En eller två
Jag funderar på att skaffa en eller två kaniner till, till våren. Jag vet att det brukar gå bra att ha två honor tillsammans, framförallt om de är syskon och har växt upp tillsammans. Men till frågan: Om kaninen själv får välja tror ni att den väljer att helst bo själv eller med en annan hona (syster)? Hur trivs den bäst?
Hoppas att jag inte blir helt idiotförklarad nu men jag vill gärna höra era synpunkter och åsikter då jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag vill ha en eller två.

Jag skulle ta två honor enklast med systrar, om du tar från olika familjer måste de ju vara små när man sätter ihop dem. Men det vet du nog ;)

Helt beroende på individen.
#1 Ja det vet jag
Så du tror att de trivs bättre två än ensamma?

Har ingen erfarenhet när det gäller att ha kaniner ihop, men tror att kaniner helst bor ensamma :)
Kan säga så här, mina kaniner trivts lika bra vare sig de lever i par eller ensamma :)
- Mvh Emma

Håller med KvrirrZ
Det beror väll lite på hur mycket TID du har till kaninen/erna också! Ska du ha 1 kanin, o den ksk ska vara en innekanin (?) , och du är i skolan hela dagarna o ingen är hemma för än typ 3-4 ksk, kan den ju få det vädigt tråkigt.. Då är dt ju kanske bättre med 2.. :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

men EN kanin är ju enklare att hålla på med :) mer tid för den. men jag håller med ovanstående.
Jag är hemma hela dagarna och kommer att ägna mycket tid åt kaninerna men de kommer att bo ute i ett av uthusen i en stor box 5*2 m.
Om jag bestämmer mig för att skaffa två kaniner så kommer det att bli kullsyskon, det har jag redan bestämt.
Men om vi säger så här…. om jag bestämmer mig för att skaffa två, vill de helst bo tillsammans eller själva….

nu har jag alla kaninerna en och en men när jag fick min första kanin så bodde hon emd sin syster. Och hennes syster var en av orsakerna till min kanins död. Fram till 1års ålder avgudade de varandra men när de hade fyllt ett så funkade inget. Så de började jaga varnandra och Smulan( min kanin syster, min lillebror kanin) började även bita min kanin Flisan. Till slut avslutades Flisans liv genom att hon bröt benet när Smulan hade jagat henne.
Om du ska ha två kaniner kan du ha dem i varsin bur. De har fortfarande sällskap av varnadra..
tack för alla svar, just nu lutar det åt att det får bli en kanin eller åtminstone separata burar.
Min kanin bor ensam än så länge. Funderar på att köpa en hona till Sotis till våren.
Jag har två kaniner (hona och kastrerad hane) som jag satte ihop när hanen var ett år och honan 6 månader. Förmodligen skulle de ha ihjäl mig nu om jag satte dem i separata burar. De har hela köket att springa i dygnet runt men oftast sitter de bara tätt tillsammans och myser.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Det beror helt på vad det är för kaniner, vissa kaniner klarar sig knappt utan en kompis medans andra trivs bäst ensamma.
Två av mina kaniner bodde i hop när de kom hem till mig, sedan flyttade de isär, och de bråkade när jag försökte få ihop dme igen. Dock så löstes det med att ha dem i en stor bur med galler emellan, sedan togs gallret bort och de var oskiljaktiga igen^^, Sedan rymmde den ena av dem och nu Bråkar de? igen :/. Så de bor åter igen i en stor bur med galler i mellan^^.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag har två kaniner som bor ihop (mor+dotter) och det funkar jättebra änsålänge. Ronja har bott ensam också (innan hon fick ungar), då trivdes hon lika bra som nu.