Kanin iFokus

Kanin

EtikettBeteende, hälsa och skötsel
Läst 124 ggr
Frokenlevay
0

Utekanin inne

Hej!
Vi ska ta över en väns kanin nu till jul. Det är en dvärgvädur på 4 år som levt ute hela livet. Vi har nu en lejonhuvad kanin som också är 4 år som bott inne det senaste halvåret. Eftersom vännens kanin redan har fått vinterpäls borde jag ha kaninen ute fram till våren eller kan jag ta in den redan nu under jullovet? Läste att man kunde vänja den sakta genom att ha dem i ett svalt garage eller liknande.

Kanin och hamster
1

Nja tror det är lite sent tyvärr. Eftersom den har fått sin vinterpäls kan den ju inte bara fälla bort vinterpälsen. Det blir för stor temperatur skillnad så du får nog vänta till våren

Jojjo908822
0

Vänta till våren! Jag tog över två "innekaniner" i mars. Det visade sig att de hade bott i ett garage och den ena kaninen började skaka när han togs in. Jag hade ingen trädgård och visste inte hur jag skulle göra. Det slutade med att jag pratade med en veterinär och att de fick bo i bastu/badrum i början. Fick ner temperaturen där till 16 grader, men jag hade tyvärr ca 23 grader i resten av lgh:en. Jag öppnade och stängde fönstret och höjde med 1-2 grader i taget tills det blev 21 grader i badrummet och då väntade jag nån dag och sedan flyttade jag in dem till mig. Jag tror dock att den här veterinären var mycket försiktig. Har hört många säga att man kan flytta 10 grader i taget. Men iaf kan det gå illa när en kanin får värmeslag och om du inte kan höja temperaturen långsamt från inne- till utetemperatur så bör du vänta till våren.

Ps. Jag har flyttat och har inte ca 23 grader längre! Det är egentligen lite väl varmt för kaniner (och människor) Ds.

//
Lucille