Skada
Kaninerna gick lungt och fint till att börja med när jag satte ihop de, sedan attackerade de och jag var tvungen att avbryta efter ca 10sek.. Ens kaninen har bitit upp en stor hudbit som hänger på insidan av bakbenet. Film kan fås om du kontaktar mig på Instagram @akileijas_kaniner. Det är ej blodigt men hudbiten med päls hänger så att hon haltar och är rädd för den andre (ej tillsammans nu?’) men ho haltar lite. Är det akut att åka in? Det är bara en liten remsa som håller ihop biten, ska jag klippa av den trots att det gör lite ont? Kaninerna gick jättefint ihop mellan galler och i en början så satt de bredvid varan och åt. Avbröt iochmrd skrik😣
Hudbiten är inte stor men såg större ut med mycket päls
Det låter som du borde söka veterinär akut.
Klipp absolut inte något själv.
/Maria
Åk till veterinär!
//
Lucille
Du behöver absolut kontakta veterinär, det ansvaret ha man gentemot sin kanin. Det finns veterinärer i mobilen som kan ge en första rådgivning, t ex Firstvet eller Agrias telefonveterinärer.
Veterinärmedicinska frågor bör du alltid vända dig till veterinär med. På den här typen av sajter riskerar du att kunna få hur galna råd som helst, om du har otur, och det vore olyckligt - både för dig och kaninen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Veterinär kontaktad
Vad gjorde veterinären då?
/Maria
Hur har det gått?
//
Lucille
Vi åker in imorgon om det inte är bättre då🥰 Eftersom att ingen skada är skedd, endast bortslitet skinn ser det ut som så skulle vi vänta
Dessvärre haltar hon :/
Du får berätta vad som händer hos veterinären.
/Maria

Blir lite förvirrad när du skriver att det inte skett nån skada, men kaninen haltar och har fått en avsluten bit skinn. Det är väl en skada? Hoppas hon mår bättre idag.
#4: d gjorde vi när min kanin bråkade och fick en reva i nosen och de funkade så bra så vi slapp att åka in och han mår toppen Idag
- Redigerat 2021-09-17 19:46 av Koali
De bör bo i egna burar annars kan det bli värre nästa gång med t.e.x. avbitet öra. Använd LHP-kräm en gång på såret och klistra tillbaka hudbiten, i annat fall växer det ny hud där med päls inom 2 månader.
#0 Eftersom din kanin haltade så kanske du bör söka upp veterinär eller iallafall rådfråga.

#8 Du skrev att ni skulle åka in igår ifall det inte blev bättre. Hur gick det? Mår hon bra och inte har ont eller åkte ni in?
- Redigerat 2021-09-18 16:32 av UlrikaD
Det går bra, vi fick lite smärtstillande och det läker bra!
Lagom till att skadan börjar läka rymmer hon in till den andra kaninen och grälar medans jag är i skolan, ett sår ”hål” i sidan ca 2•4mm eller liknande. rengjort med bakteriedödande. Så, nu har hon varit med om två misslyckade ihopsättningsförsök + skador även om det har varit under uppsikt. Kaninerna har fått gå galler i galler tills de har varit lugna med varann emellan och satts ihop på neutral yta. Spira, min andra attackerar gärna på neutral yta och jagar. Kasper fick flytta efter att ha bitit upp Keira och i hans nya hem har han nu en kompis🥰 Men Keira ”den skadade” är väldigt skygg och osäker, går sällan till anfall och biter hon är det ett mildare nafs. Kan försvara revir om hon känner sig hotad av en annan kanin. Snäll och gillar mys och jag tror verkligen hon skulle passar bra med en annan kanin. Men hur hittar jag en individ som passar henne? En mindre kanin?🥰