Brit, Cuni eller Selective
Hej hej!
Min kanin har sedan han har kunnat äta pellets gått på Brit Animals Adult kanin pellets som tog slut hos leverantörerna. Köpte då Selective Adult till honom vilket han uppskattar men blir osäker på sojan i fodret.
Hos mig kostar Cuni Complete 1,8kg 169 kr och Selective kostar 149 kr för 1,5 kg. Vill egentligen inte hålla på och byta eftersom de mindre påsarna inte finns här. Men är Cuni bättre än Selective även om det har mindre fiberhalt?
Bevies är en relativt ung, aktiv (Nästan 2 år) kanin som rör på sig väldigt mycket och lägger sig inte alls på speciellt mycket vikt.
Tack i förhand!
Jag hade Cuni complete till min förrförra angorakanin och Brit till min senaste och tycker båda funka väldigt bra.
Valde själv bort Selectiv pga sojan.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Hej, vad är det som är fel med sojan? Vill gärna lära mig då jag använt Selective själv och tyckte dom verkade bra!
#2: För min del så känns det inte naturligt plus ur klimat perspektiv så krävs det en hel del för att producera soja. Och jag som har klimat ångest på sätt och vis vill försöka att undvika det.
Selective ÄR bra. Men det finns som sagt soja och ngn typ av mjöl som gör dem slätare.
Jag har märkt att Bevies äter i princip all pellets jag ger honom så tror att jag kommer att införskaffa mig Cuni i en mindre påse ganska snart innan Brit och Selective tar slut helt.
Brit finns fortfarande hos Arken Zoo tror jag att det var.
//
Lucille
#4: Finns inte vart jag bor. Iallafall inte i 1,5 kg och att köpa i 3 kg skulle bli dåligt och kosta mkt. Medans lite skulle räcka en kort tid och bli för dyrt.
#5: Då förstår jag.
//
Lucille
Nu har jag provat alla tre och det blir Verse Laga Cuni Complete i framtiden från och med nu.
#7: Lite nyfiken på varför du bestämt dig för just den?
#8: Ah. Det skulle man ju kunna tillägga, trodde inte att någon skulle vara nyfiken på varför men aja.
Bevies har egentligen ätit Brit sedan han var liten och det fungerade bra. Dock har jag för mig att det ska innehålla mer av frukten?
Selective när det provades blev det halvdant med hans bajs som luktade mycket mer än vanligt samt pälsen kändes lite sämre. Och sedan också med tanke på sojan i fodret.
Cuni Complete som jag nu provat i en vecka nu har gjort hans avföring bättre samt pälsen känns lenare också. Också mycket billigare skulle jag vilja påstå med tanke på att med Brit fick jag 1,5 kg för 189 kr. Medans med Cuni Complete fick jag 1,8 kg för 199 kr.
Han uppskattade alla tre. Men jag själv uppskattar Cuni Complete mest också med tanke på vad alla tre innehåller.
#9: Bra du hittat något som funkar bra och ni båda trivs med :) Tycker alltid det är intressant att veta hur alla resonerar om sina val. Är ju så personligt vad man vill ha och är ute efter och hur man tänker runt foder.
Sen gäller det ju också att ha något som passar kaninen!
Själv gillar ju både Brit och Cuni och haft båda med bra resultat.
Nu har de höjt prisen för Cuni Complete med runt 20 kr. Kostar nuförtiden 209 kr för 1,75 kg…
Och med tanke på att jag har nuvarande problem med ekonomin så måste jag förmodligen gå tillbaka till Brit. Han får ju ett bra hö och annat som också kan tillgodose hans behov.
Men jag undrar ifall det finns något billigare alternativ som man kan köpa i fysisk butik?