Kanin iFokus

Kanin

Läst 136 ggr
Bianca Songcastle
0

Annorlunda bajs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Idag och igår har min kanin haft lite annorlunda bajs igår tror jag att det var nattbajs men idag vet jag inte. Det var som en typ liten pannkaka och väldigt mörk osv. Nu undrar jag vad det beror på. Skickar bild på bajset igår. Allt annat bajs är normalt.

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

sp0ngeb0b
0

Ser ut som nattbajs. Lämna det framme så kaninen kan äta det. :) om den inte äter det så får du se över kosten, det är viktigt att kaninen äter upp nattbajset (som, sitt namn till trots, kan komma vilken tid som helst på dygnet).

Bianca Songcastle
0

Jaha oj tog bort det men det har inte kommit mer så ska hålla koll!

Bianca Songcastle
0

Han äter en matsked kanin och marsvinspellets från Jordbruksverket morgon och kväll och får egenodlad sallad till det. Har fri tillgång till hö. Pinnar ca 3 gånger i veckan och ibland lite godis som tex äpple, morot, Brits godis, banan m.m❤️

sp0ngeb0b
0

Kosten låter bra så länge det inte är så mycket sallad eller frukt :) vet iofs inte vad det är för pellets, jag är generells väldigt skeptisk till pellets som är för kaniner OCH marsvin då de har olika kost… vill du kan du ju byta men det viktigaste är att du inte ger så mycket :)

Ser du nattbajs fler gånger, bara lämna det så äter han troligtvis upp det efter en stund. Jag har sett nattbajs några gånger och det har alltid varit borta igen efter en stund. Kaniner lägger sådana pluttar ofta (vet inte exakt hur ofta men säkert varje dag iaf) och de ska äta upp det, därför ser vi oftast inte det. Men om de inte äter det så är det oftast för att de har felaktig kost. Dock kan det ju ändå vara som jag sa att de inte hunnit äta upp det än, så då ska man inte städa bort det :)