Kissar blod?
Hej! Idag hade jag min kanin i ett svalt rum för att jag städade hennes bur som stod ute (min Hage var trasig). Hon hade varit i rummet några timmar (pga jag behövde äta)
När jag kom in så såg jag att hon hade kissat på golvet och det var blod i
Luktar inte så gott heller, luktar ålderdomshem typ
Kisset på andra bilden är typ slajmigt
Det där skulle jag sökt veterinär för så fort som möjligt! Kan vara Urinvägsinfektion eller njurproblem eller livmoders problem (om hon inte är kastrerad) eller något annat allvarligt som kräver snabb behandling.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: är det farligt? om jag väntar till imorgon eller måste jag åka in nu??
#3: Är hon pigg för övrig (äter ordentligt och sånt och inte verkar ha ont) så skulle jag kunna tro du kan vänta tills imorgon (är ju extra svårt nu att hitta kliniker som har öppet så här sent) men för att vara på säkraste sidan kan du ju kontakta tex Firstvet eller annan online veterinär som har öppet och dubbelkolla (är kaninen försäkrad så brukar det vara gratis beroende på vilken onlineveterinär det gäller och vilket försäkringsbolag man har). Du kan ju även kolla upp redan nu vilka kliniker som finns i närheten som har öppet (och om någon är extra bra på kaniner) och se när de öppnar så du kan ringa så fort som möjligt imorgon.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/urinvagssjukdomar-hos-kanin/
Om ni inte åkt in än så har jag ett tips?. De vill gärna ha urinprov, så man kan ha något som inte drar åt sig vätska i toaletten som tex popcornkärnor och då sätta urinen i ett rör eller burk. Urinen skall vara så färsk som möjligt.
//
Lucille
#5: min mamma säger att vi inte ska åka till eller ringa veterinären för att det är för dyrt..
vad ska jag göra nu?
#6: Det är lag på att man måste ge djuren veterinärvård när det krävs så att neka vård är brottsligt.Är du inte själv myndig så är det dina föräldrars ansvar att kaninen får den vård och omsorg den behöver.
#7: jag vet.
#8: är inte myndig än.
Kissar hon fortfarande blod?
//
Lucille
Är hon pigg i övrigt? Äter hon? Skuttar hon runt? Bajsar hon?
//
Lucille
#10: lite igår var det mer rött, idag he jag inte sett nått
#11: hon är pigg, äter och dricker dom hon ska men hon har bajsat ca 4 STORA pluttar typ dubbelt så stora
Hon skuttar runt som vanligt
Tycker synd om dig. Mina föräldrar hade samma bild tyvärr. Om det hade varit en hund hade det inte varit samma sak men de anser att det är billigare att köpa en ny kanin då de bara kostar typ 500kr och att betala en veterinärkostnad för 2000kr är inget de vill. Jag började spara mina egna pengar och utbilda mina föräldrar så jag kunde betala allt men nu stöttar de gärna mig också. Är 17 nu och haft kaniner sen jag var 8 så förstår helt!!
Mina föräldrar har också den åsikten!
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
Hur har det gått?
//
Lucille
#16: hej, just nu går det bra. har inte sett att hon kissat blod längre så det känns skönt. Hon har dock inte rört på sig så mycket på sistone men det kan ju vara förståerligt nu när det är varmt, hon har ju svart päls också så då är det ju lite värre. Hon är väldigt varm ibland men det är då jag lagt in henne i ett lite svalare rum där hon kan kyla ner sig lite.
Men hon mår bra i övrigt!
Vad skönt!
//
Lucille
#18: nu dock så har jag märkt att hon inte vill bli buren. Så fort jag ge under magen så blir hon arg och stampar,
Hon kanske har ont i magen? Är hon kastrerad?
#20: nej, hon är inte kastrerad men har tänkt göra det innan hon fyller 3.
#21: Säg till dina föräldrar att kaninen behöver åka till veterinär för undersökning. Oavsett vad de säger så är de skyldiga enligt djurskyddslagen att ge ett djur vård när det behövs. Att det är dyrt är ingen anledning att inte åka. Vill man inte betala för veterinär ska man heller inte köpa djur, oavsett om det är barnen som tar hand om dem.
Hoppas allt går bra!
// Harley
Det är 100% nödvändigt att åka in till veterinären oavsett vad dina föräldrar säger, mår er kanin dålig måste de ta ansvar för det och lösa det.
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
#23: Just nu vet jag inte längre. Hon har inte 'ont' längre vid magen så det känns skönt. Har inte sett blod/rött kiss. Min kompis sa att det kan vara mens men jag vet inte, Har aldrig hört att en kanin kan få mens. Hon sa att hennes kaniner hade fått 'mens' för många månader sen.
Just nu är jag väldigt förvirrad och osäker. Han som jag köpte kaninen ifrån sa att hon kanske hade ätit något (något rött eller typ morötter) men det hade hon inte.
Kaniner får inte mens eller blödningar som människor. Om en kaninhona blöder från könet så är det troligen ett tecken på livmodersjukdomar som kräver veterinär och det snabbt.
Jag tycker du ska kontakta en kaninkunnig veterinärklinik och rådgöra. Det finns också flera företag man kan ha videosamtal med, tex FirstVet.
// Harley
Kan du visa tråden för dina föräldrar?
Hur mycket besparingar har du annars?
Din kanin behöver vård NU.
Jag tycker att det ser jätteallvarligt ut. Och hon har dessutom haft ont i magen. Något är fel och hon kan dö om hon inte får vård. Kaniner är känsliga.
//
Lucille
#26: Finns det någon veterinär-app som är helt gratis? Jag laddade ner Firstvet men jag behöver använda Bank-id för det och det kna jag inte göra eftersom jag inte är myndig eller har ett kort/bankkonto
#28: Det finns Agria vårdguide också, men det kostar 500 kr per besök på helgen. MEN när det är gratis på Firstvet måste ju ändå din mamma kunna hjälpa dig med bankID:t? Hon kan ju logga in med sitt bankID och registrera Lilly. Dock kommer de säga att ni ska åka in akut till sjukhus. Jag är ganska säker på det. Det är ok med blod i urinen i 3 dagar innan man åker in och hon blöder mycket och har dessutom ont. Jag önskar att jag kunde hjälpa er på något sätt.
//
Lucille
#29: Skulle jag kunna vänta till imorgn? Eller är det akut så jag måste ringa/åka in nu?
Det är akut! Hon kan dö.
//
Lucille
Har du ingen annan vuxen som kan hjälpa dig? Mormor? Farmor? Morbror? Farbror? Etc
//
Lucille
#32: mamma vill inte att jag ska åka till veterinären med henne för att det kostar pengar och onödigt. Min pappa vet jag inte. Mormor nej hon är som min mamma. Min syster brukar hjälpa mig men hon mår inte så bra nu så nej jag har ingen vuxen tyvärr som kan hjälpa mig
min syster är upptagen nu menade jag, hon mår bra.
Säg till dina föräldrar att det är väldigt viktigt och att du kan betala själv (om du har råd.)
Ring en veterinärklinik och prata med dem, det kostar inget att få råd över telefonen. De kommer säkert säga att ni ska åka in nu. Då kan du säga till dina föräldrar att en veterinär eller djursjukvårdare har sagt att det låter som att kaninen är sjuk eller ännu värre lider och behöver hjälp snarast. En del veterinärkliniker låter djurägaren dela upp betalningen, men det är inte alla som gör så.
// Harley
#36: jo det kostar typ 590kr på helgen och typ 350kr i vardagen. Det är vad jag vet iaf
Jag har pratat med mina föräldrar och dom tycker det är onödigt, och dom sa att det kan bero på att gon ätit något rött. När vi var i sommarhuset så gav min pappa henne lite morötter när han hade gallrat (stavfel) ut morötterna men dom var bara några centimeter långa och några millimeter breda, det var kanske fem stycken. Men vi var i sommarhuset för snart en vecka sen så jag tror inte det beror på det för hon har ju kissat dagarna efter och så normalt. (jag glömde säga detta förut och det kanske är bra att veta)
Jag är väldigt osäker just nu i denna situation, för om jag ska åka in till veterinären så kommer det kosta säkert flera tusen och så mycket pengar har inte jag. Om jag kommer åka till veterinären så blir det i morgon för ikväll kommer det säkert bli för sent.
Hon är pigg i övrigt. Äter och bajsar som hon ska. Hennes bajs är lite mörkare brunt just nu men det är bla frö att hon inte har hö just nu men det ska jag köpa nu i veckan.
#37: Jag har ringt veterinärkliniker flera gånger bara för att bolla tankar och det har inte kostat något. Då har jag ringt Ultuna i Uppsala och Din Veterinär Knivsta. Detta har då gällt hund, men iaf.
// Harley
Kaniner kan kissa rött pga att de ätit grönsaker, men man bör söka vård om det håller i sig i fler än tre dagar eller innan dess om det blir värre eller hon verkar påverkad av det. De sade Agria vårdguide till mig när min kanin kissade rött. Men nu har Lilly kissat rött till och från i flera dagar, det ser verkligen ut som blod och hon har dessutom haft ont i magen. Jag skulle gissa på att det är en Urinvägsinfektion, problem med något organ eller dylikt. Då det blivit värre och man ser så tydligt att det är blod kommer det antagligen inte försvinna av sig själv och hon kan dö. Du har rätt i att det kan kosta några tusen. De kommer antagligen vilja kolla upp henne noga och grundundersökningen räcker nog inte.
//
Lucille
Hur har det gått?
#41: Då jag hade det stressigt igår bla Lilly och privat så har jag ännu inte ringt eller åkt in. Jag ska försöka idag om min syster kan skjutsa mig. Just nu är jag vid mitt sommarhus, som jag sa så hade jag det lite stressigt så jag kunde inte ta med Lilly i bilden. Hon fick heller inte plats med sin transport-bur
#42: men vi ska åka hem lite senare.
Har ni åkt till vetrinären?
#44: nej.
Ni måsta åka till veterinären. Annars får du ta buss/taxi. För det där ser verkligen inte bra ut och också som om det är ganska mycket urin. Mer än normalt för de att kissa.
Jag förstår inte hur din föräldrer har låtit dig skaffa kanin om det helt plötsligt blir "dyrt" att åka in till veterinären och få det kollat.
Kaniner är som hundar och katter. Inte samma djur. Men de har också ett värde och kostar!
- Redigerat 2021-08-02 10:39 av [EM_L]
#46: Jag ska ringa veterinären imorgon för ikväll blir det för sent (det är stängt nu tror jag om jag läst rätt) Men jag har en fråga inför imorgon, behöver jag visa urinet? jag har nämligen städat bort det, Igår eller idag kissade hon men det var typ oranget fast ändå typ gult.
de kommer nog kunna kolla utan det men om hon kissar så igen kanske du kan försöka spara det så kan det skickas in på analys. Lycka till imorgon!
#48: okej, tack!✨
Hur har det gått? Har kaninen fått vård?
Om inte, visa dina föräldrar tråden, att inte ge kaninen vård är djurplågeri, även inom lagen. Som djurägare är man skyldig till att kaninen får vård enligt lag!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell