Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntköpes-säljes-transportkaninungar-och-avelutanför-ämnet-otbur-och-aktiveringfärger-teckningar-och-rasermat-och-utfodringbildermåste-skriva-av-migkaninhoppning-och-selarAllmäntBilder
Läst 411 ggr
Lovilina
0

Hane sökes till parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej!
Söker en kaninhane att para med min hona. Hon är en teddykanin på ca. 1,5kg så helst inga hanar som väger mer än detta. Skicka gärna ett meddelande så kan jag berätta mer!

Bor inom Stockholmsområdet.

Mvh. Lovisa

• Redigerat 2021-07-08 22:07 av Lovilina
Bianca Songcastle
0

Måste det vara en Teddy? Kanske lite dum fråga 😅

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Bianca Songcastle
0

Är kanske intresserad :)

Bianca Songcastle
0

Eller i för sig är min nog för gammal för att och man ska ju helst inte avla på sin kanin. 😊 :(

Fridaaaa
1

Har kaninen härstamningsbevis?
Avla inte på kanin utan bakgrund. Och ha höga krav på hanen.

Vad är målet med kullen?
"det är sött med kaninungar" "det är roligt med kull" osv är inte bra anledningar att ta kull

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lovilina
0

#1: Nej det måste inte vara Teddy🥰 Hur gammal är han?😊

Lovilina
0

#4: Hon kommer från en bra uppfödare med härstamningsbevis🥰

Bianca Songcastle
0

#5: Fem fyller sex köpte honom från en uppfödare som hade avlat klart på honom. ❤️

Lovilina
0

Ok! Är lite osäker hur gammal en hane max får vara men har för mig att det är runt 3-4 år. Vet inte varför det inte skulle gå efter detta dock.

Fridaaaa
1

#7 Han går att avla på :)

Springflower_Haruki
5

Snälla avla inte bara för skojskull. Kaninvärlden är överflödig i Sverige och vi har över 60 kaniner i kö på bara smådjurschansen och hur många som helst i jourhem. Om du inte redan nu har 10 st personer som kan ta in kaniner ska du inte avla. Sedan för Avel kräver det att u har komplex uppfattning av färganlag och genetik. Du ska kunna färg och könsbestämma ungarna själv. Sedan behöver du minst 5 generationer på båda sidorna. Stamtavla är bättre än hb. Jag rekommenderar dig absolut inte att avla utan säger snarare gör det inte, kastrera din hona. I Stockholm är det SÅÅÅÅÅ MÅNGA kaniner just nu överallt.

Sen till det praktiska. Kaniner kan avlas på när som helst. Hanarna kan vara hur gamla som helst. Honorna ska inte vara över 6 år. Honan anpassat ungarna efter sin kropp och därav spelar storlek ingen roll, den enda rasen som kan ha problem med detta är hermeliner. Två brockade kaniner får aldrig avlas på. Får du massa hanar ska alla ha varsin But. Får du 10 hanar ska du ha plats för tio burar gärna större än mini måtten. Du ska även ha några tio tusen i sparande för veterinär kostnader och akut fall. Hur man faktiskt parar kaniner söker du på, på yt.

Återigen jag rekommenderar dig inte att ta kull. Du är inte en verifierad uppfödare och därav tar du en kull för de är gulligt och jag vill föra vidare min Kanins gener eller vad det nu kan vara. Speciellt då du inte ens försöker avla på renrasiga kaniner vilket jag absolut rekommenderar, ingen vill ha blandraser, knappt. Sen då du avlar på dvärgraser måste du vara medveten om dvärganlag. Människor lägger år på att läsa om det här, då du inte ens vet vilka hanar och åldrar man kan avla på är jag genuint oroad. För alla hemlösa kaniners skull, skaffa inte en kull!! Kastrera din hona!

Lovilina
0

#10: Hej! Ok tack för ditt meddelande. Min hona fick fem ungar som tyvär alla dog eftersom den veterinär vi åkte till gav fel mat osv. Sedan dess har hon mått ganska dåligt och gått runt och letat efter de stackars ungarna och känner att hon skulle må bättre av att om någon månad få en ny kull. ( Det har då gått ca. 7 månader sedan den förra. ) Angående överflödet av kaniner säger jag som de flesta andra att om alla tar ansvar för just sina ungar och kollar upp så de har hem till alla ungarna innan parningen osv så är det ingen fara. Hela grannhuset är intresserade och eftersom de älskar vår lilla hona så mycket tror jag verkligen alla ungar skulle få bra hem🥰

Fridaaaa
5

#11 Veterinär som gav mat? Vad rådde veterinären för mat menar du som var fel?

Många tar inte ansvar som köper kaniner, och många skriver sen "barnen har tröttnat" eller "fått allergi" (oftast inte allergi)

Herveaux
4

#11: Fast att vara "intresserad" är inte detsamma som att sen köpa eller för den delen bli ett bra föralltid-hem, tyvärr.

// Harley

• Redigerat 2021-07-20 07:29 av Herveaux
Springflower_Haruki
3

Håller med båda föregående kommentarerna och det din kanin behöver är en vän, som faktiskt kan förstå henne och hennes känslor som du tyvärr inte kan. Kastrera henne och skaffa sedan en kastrerad hane. Hon saknar inte ungarna hon saknar sällskapet av någon som är av samma art som henne som hon kan kommunicera med. Ungarna kommer hon alltid att förlora oberoende av om de dör eller flyttar bort.

Lovilina
0

#14: Hade alltså inte tänkt sälja alla ungar så genom detta hade hon då fått en vän🥰

Lovilina
0

#12: De gav en slags mjölk som egentligen var avsedd för hundvalpar och inte kaniner. Sen gav de också en värmefilt som tyvär brände sönder huden.

Lovilina
0

#13: Nej, men de flesta som tingar en unge brukar köpa och som jag sagt i tidigare kommentarer är hela grannhuset intresserade så du behöver inte vara orolig☺️