Kanin iFokus

Kanin

Läst 187 ggr
spetsöra
0

Storlek kaninbur

Vi har tänkt att köpa ett par kaniner och hade initialt tänkt dvärgvädur men är nu mer inne på Rex. Problemet är att jag är osäker på hur jag ska göra med buren jag byggt.
Den är i måtten 1,1x0.6 och är därför bara 0.66 kvm.
Har tänkt att de skulle få löpa runt på en liten utegård på 2,5kvm och undrar nu om detta är tillräckligt stort eller om jag måste börja om bygget? Enligt minimimått skall de ju ha minst 0.7 men jag antog i min enfalighet att detta var inkluderat utegården men blir nu osäker. Är det någon som har koll på vad som gäller och om detta är tillräckligt för två Rexkaniner?

flocken
0

Rex behöver större. Så stort man kan.
Hur hög är den på lägsta måttet i buren?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jojjo908822
0

Om kaninen alltid har tillgång till utegården och utegården har lagliga mått (se jordbruksverket) så är det lagligt. Men kaninen behöver så stort som möjligt. Kan du göra utgången större?

//
Lucille

Jojjo908822
0

#2: utegården, inte utgången

//
Lucille

spetsöra
0

#1: tror den är 60cm om jag minns rätt. Behöver de högre tror du?

spetsöra
0

#2: de kommer ha tillgång till utegården dygnet runt. Menar du att Rex har större behov med större utegård än andra kaniner?

spetsöra
0

Enligt uppfödaren skulle de bli ca 3kg när de var vuxna förresten. Så det är ju inte 5kg vi talar om då

Jojjo908822
0

#5: större än dvärgkaniner menar jag.

Jag har två kaniner på 1,5 kg var och de ska bo på ca 3 kvm när de flyttar ihop. Hade gärna haft större, men har inte plats i den här lägenheten. Kaniner är ofta som mest aktiva i gryning och skymning och det är bra om de har mycket plats så de kan röra sig då.

//
Lucille

Fridaaaa
0

Det är för liten bur, du behöver bygga ut den till minst det dubbla
Och större rastgård. Minstamåtten på jbv är för små

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.