare.
Charlie, som han heter, har aldrig vart sjuk förut så är lite vilsen i detta, så ber om ursäkt för dumma frågor med eventuellt uppenbara svar.)
- Redigerat 2021-12-20 20:35 av evelinabelle
Jag vet faktiskt inte vad det kan vara, men det låter som problem med ögon eller tänder. Har du försäkring? Du kan ha videosamtal gratis isf och då är det bara att boka en tid där och fråga.
//
Lucille
#2: ska absolut kontakta veterinär så snart som möjligt! men det är alltid värt att kika in här och fråga först! :) han är försäkrad så videosamtal kanske skulle fungera, tack för tipset!
- Redigerat 2021-12-20 20:51 av evelinabelle
#4: Smart. Så gör jag ofta med!
//
Lucille
Har kaninen varit hos veterinären, och vilken hjälp behövde din kanin?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sned mun i sig är inte farligt om han äter bra men resten av symtomen låter som en förkylning, jag har en kanin som fick sned mun av att ett halmstrå fastnade i tandköttet men hon äter som vanligt i flera år efter det. Symtomen kan gå över av sig självt om det är en mild förkylning.
- Redigerat 2021-12-24 11:11 av frer
Om en kanin plötsligt får sned mun kan det vara mycket allvarligt. Veterinär ska alltid kontaktas, det är man skyldig att göra enligt de djurskyddsbestämmelser som finns.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för alla svar!
Han är nästan helt återställd nu som tur är!
Den sneda munnen syns lite svagt då och då fortfarande men om man inte visste om det så skulle man inte lägga märke till det alls lika lätt som förut. Kontaktade först veterinär på videosamtal och de misstänkte också att det var en förkylning pga de symtom han haft men de rekommenderade att jag skulle åka till en fysisk veterinär för att vara på den säkra sidan. Väl när vi in åkte till veterinären på juldagen så var alla hans symtom helt borta och hans mun var såklart inte sned den dagen heller, men de skrev ut medicin för ögon och öroninflammation då de misstänkte att det var en vanlig förkylning. Nu snart är all medicin uppäten och han är som sagt i princip helt återställd.
- Redigerat 2022-01-12 21:58 av evelinabelle
#8: klart jag tar honom till veterinär när jag märker att något är fel, det är dock alltid värt att kika in här först då många här är erfarna och har vart med om liknande saker och därmed ofta kan vara till stor hjälp(: älskar min kanin mer än något annat så skulle aldrig undvika veterinärvård under några som helst omständigheter!