Gotlandskaniner frigående?
Hej!
Går i tankar att skaffa gotlandskaniner. Förstahand sällskap men såsmåningom eventuellt genbanksavel.
Tanken är att de ska gå frigående inomhus under vintern och få vara ute under gräsperioden (höst och vår) då jag eller min familj har uppsyn över dem, samt under sommarmånaderna gå dygnet runt ute. Tror ni det skulle funka? Kan tyvärr inte ha dem ute året runt eller ha dem ute dygnet runt under vår och höst. Är det kört att ha denna ras då? Hittar inte mycket information..
Ute i inhägnad eller löst? Jag har mina kaniner instängda i stora burar på nätterna och lösa på gården under sommarlovet. Hemma så går de i en bur som jag öppnar upp på morgonen till en Hage på ca 15kvm och tar sedan in de på kvällen. I säker Hage kan de säkert vara dygnet runt, men läsa kan vara dumt med tanke på att det är nattetid rovdjuren är aktiva. Någon gång har jag varit sen med att ta in kaninerna, då har det legat och vilat i en buske där jag inte kunde nå de under natten♥️ Tycker absolut du ska skaffa gotlandskaniner, helt underbara!!
#1: När de får gå ute är tanken att det ska vara inhägnat i stora flyttbara betesburar. Inne ska de få en stor bur där de får vara när jag inte är hemma och på natten, och när jag är hemma får de gå löst i lägenheten:)
Men via ryktesvägen har jag hört att gotlandskaniner inte trivs inne lika bra som ute året runt och detta gör mig lite nervös. Har verkligen fastnat för rasen.
Nä det skulle jag inte säga, bara de får tid och kärlek♥️