Försvara revir
Kan kastrering hos en hona göra att hon försvarar sitt revir mindre?
Börjar tröttna ganska mkt på min kanins försvaring av sin bur. Man kan inte stoppa in handen utan att hon blir sur och n u har hon börjar bli grinig på den han kanin hon har fått gått tillsammans med i över en månad och så en dag så fort han kommer nära henne så åker han på spö. Det ser ut att vara hon som startar bråken.

Är hankaninen kastrerad?
Att kastrera/sterilisera en honkanin är mycket riskfyllt. Vet inte om det hjälper.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Undrar jag med. Min kanin blir inte sur på någon annan kanin, men på mig däremot..

Hur gammal är hon förresten?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Om det är revirinstinkter så kan kastrering hjälpa. Som ovan sagt är det ett relativt stort och dyrt ingrepp men om man knappt kan hantera honan tycker jag det kan vara värt att testa. Ingen av parterna mår bra av ett sådant beteende.
Har en kastrerad hona, hon accepterar människor men andra djur (med undantag för burkompisen Zorro) ligger riktigt risigt till. Hon försöker attackera allt ifrån råttor till schäfrar genom gallret. Innan kastrering ska hon ha attakerat människor också (köpte henne kastrerad).
Hur gammal är hon? Om hon är i tonåren kan det vara värt att vänta en tag för att se om hon lugnar ned sig.

Hon är nästan 2år gammal. Så hon är nog inte i tonåren.

jag såg på tv då var de en kanin som försvarade revir och högg så fort dom stoppade in handen till den. Då så tog dom långa pinnar (två st) och började stryka över kaninen. Detta gjorde så kaninen vande sig vid berörning och att inte attackera. Detta gjorde ägaren utan att själv riskera att bli biten/anfallen. När kanine hade accepterat det så började hon att klappa den med handen, detta fungerade bra! Värt att testa ? ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Får testa dock attackerar hon allt man stoppar in i buren men värt att testa är det ju alltid ^^
Filippa är lite så. När jag sticker ner handen i buren så börjar hon "grymta" och attackerar handen och ibland biter hon i den.
Tycker inte det är kul :/