Kanin iFokus

Kanin

Läst 161 ggr
Djurälskare!
0

Kanin och katt?

Hej, jag har en kanin på snart 3 månader. När han är kastrerad tänkte jag köpa en hona till honom. Men jag har börjat fundera. Han har inga problem alls med fullvuxna katter som syrran har. Kan man ha en katt med en kanin eller vill de fortfarande ha en kaninkompis? Jag vill ju inte att han ska vara ensam när jag är på jobbet. Men kanin och katt. Är det samma som kanin och kanin?

Herveaux
1

#0: En katt kan aldrig ersätta sällskapet av en annan kanin.

Själv hade jag inte vågat lämna en kanin och katt ensamma. Jag jobbar i stall och har flera gånger fått "presenter" av stallkatterna i form av dödade harar.

// Harley

Djurälskare!
0

#1: Okej tack för din åsikt

Uppkatten
1

Det kan gå jättebra med kanin och katt ihop, eller också sluta riktigt illa.

Har sett kaniner som tvättat katten i öronen, kaniner som jagat iväg katter, och katt som kom insläpandes på vildkanin och åt upp den (katten rörde dock aldrig våra tama kaniner).

Så - ska du ha kanin och katt ihop så får du räkna med att det kanske inte går så bra, vilket vore trist - inte minst för djuren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Chinesecrestedlover
2

#0 Det är aldrig samma sak mellan två olika arter. Ska man ge sitt djur en kompis så är det av samma art som gäller. Så kanin med kanin och katt med katt.

För att få något utbyte av varandra så måste djuren kunna prata samma språk osv. och en kanin kan aldrig förstå en katt och vise versa.

Dessutom så är ju kaniner bytesdjur och katter rovdjur så det är två extremt olika djurarter som inte får ut någonting av varandra som du pratar om (förutom möjligen om katten dödar/äter kaninen då).

Att skaffa en till kanin är dock en utmärkt idé.

Lycka till.
Mvh/Chinesecrestedlover

Djurälskare!
0

#3: okej, tack!

Djurälskare!
0

#4: Ja kanin har jag. Får bli en honkanin till honom då istället. Han får umgås med syrrans katter ibland och det räcker nog för honom