Kanin iFokus

Kanin

Läst 525 ggr
Michhhhhh
0

Kaninbajs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, min kanin har lagt lite konstiga kluttar.
Hans hög med bajs är i olika färger? Endel är väldigt ljusa och endel är mörka och inte runda.
Vad beror detta på? Vad kan jag göra för att de ska vara bra?

Jojjo908822
0

De avlånga mörka ser inte bra ut.

//
Lucille

Jojjo908822
0

Kaninmagazinet har en artikel som heter "Avföringsanalys". Läs den.

Är magen spänd? Kaninen kan ha gaser i magen då vissa pluttar är äggformade.

//
Lucille

Michhhhhh
0

#2: jag har känt på hans mage, den känns som vanligt och han verkar inta ha ont. Han äter och beter sig som vanligt.
Men endel av bajset är jätteljusa, vad beror de på? För de är ljusare än va de ska vara i verkligheten. Eller gör de inget?

sp0ngeb0b
0

Optimala pluttar ska vara ljusa, runda, stora, torra. Sen kan de nog bli lite ljusare av att ligga ett tag också, så om du tycker de är orimligt ljusa kanske de bara är äldre än de andra?

Gällande de övriga pluttarna är nog någonting knas, det behöver inte betyda att kaninen behöver akutvård men du bör vara uppmärksam. Avlånga pluttar brukar betyda att det finns gaser i systemet. Vilket inte alls är bra då det kan orsaka magbesvär vilket kan göra att det slutar äta, vilket i sin tur är dödligt (och det kan gå snabbt tyvärr). Så det är bra att du uppmärksammar avvikande utseende på pluttarna, håll stenkoll så att kaninen rör sig normalt, äter och bajsar som den ska osv. Vill du hjälpa kan du putta kaninen så den rör sig med och massera magen, det stimulerar tarmrörelser och kan hjälpa bajset att komma ut ifall det finns gaser i vägen. Om kaninen slutar äta och bajsa (eller något av det, men det tydligaste tecknet brukar vara att den vägrar äta någonting alls, även gottis) då rekommenderar jag dig att söka akutvård.

Med det sagt, så har jag hittat avlånga pluttar hos mina kaniner vid några tillfällen, utan att det lett till något. Men man får som sagt vara uppmärksam. Hoppas det går bra för er :)

[Anonym.anony]
0

Min kanins bajs har det blivit typ vitt pulver på . Typ mögel eller nåt, dom har ju legat ett tag så det kan ju vara det

Hermes&Vilda
0

Det ser inte bra ut tycker jag du bör uppsöka veterinär akut

• Redigerat 2022-04-13 13:32 av Hermes&Vilda
Jojjo908822
0

Det är något fel med magen.

//
Lucille

sp0ngeb0b
1

#6 & #7 Tråden är från juli 2021 så den är gammal :)

Jojjo908822
0

#8: Tack för att du sa till 🙂

//
Lucille

Hermes&Vilda
0

#8: hehe, oj då glömde kolla.(skäms)