Hermelin el dvv?
Hej!
Funderar på en sällskapskanin och har mest varit inne på dvv. Har nu blivit erbjuden en ung, 4 mån hermelinhane (vill helst ha en hane, eftersom det är en sällskapskanin jag vill ha). Är det nån som vill ge mig lite råd om Vilken ras? som passar "bäst" (kanske svårt?). Den kommer att få skutta fritt under uppsikt när den blivit hemmastadd. (OBS inga barn kommer att hantera den, dock finns en liten innekatt i huset). Ni som har åsikter och insikter ;) vad rekommenderar n!?
PS Hade en kaninhona (som räddats från en pälsfarm) men hon var redan ett år gammal och inte socialicerad eller av sällskapslinjer, för den delen, när jag var barn/yngre så rent allmänt har jag erfarenhet av kaniner. Hon blev förresten 10-11 år gammal.
Det varierar ju från kanin till kanin^^. Ofta är Dvv. lugnare en hermeliner dock..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

En Dvv…alla gånger ;p

Tack för svar! Skulle dock uppskatta något mer konstruktiva svar.
Dvs jag vet att hermeliner anses mer "sprättiga" och dvv "lugnare" det kan man läsa på vilken kaninsida som helst, men vad innebär det eg? Blir inte hermeliner tama och någorlunda hanterbara och innebär lugn=flegmtisk eller vadå???
Enligt mig är dvärgvädur en väldigt lugn och go ras. Supertrevlig att handskas med och kan även bli duktiga hoppare. Så jag rekommenderar en dvärgvädur:)
jag skulle köpt en hermelin fuchs, verkar vara mysmysiga kaniner :)
- Mvh Emma
#3 Hermeliner kan bli minst lika tama som dvärgvädurar, det beror på hur man hanterar dem och hur mycket.
En dvärgvädur är ofta en bra nybörjarras då de har så lugnt temperament. De är också väldigt snälla och pålitliga, bra storlek och lätthanterliga. Detta gäller då inte alla dvärgvädurar, men många.
Lugn innebär … lugn helt enkelt;-) Nej men hur ska man beskriva .. Tar det lugnt. Är väldigt lugn och harmonisk :)
Jag är urkass på att förklara vad jag menar, men hoppas du förstår! ;)

Niike, tack jag tror jag förstår! :)
Alltså borde man kunna få en hermelin hyffsat tam, men den är kanske lite mer "lättskrämd". Är 4 månader för gammalt om man tänker att det är en kanin som bor hos en kaninupfödare dvs i typ stall och ej inomhus, för att få den tam?
#7; Det är inte så gammalt^^. Hermeliner är väll mer sprattliga såså en Dvärgvädurar.. Har den bott ute, kan de dock nog inte flytta in nu^^.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#9; Älskar Lejonhuvade :P Fast dte borde jag med tanke på att jag föder upp ;)
Kan tipsa dig om Lejonhuvad, eller Teddydvv. också! Super mysiga kaniner, jätte lugna och snälla! Dock kräver de pälsvård då de är långhåriga^^
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Teddydvärgvädur kanske annars är en ras som skulle passa dig. Lugna, keliga & oerhört sociala kaniner! Däremot är det en hel del pälsvård med den rasen.
Jag har hermelin - en helt underbar ras! En gång hermelinägare, alltid hermelinägare. Känner flera kompisar som har eller har haft hermeliner och vi alla är eniga om att det är en härlig ras. Ingen av våra kaniner är sprättiga och nerviga. Tvärtom! Min hermelin är den socialaste & lugnaste kaninen jag träffat på, fast visst kan hon busa en hel del ibland :-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag har en liten hermelin tös och tycker att hon är hur rar som helst! Lugn liten tös som (oftast, inte alltid) hänger med i svängarna. Tycker inte att hon är så sprattlig, men det är klart, rätt svårt att avgöra utgående från en (min första hermelin).
Jag har haft en hel del Dvv innan också och dom är så goá! Aldrig haft lugnare kaniner än när jag hade dom :)

Jag tycker inte det är någon jätte stor skillnad mellan raserna..Dvv är bara lite lugnare. Men tror båda kan passa :)
jag hade valt dvärg vädur. det är luga, snälla sociala kaniner som älskar sin matte och/eller Husse. hade en som jag hade lös över allt han skutta efter mig var jag än gick och han spelade fotboll med mig och sånt. <3 har en hermelin hane. han e inte lika trevlig. han går att kela med men han gillar det inte.

Dvärgvädurer är ju väldigt lugna å mysiga! Fast de kan säkert hermeliner också bli? Har ingen sån så jag vet inte,..Av mina kaniner så är min dvärghare den socialaste iaf (:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Ja dvärghare verkar också vara skojjiga kaniner. Tack alla för era input!
Så svårt det här blir. Hade som liksom tänkt mig dvv, men så dök den här hermelinen upp… Vi får se. Nån "pälskanin" blir det dock icke! Men om det dyker upp en rex dvv (nån som har till salu?) då skulle jag hugga direkt tror jag.
Ps Jättesöta kaniner på bilderna!