Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2294 ggr
Fiona
0

fackburar ?

Vad har ni för mått på era fackburar ? Om man har en händig ppap är sådana hyfsat lätta att byffa själva va ? Vad rekomenderar ni för material ? Tacksam för svar :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Stormviskaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser min bur ut. väldigt smutsig på bilden men den e rätt gammal :D Papz bygde den till mig o syrran :D man kan ha 6 kaniner där. fast på sommaren har jag marsvinen där och kaninerna i ute burar.

denisesalomonsson
0

nu vill jag inte låta taskig men jag tycket fackburar är för små kaninerna vill hoppa omkring dom förtjänar nog större burar om man inte har dom i hagar på dagen x'd

emmsaaan
0

Jag & min pappa ska eventuellt bygga en sån, med två våningar, en för varje kanin. Höjden kommer då vara 50-60 cm i varje bur & en bodel på varje våning. Själva buren kommer vara ca 150cm & djupet kommer vara 50-70cm.

PRO_Anders
0

Jag använde "plywood", och de brukar vara 240 * 122 cm, med 10 mm tjocklek. Allt blir då jämt delbart med 60 cm.

Trefacksbur:

Du behöver 3 skivor, en baksida(ca 180*120), två gavlar(ca 180*60), och tre hyllor(ca 60*120). Du får då tre bitar över som är(ca 120*60) som du kan göra "Bolåda" av, eller hyllor. Golvarean blir ca 0,72m2, vilket är större än det minimum som gäller( 0,5m2). Och man får ha två(2) vuxna kaniner, eller en hona med ungar i det facket.

Tvåfacksbur:

2 skivor, baksida(ca 120*120),gavlar(ca 60*120), hyllor(ca 120*60), och du får en bit över på 120*60.

Börja med att såga till skivorna, så ser ni hur stora ramarna ska vara.

Gör tre ramar (1" * 2" "spånläkte"), ca 120*60 cm, och skruva fast en i toppen och en i botten på bakstycket. Skruva sen dit gavlarna och topphyllan, följt av botten hyllan. Skruva dit mttenramen, och skruva på hyllan.

En snabb beskrivning, men principen gäller…kolla annars på min hemsida, så kan ni få en vink om hur den ser ut…Lycka till!!

#3: Tack för att du skrev i min "Gästbok" :)

PRO_Anders
0

..målad

PRO_Anders
1

…med hyresgäst..

BuNNaj
0

Du ahr så himmla fina fack, anders! :D

PRO_Anders
0

Tack så mycket!!!

Faktum är att jag har ändrat om den stora ett otal gånger, med höhäcken i mitten nu och plats för bolåda, som man kan ta ut och kika i om man vill, eller bara öppna gaveln på lådan. Men det är inga problem att ändra, eftersom ramarna håller hela buren även om man tar bort hela framsidan..

KvirrZ
0

#2 hur kan du tycka det?
Man kan ju göra fack på 150x70 tex om man vill, måtten bestämmer man ju själv ;)

- Mvh Emma

twinnie
0

Jättesnygga burar PRO_Anders!! Åh, sådär vill jag ha det i framtiden ;)

Jag själv har lite planer på nya burar till sommaren. Skulle egentligen bli klart nu till jul, men det blir inte så. Då kommer jag att använda mig utav plywood till väggar och sedan använda plastbackar som "golv" i alla burar, för att underlätta städning. Sen ska jag måla vitt, åh det kommer bli såå bra! :D Kommer att göra en trefackare till att börja med, med måtten 120x50x50.

Keligast
0

Skit snyggt PRO_Anders :D

Clariiz
0

Shit så snyggt PRO_Anders!

Twinnie, blir säkert skitsnyggt! .DDD

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

skanorskaniner
0

#2: Man kan ju göra hur stora burar man vill..

emmsaaan
0

PRO_Anders, superfina burar :) Måste bara säga det igen.

Förresten, tycker ni att kaninerna ska ha en egen våning var eller hälften var av varje våning, & ett galler emellan. Mormor tjatar på mig att de behöver sällskap om ni förstår va jag menar.

[Quellii]
0

#4#5#6 Såg riktigt rymligt och fint ut :)

emmsaaan
0

Åh. Blir helt galen på pappa som vägrar bygga en sån ;P Men tjata på!

PRO_Anders
0

Kaninerna ska ha egen våning, eller sitta ihop, inget galler mellan!!!

Det låter kanske dumt, men kaniner tycker inte om sällskap av andra djur, även om vissa gör det..

Finns också att läsa på SKAF hemsida…

Tack alla, det värmer…

emmsaaan
0

#17 Då vet jag :)

IIIH! Ska ev. börja bygga i helgen.
PRO_Anders, är det okej om jag kanske "härmar" mönstret på höbehållaren? Annars så kan jag bygg annat

PRO_Anders
0

Haha, jag har inte "patent" på mina högaller, eller burarna över-huvud-taget…så härma du bara…det finns säkert flera med den idén genom åren…

emmsaaan
0

Okej :) Tack. Funderar på den formen som du har eller en sné kvadrat, men din verkar vara bra.

PRO_Anders
0

I en "sne´ kvadrat", som du uttrycker det, finns inte många ställen kaninen kan sträcka ut sig på, och kan vara jobbigare att städa i de spetsiga hörnen, även om buren inte är så djup(bred).

emmsaaan
0

Okej, tack för tipsen :)

emmsaaan
0

Mer bilder nurå, alla som har fackburar. Behöver lite inspiration.

emmsaaan
0

putt

Fiona
0

tack för tipsen ;D

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg