Jukka
Hej undrar hur vanligt att kaninungar jukkar på varandra. Och hur vanligt är det att honor jukkar
Min hona ’jukkar’ på alla sina leksaker och mina lår, huvud mm.
Kaninungar vet jag inte. Spontant borde det inte vara överdrivet innan de är könsmogna, tänker att sådana beteenden inte kickar igång förrän då. Honor juckar lika mycket som hanar i min erfarenhet. Det handlar oftast inte om reproduktion utan snarare för att visa dominans. Kaniner i grupp har en rangordning sinsemellan och måste därför visa vem som bestämmer, speciellt i början när man sätter ihop dem men de kan göra det lite när som helst. T.ex. om de får vårkänslor eller när det vankas mat. Här hemma ser jag det periodvis mer eller mindre, både hos honan och hanen, trots att de båda är kastrerade sedan länge.
#0: Det kan vara en dominansgrej.
Hon-kaniner juckar också i just detta syfte.
De juckar runt på varandra för att komma fram till vem av dem de är som bestämmer, när det väl är bestämt kommer dem lugna ner sig med juckandet. 😊🐇
Men obs! Ha koll på när kaniner blir könsmogna så att ni inte får massa oönskade kaninungar och kastrera samtliga kaniner ni inte tänkt avla på, dem kan trots allt få ungar flera gånger om året och kastrerade kaniner är kända för att vara mindre aggressiva och territoriella. Plus att det stort minskar risken för vissa sjukdomar så som cancer i livmoder mm.👍
- Redigerat 2021-08-05 07:41 av Kentasan
#3 Det är helt normalt. Men om de gör det alledles för mycket eller om någon av kaninerna blir irriterade så ska du tolka det som en varningsklocka på att de eventuellt kan bli ovänner. Du kan avbryta det om den undre kaninen verkar bli irriterad eller om de juckar på varandras huvud (det sistnämnda kan vara farligt då den undre kaninen kan bli irriterad och bita den andra i skrevet)