Könsmogen/kastrering
Hej. Jag har en kanin hona på ca 5 månader. Hon har alltid varit lugn, men nu har hon börjat springa runt mena ben som en galning. Hon gör detta enbast på mig och inte min sambo (säger till min sambo att hon gör så för hon gillar mig mer😂) Hon har även fått för sig att hon ska kissa på en filt vi har utanför henne bur (för golvet är lite halt). Jag och min sambo har tänkt kastrera henne pga att dom lätt får livmodercancer, men nu även för hon blivit 'galen' (ta inte illa upp för jag säger galen). Är det någon som har kastrerat en hona? Har hon blivit lugnare när det gäller att springa runt ben och kissar/markerar? Har hon blivit annorlunda efter hon blivit kastrerad? Alltså har hon blivit annorlunda med sitt beteende. Har tidigare haft kanin och vet att dom gör så för att uppvakta, men kan inte ställa mig upp innan hon springer fram till mina ben och börjar springa runt dom.
Jag har kastrerad min honkanin, men det var för mindre än en månad sedan. Hon var rumsren innan och sprang inte runt mina ben. Jag har inte märkt någon skillnad än. Det är en stor operation, men det är värt det. Min kanin ville inte äta efteråt och jag fick prata med veterinärer flera gånger, men hon är nu återställd.
//
Lucille
Jag har kastrerat min hona härom året. Har lite svårt att säga hur hon var innan då jag bokade kastrering ganska omgående efter att jag fick hem henne (omplacering). Men hon kissade hej vilt överallt i början i alla fall och det är i stort sett borta nu. Hon kan kissa på "fel" ställen periodvis men inte alls som då. Hon får också s.k. vårkänslor och kan då få mycket spring i benen och allmänt förstärkt humör liksom. Men det är inte så farligt :) Jag kastrerade henne främst för risken med livmodercancer men också för att öka chanserna att hon gick ihop med min andra kanin. Och det har gått superbra med kaninkompisen! Dock blev hon extremt arg när jag hade ett par andra okastrerade honor här på besök en gång (jag passade dem ett tag och hon blev fly förbannad när hon kände deras lukt t.ex. på redskap jag använt inne hos dem). Så helt hormonfri är hon nog inte haha men allt som oftast går det bra!
#1: okej tack för ditt svar. Du får gärna skriva när det gått ett tag om du märker någon skillnad!
#2: Okej tack för ditt svar. Förstår att du inte kan veta hur hon var helt innan du kastrera henne. Funkar det fortfarande bra? Skulle vara skönt om min kanin blev lite mindre brunstig och självklart kastrerar jag ju pga livmodercancer.
#4: Ja, det funkar bra med hennes kompis och hon är rumsren för det mesta (periodvis kan hon kissa på golvet som sagt). Har aldrig sett henne vara skendräktig?. Ibland juckar hon på kompisen men det är troligtvis maktbeteende som kaniner bl.a. håller på med när de ska bestämma rang. Det är ju inte alla kaniner som får förändrat beteende men jag tror faktiskt att de flesta åtminstone får lite "mildare" beteende liksom. Så även om inte allt försvinner skulle jag bli förvånad om det inte i alla fall blev liiite bättre :)
#5: Men vad bra att det går så bra! Ja men så gör nog dom flesta djur med maktbeteende tror jag. Hoppas det blir bättre med min kanin efter kastrering:)