Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselhälsa
Läst 199 ggr
lindaalmq
0

Kaniner dör efter 14 dagar

Hej! Vår lilla Neo 2 år gammal låg död i sin bur en morgon i somras. Vi tänkte inte så mycket kring det då utan jag tänkte att han faktiskt hade fått i sig nåt ekollon som låg i hans bur. Det syntes ingenting på honom. Varken diarré eller nåt annat. Han såg ut som att han hade somnat in. Han åt och drack precis som vanligt. Vi skaffade en ny kanin från en uppfödare. Efter 3 veckor slutade den äta och betedde sig som om den hade fått en stroke. Mitt i natten tvingades jag att ta bort den själv 😢. Jäkla otur tänkte jag och köpte en ny kaninunge från en privatperson utanför Halmstad. Efter 2 veckor såg den lite hängig ut och dagen efter låg den död den död i sin bur. Nu började jag bli lite skeptisk men köpte en helt ny bur och en ny unge från Lögnäs gård som fick bo i garaget. När vi kom hem och satte in den i buren såg jag att den var jättekladdig av avföring i baken. Vi torkade rent och då kröp en 0,5 cm lång ”mask” vi analen. Gråaktig. På morgonen var kaninen död! Den måste ju förvisso varit sjuk från början…
Buren städades med ytdesinfektion, diskmedel och alla tillbehör kördes i diskmaskinen. Vi hämtade världens finaste kanin. Efter 16 dagar är den också död. Den låg död idag. Det jag märkte igår var att den var lite tillbakadragen. Den var otroligt livlig och nyfiken annars. Men den åt och drack. Ingen diarré förutom att det satt lite mörk lös avföring nu när den var död. Men inget annat!
Nu vågar vi inte skaffa fler kaniner.
Vi har 2 vuxna kaniner som verkar må hur bra som helst.
Jag måste rådfråga nån som är kunnig. Vi har gjort allt tycker jag. Den sista var jag väldigt noga med att inte ge någonting annat än hö och några få bitar pellets. Jag fick för mig att kanin nr 2 nämligen fått för mycket pellets och morötter… Vi vill så gärna ha en liten innekanin och den sista var verkligen som en liten hund. Men känns inte som att vi vågar oss på det. Samtliga har levt i 14 dagar förutom en som dog direkt…
💔😞

[EM_L]
2

Skicka helst in för obduktion! Det finns olika sjukdomar som kaninpest och kaningulsot som må härja runt. Bästa är att undersöka de friska kaninerna också.

[EM_L]
3

Också, jag beklagar sorgen.