Kanin iFokus

Kanin

Läst 103 ggr
feministmamman
2021-08-19 17:23
0

grönsaker etc

Jag kommer skapa massa trådar känns det som, för det är mycket jag vill lära mig. (Jag har beställt kaninboken).

Jag har förstått att kaniner ska ha fri tillgång till hö och sen lite pellets varje dag men inget måste för vuxna kaniner (?).
Men detta med grönsaker då, hur ofta och mycket kan man ge?

Hörde att tomat är giftigt, men vad kan man ge?
Hörde att örter är bra, vilka örter isåfall och hur ofta?
Hörde även att pinnar är bra att låta dem ha fri tillgång till, och att björk går bra på sommaren men inte vintern. Funkar äppelgrenar året om?
Vilka grenar funkar året om? Säg gärna "lätta" träd, jag är inget trädgeni. Kan typ Asp, lönn, björk, grann, tall, rönn, äppelträd. Kan ju googla också såklart.

Hörde även att man helst inte ska ge sån där blandmat som man kan köpa på djuraffärer med bitar av "morot" och grejer i. Är det BIG NO eller funkar det att ge som godis eller lyx på julafton?

Jojjo908822
2021-08-19 18:04
0

När kaninen är vuxen behöver den inte alltid pellets. Det beror på hur bra den är på att hålla vikten och dylikt. Man bör ge lite pellets till vuxna kaniner. Kanske 1 msk per kg kroppsvikt, men det är inviduellt.

Åh, jag är jättedålig på träd så vågar inte plocka så mkt grenar. Man kan ge grönsaker. Alla säger olika om mängd, men de flesta är väl överens om att man inte ska ge för mycket. Jag tror att det varierar från land till land också. Jag är aktiv på Instagram, och många utomlands tycker att det är viktigt att ge grönsaker varje dag, medan det är helt normalt i Sverige att ge någon eller några gånger i veckan. Jag ger några gånger i veckan. Mina kaniner älskar dill. Jag är ganska säker på att äppelgrenar funkar året om. Många ger frukt och bär, men man bör ge riktigt lite och sällan. Tror att det är stenfrukt de inte ska ha?

Jag skulle inte ge blandmat alls. Det är även oerhört viktigt att inte bytta pelletsmärke tvärt. Man måste vänta dem vid en ny sort långsamt, då de annars kan bli sjuka och det kan leda till döden. Uppfödarna brukar skicka med lite pellets pga detta, men det bästa är att fortsätta med samma märke som uppfödaren haft så länge det är något bra.

//
Lucille