Hur stor kaninhörna?
Hej!
Nu bor mina kaniner på 1,5 kvm var. De springer i vardagsrummet halva dagen var. Tanken var att de ska bo på 3 kvm tillsammans sedan och springa i vardagsrummet hela dagen.
Det är så att jag ska flytta. Jag ska flytta till mindre, så kommer ha mindre plats. Jag ska försöka ha dem frigående, men hur stor behöver kaninhörnan vara?
Jag funderar på att ha den under loftsängen, så då blir den 90×200 cm. Där ska jag ha en stor hol som toa och matplats, kartonger, leksaker och viloplats. Men kommer det räcka? Hur ska jag få plats med allt? Nu när de går fria halva dagen väljer de att spendera mycket tid i sina hagar även då. Så vill att de ska få ett eget utrymme. Hur gör ni som har frigående kaniner?
//
Lucille
https://kaninmagazinet.se/2014/may/kaninhus-av-ikeas-hol.html
På den tredje bilden ser det ut att vara en kaninhörna under en loftsäng.
//
Lucille
Jag har också kaninernas "hörna" i ett ganska litet utrymme, men jag stänger aldrig in dem där (de är 100% frigående). Men jag tror absolut den storleken räcker även om du stänger in dem delar av dygnet. Om du inte ska stänga in dem alls behöver du ju inte ha allt på samma ställe. Jag har en hol i min hörna som innehåller toa och höhäck, plus en vattenskål, mattor och gömställen under/bakom andra möbler som finns där inne. Men sedan har jag gömställen lite överallt i lägenheten och extra toalådor i vissa rum. Deras andra grejer såsom klosax, matskålar, hö, pellets m.m. förvarar jag i ett skåp i ett helt annat rum än där de bor.
Vad är det du behöver få plats med? Jag har svårt att se att det skulle vara några problem :)
#2: Tack för svar! Jag tänkte inte stänga in dem alls.
Grejen är att jag har så mycket grejer till dem. Jag har nog överdrivet lite. Jag har fem kartonger, fem toalätter, tre hus, en kaninsäng, fyra kylplattor, en tunnel och leksaker.
Men jag kan ta bort lite saker. Kan dessutom ha toalätterna utspridda i lägenheten och en kartong på ett annat ställe. De kommer ju också kunna gömma sig under och sitta på mina möbler.
//
Lucille
Hoppsan, det var inte lite! Förstår dig dock, man vill ju köpa allt man ser till dem! Vet inte hur stort du kommer bo men du kan ju som du säger sprida ut sakerna lite här och där, så de har något i varje rum. Men så har de ändå en egen hörna där de kanske har ett ordentligt mörkt och "djupt" gömställe om de gillar det. Så har de liksom sin trygga plats dit de kan gå när de vill sova eller vara ifred, men att de också har grejer på andra ställen. Tror det blir super!
#4: Det är en etta på 34,5 kvm, men kommer nog sprida ut lite saker och slänga lite.
//
Lucille
Vår frigående kanin använder vår inglasade balkong på omkring 3-3,5 kvm som sin bur/ sitt rum just nu, då det är helt kaninsäkrat där ute, om dagarna springer han runt i lägenheten (70 kvm) bäst han vill tillsammans med oss.
Vi planerar att köpa en större bur eller konstruera en själv av "gallergrindar" så att han kan sova inne med oss i sovrummet om nätterna, ha en egen myshörna med krypin, matskål och toalåda vid oss, den inglasade balkongen funkar bra som nödlösning just nu men han vill gärna vara med hela tiden och jag vill inte ha honom utomhus på vintern mer än för lite lektid. Hatar egentligen att stänga ute honom när vi ska sova och går alltid upp extra tidigt och släpper in honom/öppnar så han får välja fritt var han ska vara.
Om kaninen bara ska vara instängd under tiden man sover så räcker det nog med en mindre inhägnad inomhus 1,5 - 3 kvm ju större desto bättre såklart 😊🐇🌈
Vill heller inte stänga in krabaten överhuvudtaget men just nu är det nödvändigt för hans eget bästa då vi inte hunnit kaninsäkra hela lägenheten ännu. Blir att köpa sladdskydd och skydd för alla eluttag asap nu när lönen kommer.
- Redigerat 2021-08-05 08:13 av Kentasan