Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 405 ggr
[kanincharlie]
2

Första kaninkull

Hej!
Nu har min kanin hona och hane fått sitt första kull på 5 ungar. Jag har ingen erfarenhet med kaninungar, hade dock kaninkullar när jag var tre men det minns jag inte så mycket av haha. Båda är lejonhuvade men hanen är dubbelmanad och honan är normal pälsad. Honan är svart och hanen är grå och vit med lite brunt i det gråa. Någon nån aning om vad det kan bli för pels sort eller färg på dem? Har ni några tips? om vad man ska tänka på när det gäller kaninungarna och mamman? Mamman är ganska lugn när jag är och tittar till dem:) Har hört att man ska vara försiktig så att mamman inte överger dem.

Denna kommentar har tagits bort.
91Marran
3

Undrar samma som #1. Varför ta en kull när du inte är påläst? Finns överflöd av kaniner utan hem, så att tillsätta fler till världen är bara fel. Varför har du avlat på dina kaniner? :)

Mvh
Mig

[kanincharlie]
0

#2: Jag har läst och jag tänkte bara ta en kull på henne, jag bara undrade om det fanns något annat som någon annan visste om. Det är så många som tar kullar så att jag tar en ända kull är inte hela världen

[EM_L]
5

#3: "Så att jag tar en ända kull är inte hela världen"

Ja du. Om alla tänkte som du så hade vi verkligen haft ett större överflöd på kaniner och det är hela världen eftersom det är SÅ MÅNGA som tänker exakt likadant. Istället för att se på saken som en helhet och långsiktigt.

En kull bidrar mycket till överflödet av kaninerna. Du bidrog nu minst like mycket som alla andra som bara tar en kull för att ni tillsammans blir ett helt gäng med kaninungar som ni tagit bara för att, jaa varför inte? Det är ju bara en kull och andra tar ju också kullar.

Istället för att tänka på saken på en individ(detta du) så ska man tänka på detta problem som flera personer som bidrar och gör exakt samma sak som du nu gjort.

Nu har du ju tagit kullen så det är försent, men snälla. Tänk inte på den här saken som du nyss gjorde.

För nu så kan du bara fortsätta att läsa på..

[kanincharlie]
1

#4: om jag inte tog en kull hjälper inte kaninerna i tex australien. om jag hittar ett bra hem till mina kaniner så gör väl inte det något? ifall de flesta inte vill ha hemlösa vuxna kaniner så är det inte något jag kan göra med så jag kan inte hjälpa de hemlösa att få ett bra hem om inte ändå alla vill ha dem. men för att jag har folk som vill ha mina kaniner är väl ändå bra? dom kanske inte vill ha hemlösa kaniner, och ja det är synd om dom men om jag hittar hem till mina kaniner så är vi ju lika långt.
Men jag förstår dig, tycker också synd om de och skulle gärna behålla alla om det gick.

Herveaux
3

#2: Om alla skulle resonera som du att det inte är hela världen Att ta en kull skulle det kunna se ut så här:

Enligt Agria finns det runt 75 000 kaniner i Sverige (som sällskapsdjur, djur i köttproduktion inte inräknade).
Om vi räknar enkelt att det är 50/50 hanar och honor och att alla dessa honor får varsin kull på 5 ungar så blir det 187 500 kaninungar som ska hitta ett hem.

Så jodå, du bidrar absolut till problemet med för många kaniner.

// Harley

[kanincharlie]
0

#6: ok, men det är inte din uppgift. vad ska jag liksom göra nu då? du kan ju inte stoppa alla att få ungar och om alla kaniner hade bott i nature som egent är natuligt för dom så hade det varit mycket mer kaniner.

[kanincharlie]
0

#6: jag frågade bara om lite tips? så kommer ni som nån slags polis som tror ni kan stoppa alla som har kaninungar och tror ni kan gå tillbaka i tid och stoppa att hon fick ungar. Det är så många som tar kullar och så ska ni gå på mig? ni vet ju inte ens vad jag ska göra med dem. kanske jag ska behålla alla? som att det är olagligt Att ta en kull. det är ju bara eran åsikt. det finns ju liksom kategorier här om kullar så då är det inte fel Att ta en kull. använd energien på nått annat än att skriva till mig vad som är rätt och fel. ni har ingen rätt att säga till mig vad jag ska göra, och det är inget fel att ta en kaninkull om man tar hand om dem och hittar ett bra hem.

Herveaux
3

#7: Nej, det kan vi inte men man kan upplysa folk och hoppas att de tänker till innan de tar en kull igen eller nå fram till folk innan de tar en kull om de är inne och läser här.

Det finns vildkanin i Sveriges natur men eftersom dödligheten ligger på omkring 90% för ungarna under första levnadsåret så hålls beståndet på en hanterlig nivå.

Att det är tillåtet att diskutera Avel är inte detsamma som att alla vill uppmuntra folk att avla bara för att de har en fertil kanin. Det är förhoppningsvis tänkt att det är seriös Avel som ska diskuteras.

Du låter så naiv och okunnig, vilket gör oss andra upprörda att man då sätter små liv till världen.

// Harley

[EM_L]
3

Vi har inte bara upplyst dig, utan många andra som bara har tagit en kull utan att tänka sig för. Finns till och med några av oss som har skrivit trådar om att man ska sluta avla så förbannat mycket.
Visst dina ungar kanske får hem, men vad händer med de kaninerna som sitter på omplaceringshem? Varför ska man sätta till kaniner till samhället när det redan finns?

Den principen som sådana som du använder låter som "Ja glaset är fullt med vatten men varför inte fylla det mer så att det översvämmas?". Ungefär den liknelsen kan man göra med hur folk tänker när det kommer till Avel.

Som #9 säger så låter nu naiv, okunnig och inte alls speciellt redo för att ha en kull med ungar. Vilket gör oss upprörda.

[kanincharlie]
0

#9: när låtte jag naiv? Ända från början började folk

[kanincharlie]
0

#10: kanske inte så konstigt när jag bara är 14 år och inte har haft kaninungar förr? Men jag vet hur man tar hand om djur och att jag älskar kaniner och inte skulle gjort något oförsiktigt eller inte tänkt igenom innan jag tog en kull! Jag kommer inte precis avla mkt på mina kaniner. En ända kull sen ska han kastreras.

91Marran
3

Om alla djur förtjänar ett bra hem, är det inte bättre att hjälpa de som behöver ett hem först. Bara en tanke. :)

Mvh
Mig

[kanincharlie]
0

#13: ursäkta? Det har jag FAKTISKT gjort. Bara för att jag tog en kull så menar du att jag inte bryr mig om djur och tänker på de djur som inte har ett hem? Jag är 14 och kan inte bara köpa alla hemlösa djur hur mkt jag än vill. Och ja jag vill att alla djur ska ha ett bra hem så sluta snälla!

Herveaux
1

#11:

• Du säger saker som att "om du inte valde att avla hjälper inte kaniner i Australien"
  • Du har ingen erfarenhet av Avel och låter inte direkt påläst i ämnet innan du valde Att ta en kull.
  • Du tog en kull "bara för att" och tycker inte det är hela världen bara för att DU tar en kull när det just är det tänket som skapat ett så stort överskott av kaniner.
  • Du jämför medveten Avel på tamkaniner med vildkaniners och menar att det är samma sak.

#14: Att avla fram fler kaniner bara för att gör definitivt inte att antalet hemlösa djur minskar. Var en del av lösningen istället för att förvärra problemet.

// Harley

[kanincharlie]
0

#15: Självklart läser jag ju innan jag tar en kull? Jag visste att det var mycket kaniner men inte att det var ett så överflöd att ni hade fördomar mot alla som tog en kull.
Inte någonstans har jag skrivit att jag tog en kull bara för att. Och bara för att jag inte har någon erfarenhet betyder inte att jag inte är ”redo”. Det betyder bara att det är första gången. Det är första gången för allt.
Jag tog en kull för jag ville ha en avkomma efter mina kaniner och för att t jag älskar djur och det är kul att få ungar:) Jag har haft kaniner länge men inte kaninungar.

Det verkar mest som ni inte gillar att jag tycker annorlunda än er och därför försöker trycka ner mig som att jag inte kan ta hand om mina djur!

Ni får tycka vad ni vill men jag har kaninungar, älskar djur, TAR HAND OM DEM, och är fullt redo att ha kaninungar😊

[EM_L]
3

#16: "Bara för att det är kul att ha kaninungar" betyder det inte att man ska skaffa fram dem.

Vi försöker inte trycka ner dig, vi försöker att säga till dig och andra som tagit kull eller ska ta kull att det inte är nödvändigt just nu och inte det bästa att göra nu.

91Marran
2

#14 Läste bara vad det står under alla dina inlägg.

Mvh
Mig

[kanincharlie]
0

#17: och bara för att du inte tycker det är kul med djur betyder inte det att alla andra inte gör det. Det va det du hängde dig upp i och inte det andra? Du letar ju bara efter det negativa.

Herveaux
1

#16: Att vara redo för Avel är inte bara att vara påläst om hur man sköter djuren utan även den rent etiska biten om det är ansvarsfullt att avla fram fler djur överhuvudtaget när det bara är av egoistiska skäl som att man vill ha en avkomma från just sin egen kanin eller för att det är roligt med kaninungar.

Vi har inte fördomar mot folk som köksavlar, det är ren fakta att det är ett ansvarslöst beslut när det redan finns ett brutalt överflöd av kaniner.

// Harley

[kanincharlie]
0

#20: egoistiska skäl? Vad avlar man annars kaniner för än att, ja det jag sa?

Herveaux
4

#21: Som med seriös Avel inom alla andra djurslag: man vill förädla och förbättra den ras man är passionerad för. Man väljer noga ut sina avelsdjur genom att göra efterforskningar på släktens hälsa och mentalitet bakåt i leden. Man planerar noga en PARNING med ett passande avelsdjur som matchar ens eget för att få den bästa möjliga avkomman.
Avel är ett långsiktigt arbete och inget man gör i stunden bara för att det är roligt med djurungar.

Som en klok kattuppfödare här på iFokus en gång skrev:
"Alla djur har ett egenvärde men inte alla djur har ett avelsvärde."

// Harley

Sunshineshk
1

#0: om du vill å har Instagram så kan du skicka alla frågor du har till mig på Instagram, sunshineshk☺️
Kan hjälpa dig med de flesta frågor å föder själv upp kaniner💕

Meow:3