Dräktig ?
Hej! Hur kan man se/veta att en kanin är dräktig förutom att hon drar av sig pälsen och boar dagarna innan hon föder ?
Vissa boar precis innan de föder med.
Man kan egentligen inte veta, vissa syns det tydligt på, vissa inte.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: dom det syns tydligt på , på vilket sätt gör det de?
Min hona har ändra sitt beteende mycket senaste veckan. Hon har blivit så mycket lugnare /trött. Tillåter helt plötsligt att man klappar henne då hon annars brukar ge sig av. Sover mycket och jag tycker hon hoppar på ett mer klumpigt sätt.
Svårt att förklara.
Hon är även mycket rundare, men kanske får vinterpäls nu?
Men kan det även vara att vi tog bort hanen ifrån henne när vi kastrerade honom? Att hon blivit själv ?
#2 Rundare om magen.
Sova mycket skulle jag inte säga är normalt dock.
Däremot kan de bli tröttare i slutet. När parades hon?
#3: hon sover inte oroväckande mycket men ligger mycket still kanske är mer rätt formulerat. Men hon äter bra och så för övrigt.
Ja alltså jag vet inte om hon har parats. Men hon bodde med hanen tills dom var 16 veckor
#4 Bara att hoppas att hon inte är dräktig.
#5: hade väl inte vart hela världen att få en kull med bebisar ändå. Men vi får se
#7 Hon är på tok för ung för att få ungar.
#8: jaha ok. Vad kan gå fel?
#9: Hört om fall där den unga kanin honan inte klarar av att föda ungarna och därmed avlider.
Men också att hon är för ung och "oerfaren" för att sedan förstå vad hon behöver göra som kanin mamma och därmed blir ungarna allt för svaga och i värsta fall dör.
Finns också fall där unga kanin honor som blivit dräktiga har dödat sina ungar.
Så, det är mycket som kan gå fel och du kan bara hoppas på att hon verkligen inte är dräktig.
Också, känns som ett vettigt tips? att läsa på om kaniner innan man än skaffar sig dem… eftersom i basic kanin fakta så får man reda på att kanin hanar mognar och blir könsmogna 3-10 månaders ålder och har hört rådet att man helst ändå separerar så fort som möjligt tidigare än 3 månaders ålder.
Något som jag glömde att nämna eftersom jag vart så trött.
Vad ska du ens göra ifall det blir inte bara en eller två ungar men åtta ungar som måste därpå separeras från mamman och sedan hanarna från honorna? Har sett och vet många som har storproblem att hitta hem till kaninungar från tjuvparnings kullar eller andra kullar som det inte har varit intresse på…
#11: jag hade givetvis löst det på
bästa test. Och förövrigt så läser jag på / frågar och lär mig så mycket jag kan om kaniner så tror och hoppas mina kaniner har det mer än bra
#12: Hur gick det med honan? Var hon dräktig?
#13: nej inga bebisar 🙏