OT - Aaah.
Åh, jag blev värsta sur när jag gick hem ifrån skolan idag.
Hade precis fått mitt slöjd betyg till råga på allt och det var skitdåligt. Så när jag går förbi några hus störtar plötsligt en schäfer ut ifrån en tomt! Den var ganska hög måste jag säga, och såg kraftig ut. Jag har ju hundvana så tänkte att jag helt enkelt bara skulle gå förbi utan att titta på den. Tror ni det går? Nej >.< Den får syn på mig, lägger bak öronen och visar tänder. Jag tog ett steg och den fick panik. Började skälla, springa runt och göra utfall.
Eftersom detta var den enda vägen (eller ja, jag kunde gå 20 minuter tillbaks till skolan och ta den andra vägen) så ville jag ju komma förbi. Hade även bråttom. Så jag försökte med att prata lugnt, den blev ännu mer sur och fortsatte skälla.
Ingen ägare i syne eller någon annan människa. Efter 10 minuter orkade jag verkligen inte fortsätta hålla på att vela så jag började helt enkelt gå förbi. Hunden hoppade fram och nafsade mig på byxbenet, skällde och visade tänder. Jag ignorerade det och den fortsatte hoppa, bita i mina kläder och hålla på. Tillslut kom jag iallafall förbi och den sprang hem igen.
Fyf*n vad sur jag blir på människor som inte kan hålla koll på sina hundar!

Ja ägaren borde hålla koll på sin hund tycker man! :/

har blivit jagad av samma schäfer 2 ggr, den e AS stor och bits, morrar och uuuhhh

Håller med #1 !
Gud vad läskigt. Jag hade typ dött av rädsla:/
Har varit med om liknande.. Fast inte lika farligt..
Var ute å sålde frallor med en kompis för fotbollslaget. Och då gick vi mot ett hus. Och när vi är framme vid grinden får vi syn på en schäfer som morrar, har bakåtstrukna öron och kommer sakta mot oss. Jag blir helt skakis (har sån jäkla respekt för schäfrar) och vänder mig om och börjar sakta gå därifrån och försöker ignorera den.. Men den fortsätter följa efter oss och jag är skiitskraj. Men sen stannar den och vi skyndar oss därifrån. Dålig stil att ha sin hund lös om man inte har den under uppsikt!
Ja, det är skitirriterande.
Börjar bli jäkligt trött på hundägare här i området. Igår kväll var jag ute med mina tre hundar, så möter vi entant med sin blandis. Blandisen gör utfall och skäller som satan, och då börjar även Viggo och Enya skälla tillbaka. Så kommer hon med en komentar som gör mig riktigt förbannad.
-Köpte du dedär tre för 50 spänn på loppis eller?"
JAg menar, människan var typ 60 år! Så klagar folk på att ungdomar inte har respekt, herregud.
Ska nog inte skriva vad hon fick för svar ifrån mig, det förekom liiite ovårdat språk.. x)
#5, Hahah xD
#6: Inte för att det var så farligt, men iaf (A)

Håller med, till 110%!
Usch ja! Hatar dom!
Våran grannde har två stora hundar. Båda hundarna är typ livrädda för människor (ägarna är inte så snälla mot dem^^)! De rymmer genom staketet och skrämemr mina små pluttar!
Har man hundar, ska man väll hålla koll på dem! Vårna hundar lämnar vi ju inte utan uppsikt precis.. Och en annan gång när våran tik löpte (våran hane är självklart kastrerad^^) sprang en av de över. Sedan fick VI ta in våran hund, fånga in deras och lämna över den!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fyyyyy, min mardröm :| Hände mig och min kompis när vi var i skogen en gång så nu är skiträdd för stora hundar när dem är lösa för jag tror alltid att det ska hända igen. :/ Usch.
Ursch! Fy :S

Kolla ALDRIG hunden i ögonen om den gör utfall och är på väg att attackera! Det är livsviktigt! Viker ni undan med blicken först betyder det att ni ligger i lägre rang än hunden och då blir den mer aggressivare! Tänk på det för erat eget bästa och ignorera hunden om den attackerar. Skulle den hoppa på er så måste ni trycka huvudet till Marken, så attd en inte kan hugga er väldigt hårt, vissa hundar fattar vad dom har gjort när man har tryckt ner huvudet och dom har fått tänka lite :)
Anmäl?
#13 Viker ni undan med blicken först betyder det att ni ligger i lägre rang än hunden och då blir den mer aggressivare!
Den blir ju inte mer aggressiv om man kollar bort?

Nej men det blir som en "makt kamp" om man stirrar en hund rakt i ögonen. Tar du bort blicken först är du underlägsnare än hunden, men tar hunden bort blicken är det överlägsen. Det är så det fun kar i djur riket. Alla har sin rang ordning :)
#15; Du ska inte se hunden i ögonen, gör du det så är en strid skapad direkt! Trots att du själv inte förståt det, derför kanske du viker undan blickan, då vinner hunden och blir mer aggresiv!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#17 Men man ska väl inte kolla hunden i ögonen alls? Och gör man det ska man inte ta undan blicken.

Det är ju det vi har sagt! xO
#19 Ja men ni pratar ju om att man inte ska kolla bort från hundens ögon ;P Och då blir det ju lite rörigt - inte kolla hunden i ögonen, inte kolla bort från hundens ögon xD Liite tvärt emot där:P Men jag fattar:):)

asså, du borde fara och prata me dägarna om det. Den där hunden var ju farlig, tänk om den hade bitit dej i hårt? :/
Usch, så irriterande! att ägarna inte kan hålla koll på sin hund…
du kunde ju ha varit en liten unge som var livrädd för hundar (A)
#22 exkat
Jag tycker man ska ha den minst instängd på dens tomt om den är aggressiv
Om man möter en aggressiv lös hund ska man bra ignorera den. Stanna kvar där du är och syssla med ngt annat, t. ex sparka lite löst i marken och kolla nedåt till exempel.
Om hunden ändå skulle börja gå emot dig sträck ut armarna åt sidorna för att se större ut och gå några snabba steg mot hunden och småskrik lite med strängd röst lite på hunden t. ex "FYYYY!"