Kanin iFokus

Kanin

Läst 287 ggr
Jessica Gäfvert
0

Kastrerat hane

Hej! Jag har 2 st dvärgvädur/lejonhuvad.
En hona och en hane som är 16 veckor. Dom har alltid bott i samma bur , sovit tillsammans gjort allt tillsammans.
Igår kastrerade jag hanen och han sov inne i en bur över natten (är ute kaniner)
Idag lät jag hanen komma ner i rastgården med honan. Hon luktade på hans sår hela tiden och slickade/småhögg mot hans öga 🤷‍♀️
Hanen bara låg där och jag blev så nervös att hon skulle göra honom illa så jag la tillbaka honom i inneburen.

Någon som har har erfarenhet av detta ? 2 st som vart bästa vänner ? Kommer jag ha svårt att få ihop dom igen?

Mvh

Fridaaaa
2

Du ska inte släppa ihop dem förrän minst 4 veckor efter kastreringen eftersom hon är okastrerad.

Och du kommer få introducera dem på neutral plats sen när det är dags

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jessica Gäfvert
0

#1: men är det för att inte få bebisar eller är det av någon annan anledning också?
Och även om han har bott där hela tiden så måste det ske på annan plats ?

Fridaaaa
0

#1 Precis och för att hormoner ska lägga sig mer också.

ja oftast i alla fall, eftersom de varit åtskilda
Och risken är att honan är dräktig om de bott tillsammans tills de var 16 veckor gamla.

Jojjo908822
1

Vänta i 4 veckor med ihopsättning och sätt ihop dem ordentligt då (neutral yta och övervakning)

Hanen behöver dessutom lugn och ro efter kastreringen.

//
Lucille

Jessica Gäfvert
0

#3: okej. Första gången vi äger kaniner så jag kommer ställa för många kanske självklara frågor men vill lära oss :)

Grejen är att dom är tänkt att vara ute kaniner och vi bygger nu en isolerad ute bur? Om jag har hanen inne 4 veckor nu så kan jag inte ta ut honom sen va när det börjar bli kallt ? Så då måste jag ha 2 burar ute i 4 veckor ?

Jojjo908822
0

#5: Ingen fara.

Ta ut honom nu. Nattemperaturen ute och innertemperaturen får inte skilja mer än 10 grader när du tar ut honom. Lägg även lite extra värmande material i buren, som tex extra halm.

Sen när du sätter ihop kaninerna så gör du det på en yta där Ingen av dem varit innan och därför inte har sitt revir på. De bör övervakas ifall de börjar bitas. Innan ihopsättningen kan de träffas mellan galler och du kan skifta deras leksaker och toalådor (om du har några) mellan burarna.

Och glöm inte att kolla på hanens sår en gång om dan! Om det inte ser bra ut, kontakta veterinär.

//
Lucille

Jessica Gäfvert
0

#6: skit också, då får jag skynda mig att skaffa en bur till då vi bara har en isolerad utebur 🙈 tack för tips?

Jojjo908822
0

#7: Det var så lite så

//
Lucille

Fridaaaa
0

#7 Utebur behöver inte vara isolerad. Mycket halm räcker.

Jessica Gäfvert
0

#9: jaha! Jag har fått till mig att det är mycket viktigt med isolerad bur till dom.

Jojjo908822
1

Du kanske kan kolla på Facebook marketplace eller Blocket efter en begagnad kaninbur om ni inte har möjlighet att bygga en snabbt? Men fråga om kaninen som bott där dött och isf av vad. Kaninpest och kaningulsot är mycket smittsamt och bakterierna finns kvar i ca tre månader på de flesta saker! Så om kaninen dog plötsligt och de inte vet varför, köp inte buren!

//
Lucille

Fridaaaa
0

#10 Nej det är det inte. Huvudsaken är att det är upphöjt från marken (lag på det på vintern) och bra skydd. Felisolering (mycket lätt till) kan stänga inne kylan istället för att hålla ute den.

Jessica Gäfvert
0

#11: tack för tips?

Jessica Gäfvert
0

#12: buren kommer stå på altanen på vintern som är flera meter över mark. Behöver den vara upphöjd ändå?

Fridaaaa
0

#14 Måste vara så det inte kan komma snö in, så beror på vad det är för altan

Jessica Gäfvert
0

#15: ja okej nej det gör det inte :) är 3 av 4 väggar på altanen :)