Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 134 ggr
Anaya82
0

Sammanföra kaniner

Hej!

Vår kaninhona Alva förlorade sin kompis för en vecka sedan och vi har därför skaffat en kaninunge (hane) för att hon inte ska vara ensam. Vi testade först introducera dem på neutral mark och då tvättade hon honom och de såg nöjda ut båda två. Vi satte då in båda två i Alvas bur och då blev hon tokig och började jaga runt ungen och sparka på honom. Jag stängde av buren så att hon kunde vara på övervåningen där hon brukar vilja vara, och ungen fick vara på bottenvåningen där Alva ändå nästan aldrig är.

Idag öppnade jag upp mellan våningarna igen varpå Alva gick ner och började jaga runt ungen som en galning, varför jag stängde av igen. Jag antar att hon betraktar ungen som en inkräktare, och hon har alltid varit väldigt dominant dessutom.

Någon som har tips? på hur jag ska gå vidare? Ska jag låta dem bekanta sig mer på neutral plats? Problemet är att vi försöker ge ungen lugn och ro nu de första dagarna han är hos oss, och vill helst inte flytta honom fram och tillbaka. De är i en stor bur i vårat garage. Tanken är att de ska vara ute året om, men då ungen endast varit inne och endast har sommarpäls går inte det denna vinter.

Tacksam för tips? och synpunkter!

Maleficum
1

Är honan kastrerad?
Är hon inte kastrerad skulle jag inte försöka sätta ihop dem förrän åtminstone hanen är kastrerad och det gått fyra veckor efter kastreringen (för att inte riskera att få kull).

Okastrerade honor kan vara väldigt revirhävdande och det bästa brukar vara att introducera på neutral mark eller hanens territorium.

Att introducera kaniner för varandra kan ta lång tid och det bästa brukar vara att ha dem bredvid varandra med galler emellan i början så de har en chans att kunna nosa och se varandra utan att skaderisken blir för stor.

Fortsätt introducera på neutral mark och se till att städa ur honans bur ordentligt. Man kan även byta plats på kaninerna så de får bekanta sig med varandras dofter på egen hand.

Eftersom honan försvarar buren skulle jag ha låtit honan bo någon annanstans ett tag för att försöka få buren till att bli en lite mer neutral plats.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Anaya82
1

#1: tack för svar, det lät ju lite deppigt då vi köpt honom för att ge henne sällskap. Ungen är 9 veckor och då är han väl för liten för att kastreras. Är dåligt insatt i vad det innebär att kastrera honor. Visst är det ett större ingrepp än på hanar och visst kostar det mer?

Låter det osannolikt att de kommer bli kompisar om de fortsätter att bo på olika våningar och att de får träffas på neutral mark ibland?

Maleficum
0

#2: Kastrera hane kan man ofta göra mellan 4-6 månader (beror lite på hur fort de mognar bla).
Men eftersom en kanin kan bli könsmogen vid tre månader skulle jag nog satsat på att vänta med att sätta ihop dem men att låta de träffas med galler i mellan under uppsikt. En PARNING kan gå fort!

Ingreppet för honor är tyvärr lite större och därför lite dyrare men det är ofta värt det då de blir jämnare i temperamentet samt slipper risk med livmoders sjukdomar som är väldigt vanliga hos kaniner.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
0

Jag tycker inte ni ska låta dem bo ihop nu då hanen snart blir könsmogen. Men de kan vänja sig vid varandras lukter redan nu. Honan ska helst kastreras också då det blir lättare att sätta ihop dem då och det annars är minst 60% risk att hon får livmodercancer efter tre års ålder. När ni sätter ihop dem bör de vara på neutral yta ett tag och sedan sättas in i en nystädad bur/hage (där de ska bo sen)

//
Lucille