Para
Får jag fråga en sak?
Är 11-12 månader en bra ålder att para sin kanin
Det är i April-Maj
Man brukar helst inte para kaniner när dom är under 8 månader(hanar 7) så jag tycker att den åldern verkar lämplig. Dock så kan det ju variera lite från kanin till kanin när den är mogen för det, men men :)

Vad bra jag trodde det också ;)
Joo jag tycker att det är en lagom ålder :)

Tycker också att det är en lagom ålder :)

Ja vad bra då hadde jag rätt ;)
och maj månad antagligen i mitten av maj för då kommer ungarna troligtvis när jag har sommar lov ;D

jag tycker också det är lagom^^ men para aldrig om honan visar tecken på agressivitet och osäkerhet´mot andra människor.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jappo är jättego mot alla ;)

Har du hem till alla ungar som ev. kommer födas då?

8# Ja det letar jag efter nu och har 5 stycken eventuellt
Jodå det tycker jag ^^
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
låter som en bra ålder :)
- Mvh Emma

En sanning med modifikation…
En kaninhona SKA paras innan hon är 12 månader, så mellan 8-11 mån är ok, sen blir hennes bäcken fixerat och hon får svårare att föda. Sen måste du ta minst en kull varje år på henne, annars mår hon inte bra..
#12: Stämmer inte. Bäckenet blir inte fixerat, det gäller marsvin.
Det är inte bevisat att det gäller kaniner alls.
Däremot har honor efter 1 år mycket lättare att lägga på sig fett och därigenom få problem med dräktighet och födsel.
Sen MÅSTE man inte ta minst en kull varje år, det beror helt på honan.

När jag tog min första kull så skulle den komma när honan var 11 månader men hon gick tom så ungarna kom när hon var 12 månader. Min andra hona fick ungar när hon var 11 månader.
Håller med #13!

Fettansamlingen glömde jag, men i övrigt står jag för mitt inlägg..
#16 Kan du förklara varför det är så, vad är det som händer rent biologist med kaninen som gör att man MÅSTE ta ungar minst en gång om året.

Jag ska försöka:
Om man ser till en förlossning, så är den ett resultat av en kemisk produktion, eftersom allt levande är kemiska föreningar.
Om vi då säger att en kanin lever i snitt 6 år, och jämställer det med en människa och lägger 10 år per år för kaninen, så är kaninen 60 år när den dör.
Man brukar säga att för en människa så ökar riskerna vid en förlossning vid 35 år, och är rent livsfarliga över 40 år.
Detta för att den kemiska motorn är då så pass sliten…
Detsamma gäller kaninen, har man tagit en(1) kull, så ska man hålla igång motorn, mindre djur är mindre motorer och byggda anorlunda med mindre delar. Vi vet alla att kaniner har "känsliga magar", det har de ju egentligen inte, men de är känsliga för det vi ger dem, hade kaninen levt fritt så hade den inte haft några magproblem.
Att ta upprepade kullar på en dominicerad hona, håller igång henne, det hade även hänt om hon var fri. Kaninen är som den är efter tusentals år av utveckling, och naturen har gett alla smådjur en hög reproduktionsförmåga just för att deras livslängd är kort.
Att ta en kull och sen inga fler, ställer naturens utveckling i obalans!
Mitt påstående gäller ju naturligvis enbart OM du hade tänk ta flera kullar på samma hona. D.v.s. ta en kull, vänta två år, ta två kullar, vänta ett år, ta en kull o.s.v.
Bättre att ta fyra kullar på raken under 4 år!!!

Jag missade ju kärnfrågan totalt, så vi använder oss av människor igen som paralleller…
När en tjej kommer upp i tonåren börjar hennes bäcken att bli bredare för att hennes "biologiska" reproduktionsapparat ska kunna få plats med resutatet av hennes genspridning. Under en graviditet mjukas detta område upp, bäckenet blir flexiblare och mjukare av hormonproduktionen. Vissa kvinnor får så mjukt bäcken att det är en fara i sig, med svåra smärtor som följd. Detta frammuterat av evolutionen under årtusenden. Vid stigande ålder blir skelettet hårdare, alltså skörare, och risk för komplikationer uppstår, och har det varit uppehåll mellan förlossningarna, är ju riskerna uppenbara…
Ett dåligt ex. är en bil, den har en "mekanisk" motor, men drivs av kemikalier. Kör den en månad, lämna den i två månader, kör igen i en vecka (om du får igång den), ställ den i tre år, och…ja du fattar..
Samma med kaninhonan. När hon "brunstar", är det en "biologisk" signal till/i hennes kropp, att "hon vill ha ungar", för att sprida sina gener vidare. Detta också ett resultat av ett eller flera hormon.
Att neka henne denna "biologiska" rätt, är att neka naturen i sig själv!!!
Meningen med livet är att sprida sina arvsanlag i så stor mångfald som möjligt(vilket en del män förföker göra). Du är väl inte så naiv att du tror livet är att jobba och tjäna pengar, för att köpa saker och sen dö…
#19 Du är väl inte så naiv att du tror livet är att jobba och tjäna pengar, för att köpa saker och sen dö…
Var detta menat till mig??

Hehe, nää för f*en, det är en allmän retorisk fråga ;)
Det är nog en bra ålder. inte för gammalt och inte för ungt