Plötslig Kanindöd?
Imorse runt kl 8 gick jag ut till kaninerna för att ge dom mat och släppa ut dom i hagarna.
Jag går ut och märker hur Kenzo min kaninhane ligger utsträckt ner på bottenvåningen i buren. Där brukar ju han aldrig sova så det såg lite märkligt ut. Jag ropade på han så att han skulle höra mig och förhoppningsvis vakna upp. Han rörde inte på sig ett dugg. Jag fick panik och öppnade buren och kände omedelbart på hans kropp. Han var stel. Han var död. Han hade inte ens ätit upp pelletsen jag gav han igår kväll runt 22:00. Det känns så konstigt att han dog helt plötsligt. Igår mådde han ju hur bra somhelst, åt och drack. Sprang i sin Hage, bajsade i sitt toaletthörn osv. Osen idag så är han död. Jätte märkligt.
Vad tror ni det kan bero på?
Vila i frid Kenzo🕊
Beklagar.
Det är svårt att säga exakt vad det beror på. Men en ganska vanlig orsak kan vara att det av någon anledning blivit ett magstopp/förstoppning och då brukar det enligt min erfarenhet kunna gå fort.
Beklagar!
//
Lucille
Beklagar sorgen…också det är en relativt stark bild att se en död kanin så sätt för en varning i rubriken..
- Redigerat 2021-09-25 19:11 av [EM_L]
Jag beklagar verkligen😖❤️
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Hände samma med mig nu den 23/9 med min ca 4/5 månaders hane❤️🥺
Ojdå😢❤️ Såg du något speciellt med honom innan han gick bort? Men nu skuttar de runt i kaninhimlen🕊💛
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
#0: Hej! Jag vet inte var du bor, men det är mindre viktigt. Jag tror din kanin kan ha dött av kaningulsot. var den vaccinerad? Vi hade två kaniner som dog av det i somras. Man märkte INGENTING på kaninen på kvällen, på morgonen var den död (typiskt för gulsot). Så är det med denna sjukdom. tyvärr, om det är detta, så kommer dina andra kaniner också att bli sjuka. Jag tycker du ska läsa om kaningulsot och eventuellt kontakta veterinären. kan du flytta dina kaniner ? det är väldigt smittsamt.