Böja ner öronen
Men herre gud?! Hur tänker man där? Säg åt henne att sluta vara så förbannat egoistisk. Uppskatta kaninen för den den är, inte för åt vilket håll öronen pekar. Helt vansinnigt om du frågar mig… Vet faktiskt inte hur det påverkar kaninen att dra i öronen på det viset, men det kan ju potentiellt göra ont och då är det djurplågeri. Tror inte det kommer funka heller, om hon inte bryter öronen på den eller något. Dessutom kan du ju säga åt henne att hängande öron orsakar mer hälsoproblem än stående, så hon ska vara glad att kaninen har stående öron för då kan hon spara in stora pengar på veterinärkostnader.
Ursäkta mina mindre trevliga ordval men det här gjorde mig upprörd…
Samma här. Blir så fristrerad på folk som färgar sina husdjur mm. Alla djur och människor är fina som de är!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
#0 Är det vädurskaniner av något slag? Alltså har rasen/rasblandningen normalt hängande öron eller handlar det om en ras/rasblandning som normalt har stående öron?
Är det vädurar så är det inte direkt ovanligt att hjälpa öronen en bit på vägen. Vissa vädurskaniner har nämligen mer "flaxiga" öron även om rasen normalt har hängande öron och de kan "hänga ner öronen" med lite hjälp. På samma sätt som man inom vissa hundraser tejpar öronen för att få stående öron (med hundar vars öron "flaxar" lite mer än de ska enligt rasstandarden). Sen ska man ju i så fall såklart göra detta på ett sätt som inte orsakar kaninen obehag/smärta, man kan inte bara "bryta ner öronen" hur som helst.
Om det däremot handlar om kaniner vars öron är naturligt upprättstående så lär det inte hjälpa och kan säkerligen även vara plågsamt för kaninen och då bör hon naturligtvis sluta med detta omedelbart!
Mvh/Chinesecrestedlover
#3 Det var nyheter för mig. Tråkigt att läsa att många känner ett behov av att ändra på kaniners utseende på det sättet… jag tycker ju att det är otänkbart att överhuvudtaget vara så utseendefixerad. Klart man kanske tycker att hängöron är sötare, men har man en kanin så tycker man väl om den lika mycket oavsett hur öronen pekar, eller? Om inte, är det mycket sorgligt.
#1: ska parat med hennes föräldrar
#3: hon säger att de är 20% Belgisk jätte 20% Alaska 20% Lilla silver 20% Rex 20% Fransk vädur
#6: men båda föräldrarna har stående
#4: de tycker jag, har kaniner själv och rubler de är sötast med stående men hade spjöarvibte tackat nej till en kanin bara för den har hängande öron
#8: självklart