Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 2918 ggr
Jennie104
0

Kaninungar

E. ?

U. Snowflake Japposhine

Ras: Lejonhuvudade

Förväntade färger: Gul/svar japanteckand,?

Pris: Inte bestämt än men mellan 100-400

jag vet inte än hur många det blir.

Paras: I vår nån gång ;)

Lika bra att vara tidigt ute

/ Jennie

SofiaGenne
0

hahahaha, inte lite tidig XD?

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Jennie104
0

1# Jo men men men xd

Om jag inte hittar köpare är chansen mindre att jag får ta en kull xd

Jennie104
0

Härstamningsbevis och Stamtavla följer med antagligen ;)

SofiaGenne
0

Okejokej, nog för att du är ute i väldigt god tid. Men tänk om hon blir skendräktig? elr ngt? Det räcker ju att vara ute tidigast när de är födda tkr jag ;P (om man inte har en hemsida där kullplanering står)  X)

MVH

Jennie104
0
Tisdus
0

Stamtavla kan inte medfölja om inte kaninerna är renrasiga.

Tisdus
0

Och hur kan du förvänta dig 4-7 ungar när du inte ens har parat henne? :O Hon kan ju lika gärna gå tom eller bara få en endaste unge… :P

Jennie104
0

Jag gissar bara xP

stamtavla kan visst medfölja eftersom Jappo är renrasig.

Tisdus
0

Då gäller det att hanen också är renrasig bara, har Jappo alltså en stamtavla? Har för mig att du har skrivit nånstans att hon inte har det, men jag kan ha blandat ihop det.

Jennie104
0

Måste hon också ha stamtavla?

Tisdus
0

Ja, om hon är renrasig så ska hon ha stamtavla, annars har du ju inget bevis på att hon är renrasig.

Jennie104
0

Båda hennes föreldrar är renrasiga.

Tisdus
0

Då borde du ha fått en stamtavla med när du köpte henne.

Jennie104
0

13# Men jag fick inte det punkt slut.

Tisdus
0

Då är uppfödaren antagligen inte registrerad, och då måste du registrera dig för att kunna ge ut stamtavla, punkt slut.

Jennie104
0

Ja men då ger jag inte stamtavla

Tillbaks till tråden.

aliciia
0

Synd att du bor så långt borta skulle vilja ha en (:

Jennie104
0

17# Om du skulle få skulel jag kunna lämna den till dej x] eftersom jag ska till göteborg nästa år ;o xD

aliciia
0

joo ;D

aliciia
0

men ja bor ju inte i gbg ;D utan 5mil norr om

Jennie104
0

Men jag kan nog komma förbi ;)

johanna_loveAnimals93
0

Lycka till :)

Jennie104
0

22# Tack så mycket ;)

Jennie104
0

putt

Feliciaa
0

Fin sida, kanske ska köpa en från dej om jag får en till xD fast chansen e väldigt liten eftersom mamma strängt sagt att en kanin räcker..

Jennie104
0

25# Tjata ;D xd

ciss
0

Varför tror du att färgerna blir G/S japan? Pappan är ju inte bestämd ännu ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Feliciaa
0

Muu får inte, mamma blir förbannad som faen xd

Hon säger att sålänge jag bor hemma så får jag ha en kanin, men bättre än inget :)

ciss
0

På din hemsida står det att hon heter Årjängtrollets Snowflake Japposhine men det kan hon inte heta eftersom att hon inte är uppfödd av dig. Då kan du inte sätta Årjängtrollets framför ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Jennie104
0

29# nej kom på det nu

twinnie
0

Får man fråga hur du kan veta att Jappo är renrasiga? HAde föräldrarna stamtavla? För annars är det väldigt missledande att säga att ungarna blir renrasiga, fast det kanske inte alls blir det.

Jennie104
0

Jag tror På emma.

twinnie
0

#32 Okej, men jag tyckre att du ska göra så att alla köpare vet att de kanske inte är det. Om de nu är intresserade av Avel.

Jennie104
0

Jappo Kanske Inte Är Renrasig

:) Jag ska eventuellt behålla en

emmsaaan
0

kanske skulle vänta tills du hittar en hane. & hur kan du veta att färgerna blir så??? Jappo kanske är i den färgen, men det fungerar inte alls så i Avel. de är de dominanta färgerna som vinner och hur stor % av ungarna som blir Vilken färg? får man reda på med hjälp av korsningschema. har nyss haft prov på det x)

KajsaM
0

#34 Nu förstår jag inte, är hon renrasig eller inte? :)

Jennie104
0

36# Asså jag vet att hon är det men.

emmsaaan
0

#37 Först var du HELT säker & du VISSTE att hon var renrasig. Nu vet du inte. Bestäm dig!

Jennie104
0

38# Asså hon ÄR renrasig!

twinnie
0

Hur kan du veta det? Struntsamma, det enda jag tycker är att köparna borde få veta att det inte finns nå bevis för det. Ifall de nu ska använda sin kanin i Avel senare.

emmsaaan
0

#40 Håller med.

Jennie104
0

Gör det nått om jag inte är hel säker?!

Tisdus
0

Ja du kan ju inte säga att ungarna är renrasiga om du inte är helt hundra procent säker på att Jappo är renrasig. Hör med uppfödaren igen för att vara på den säkra sidan?

emmsaaan
0

#42 Du kan ju inte säga till köparna att du är helt säker på att hon är renrasig. Men om du berättar att det inte finns riktiga bevis för det så är det ingen fara.

Denna kommentar har tagits bort.
Jennie104
0

Men jag skrev ju att jag inte var alldeles säker men då svarar ju du:  Först var du HELT säker & du VISSTE att hon var renrasig. Nu vet du inte. Bestäm dig!

Sandra-
0

Men saken är bara såhär att om du inte har några bevis på att hon är renrasig, så måste du berätta det för köparna, ifall att de skulle använda någon unge till Avel. Annars är det inga problem. :)

emmsaaan
0

stamtavla kan visst medfölja eftersom Jappo är renrasig.¨Skrev du.

emmsaaan
0

#50 Det är det jag försökte berätta :)

Jennie104
0

Tillbaka till tråden!

KajsaM
0

#37 Men?

#53 Jag tkr inte att det har spårat ut så mycket, därför vi har bara ställt frågor som ev. köpare vill ha svar på.

Jennie104
0

Jag men typ alla tar ju upp detta!

Bejja
0

Håller med Kajsa! De här frågorna som kommer upp nu kommer du ändå behöva svara på senare ^^ Hur konstigt det än låter så är inte kaniner renrasiga om de inte har med sig Stamtavla eller Härstamningsbevis, hur renrasiga föräldrarna än är. Man måste ha bevis på det.

twinnie
0

Därför att det är viktigt! Du måste ju tänka igen allt ordentligt innan du parar henne. Vad står det på härstamningsbeviset?

Bejja
0

Så enkelt är det.

emmsaaan
0

Du kan ju liksom inte bara skriv tillbaka till tråden. Det är väl det här tråden handlar om??

Jennie104
0

Men jag skrev EVENTUELLT härstamningsbevis. Om ni missade de,

Är det någon som kan tänka sej ta nån ;)

Jag kommer eventuellt behålla en kanin

emmsaaan
0

jag är inte intresserad i iaf.

Bejja
0

#60 vadå, har Jappo ev. härstamningsbevis? Eller ungarna? Antingen har hon ju det eller inte, antingen fick ni med eller inte.

Bejja
0

Jappo är en jätte fin kanin men tyvärr inte jag heller :)

twinnie
0

#60 Vad står det på Jappos härstamningsbevis?

Jennie104
0

jag har inte sagt att hon har härstamning

Feliciaa
0

Du hittar säkert nån fin hane till jappo :)

Jennie104
0

66# Jaa ;) Jag får leta runt lite ;>

twinnie
0

#65 Har du inte härstamningbevis på henne ens?

Om jag ska vara helt ärlig tycker jag inte att du ska ta en kull på henne. Hur kan du veta att hon inte bär på defekter om uppfödaren inte ens gav dig ett härstamningsbevis? Du ska ju köpa en till kanin! Då tycker jag att du köper en hona som har härstamningsbevis, och tar en kull på den kaninen istället :)

Jennie104
0

Men ge er nu jag tar en kull¨på min kanin om jag vill!

Om ni har nått emot det behöver ni inte skriva här !

Jag är väldigt besviken på er ton!

[Catteklina]
0

Varför måste man ta en kull på sin kanin? (inte riktad till någon speciell) Ser bara flera stycken på olika forum som är helt benägna av att ta kullar på sina kaniner.

Jennie104
0

70# Det är min dröM!

[Catteklina]
0

#71 Ok, la till innan du svara, då det inte var riktat direkt till dig :)

Jennie104
0

72# Okej ;)

twinnie
0

#71 Men varför kan det inte vänta? Jag har haft samma dröm sen jag var 10, men jag har inte fått min första kull än, och nu är jag 15. Man kan inte få allting på stört. Jag tycker att en kull ska vara genomtänkt, och förädlrarna ska vara kaniner som man vet härstamningen på.

Jennie104
0

Men jag tar väll en kull på min kanin om jag vill.

twinnie
0

Varsågod. Ta hur många kullar du vill, ingen här kan stoppa dig. Jag vill bara göra dig uppmärksam om vad som kan hända! Och hur det kan plåga ungarna utan att man ens tänker på det själv.

Feliciaa
0

Jag tror att ni har varnat henne om riskerna nu..

Det är väl hennes beslut om hon vill ta kull eller inte, hon är varnad om det som kan hända och om hon ändå väljer att ta kull så får hon väl göra det?

Jag vill inte lägga mej i för mycket men ville bara säga det :)

MarHai
0

Så din mamma kan bestämma att du ska skaffa barn när hon vill bli mormor?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jennie104
0

Jo Ni har Informerat Mycket 77 svar med information

Jag kan! Jag har läst massor! Jappo och hennes släkt har ingen sjukdom

Ni ska bara veta att just nu mår jag inge bra pga detta! Jag sitter faktiskt och gråter. Bara så ni vet

twinnie
0

#79 Varför gråter du? Om du nu vet att hon itne har några defekter i släkten så har du väl inget att gråta över? Tro det eller ej men vi vill ju bara hjälpa till!

Jennie104
0

80# För att ni har krossat min dröm.

twinnie
0

#81 Varför har vi det? Bara för att du inte kan ta en kull NU betyder inte det att du kan det i framtiden?

skanorskaniner
0

Varför skulle inte Jennie få ta en kull på henne.. Det finns jätte många som tar kullar på sina kaniner fast än de inte har stamtavla eller härstamnings bevis.
Jennie har ju pratat med uppfödaren och hon säger att Jappo är renrasig. En renrasig kanin behöver inte ha stamtavla. Min kompis kanin är helt renrasig och kommer från en uppfödare som blev 0,5 p från att bli europa mästare. Den kaninen har ej stamtavla. Fast än att han är jätte fin.

twinnie
0

Jag säger bara mina åsikter. Och de är att man inte ska ta en kull på en kanin utan härstamning! :) Men det är klart hon får! Har inte sagt att hon inte får. Försöker bara förklara vad som kan hända.

Jennie104
0

Tillbaka till om någon vill köpa kaninerna ;)

KajsaM
0

Håller med twinnie. Kaninfolket i sverige försöker få bort alla defekter och dyl. Så varför jobba i mot? Nu är inte det riktagt mot dig Jennie104.

Du har hela ditt liv på dig! :)

Jennie104
0

Men tillbaka till om någon vill köpa!

Det är mitt val och jag har valt detta

KajsaM
0

#87 Det är inge dumt vi vill mena, utan tänker bara på kaninens bästa. :)

Jennie104
0

88# Förstår det ;)

myriis
0

Herregud.

Jennie104
0

90# vad? =S

myriis
0

#91: Jag ska nog inte lägga mig i denna tråd, för du kommer bara vilja gå tillbaka till "ämnet" igen . Kände bara att jag ville lägga en komentar ^^

emmsaaan
0

Seriöst…

Romana_12
0

#93 - håller med ^^

Elina.
0

Är man inte helt säker på att ens kanin är renrasig, så skriver man att kaninen är en korsning.

Vad heter Jappos föräldrar?

Tisdus
0

#92; Nu är jag nyfiken, ge din kommentar :P

Jennie104
0

95# Föreldrarna heter Skalman och Daisy och båda är lejonhuvade.

Asså ''roligt'' att höra tex: Seriöst,Herregug osv !

Elina.
0

#97: Vem har fött upp dem, har de fått poäng på utställning?

Jennie104
0

98# Emma,  heter hon vet ej om jag får säga efternamn, nej dom har inte vart med i utställning vad jag vet

myriis
0

#97: Sure, om du vill kan jag berätta vad jag tycker? Jag kände dock att du kanske inte vill höra det.

Jennie104
0

100# Är det ''snällt'' för nått som INTe är snällt orkar jag inte höra på idag,

KajsaM
0

#101 Men om man tar en kull där man inte har koll på föräldrarna och bakåt. Vet nu inte om du har det eller ej men iaf. Så kan man förvänta sig att alla frågar. För alla vill kaninernas bästa.

Jennie104
0

102# Föreldrarna är Helt Friska!

Elina.
0

^ Har "emma" fött upp båda föräldradjuren?

Varför skulle du inte få skriva ut vem som fött upp föräldradjuren till dina kaniner? Det behöver man inte fråga lov om. Vem har fött upp jappo då?

KajsaM
0

#103 Är morföräldrarna det?

Jennie104
0

104# Jag har bara en kanin ju, och jag letar ju hane.

Och Emma har fött upp Jappo ingen annan kanin jag har

Elina.
0

^ Kanske jag ställde frågan lite otydligt.. Jag ville i inlägg #98 veta vem som fött upp "Skalman" & "Daisy", din kanins föräldrar.

Jennie104
0

107# det vet jag inte

Elina.
0

Hade inte jappos föräldrar stamtavla? Där står det garanterat vad uppfödarna heter ;-)

Jennie104
0

109# det är ingen uppfödare, jag vet inte om jappos föreldrar hadde stamtavla

Nicolina
0

Jag har nu läst igenom hela denna tråd och blir helt snurrig… börjar snart fundera på om Jappo är ett litet sött troll istället för en kanin.

Ena sekunden är hon renrasig för att nästa sekund inte vara det, eller kanske vara det?? Antingen är hon renrasig eller inte, finns inget mellanting.

I nästa mening är det om ifall hon har stamtavla/härstamningsbevis eller inte… men jag fattar fortfarande inte ifall Jappo har det eller inte?

Osv osv osv… hela tråden handlar om saker som du skriver men sen ändrar dig om. Man får liksom aldrig reda på exakta fakta, då det i nästa mening skriver emot det du sagt tidigare…!?

Tycker att du ska kontakta denna person du köpte Jappo av, är det från djuraffär eller privatperson? Fråga denna person om Jappos bakgrund och vill du forfarande ta en kull så be om hjälp med letande av hane som passar ihop med Jappo, det är inte bara att ta första bästa.

twinnie
0

#111 Håller helt med! Det enda sättet man kan få reda på detta är att prata med uppfödaren.

Romana_12
0

#111 - håller med dig .

Nicolina
0

#110 Ja nu kom det ju igen… du har ju skrivit tidigare att Jappos föräldrar har stamtavla! Du kan ju inte skriva att de har det för att senare skriva att du inte vet!?

Skriv då istället från början att du inte vet om de har det.

Jennie104
0

111# Jappo har INTe stamtavla eller härstamningsbevis

Jappo är Renrasig(INGA KOMENTARER TACK)

senna
0

#111 - håller med dig!

Jennie104
0

Jag har INTE sagt att Jappos föreldrar har stamtavla!
Vad ska jag fråga Emma om?!

Bejja
0

Men jag tycker att du kan mejla din uppfödare och be om ett härstamningsbevis för att föräldrarna är ju renrasiga :D så är saken ur världen :) Dessutom blir det enklare att sälja sedan :)

Bejja
0

Oj! Du vet inte om dem är renrasiga, såg det nu. sry. men du kan ändå be om ett härstamningsbevis :)

Jennie104
0

118# jag kan mejla

twinnie
0

Har du bilder på Jappos föräldrar?

Bejja
0

#120 Okej :) Btw, klart att du ska ta kull om du vill :) (om du har läst på m.m. o vet vad det innebär fast det har du nog)

Elina.
0

Vilkä färger har jappos föräldrar?

Och du kan ju ta och fråga va jappos föräldrars uppfödare heter, så kan du berätta det för oss sen  ;)

Jennie104
0

Vad ska jag fråga? xd

Pinacoladas
0

Asså du för ju kolla ifall Emma, vet något om Jappos mamma och pappa, deras släkt, någon av dom kommer kanske från djuraffär, och då tycker iallfall inte jag att du ska avla på henne, tänk på kaninungarna, ska dom behöva lida?

Clariiz
0

Jag fattar inget alls! (Och lånar inte ut Molle till denna Avel, verkar lite skumm.)

Finns det bilder på föräldrarna? Ja, du kan säker super mycket om Avel åså.. Det tvivlar jag inte på.. Men kanske är det bättre att köpa in djut för Avel?

#111; Håller med ^^

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Timotej
0

Du skulle kunna skriva något liknande till uppfödaren:

"Hej!

Då jag funderar på Att ta en kull på Jappo skulle jag behöva få lite information om hennes föräldrar och släktingar.

Har föräldrarna till henne stamtavla/härstamningsbevis?

Har du kanske någon bild på föräldrarna?

Vet du om det förekommit någon form av defekt hos hennes släktingar ex bettfel? Har alla varit friska och sunda?

Skulle du kunna skriva ihop ett härstamningsbevis på Jappo så att jag kan se vilka djur hon härstammar ifrån? Tänkte nämligen ge med härstamningsbevis på ungarna om jag tar någon kull.

Tack på förhand

// MEEE"

Eller något liknande som sagt… (väldigt slarvigt skrivet - behöver gå och lägga mig känner jag :P)

Fyll på om jag glömt någon viktig fråga ;)

SofiaGenne
0

Det är faktiskt väldigt roligt att läsa igenom denna tråd, haha x) tror nog att vissa förstår vrf =) x'D

Men iaf, tycker att #127 s förslag var PERFEKT för dig, Jennie104!

MVH

Jennie104
0

´Jag mejlade igår ;) Hon kan inte göra härstamningsbevis, har frågat förr ;/

Väntar på svar

Elina.
0

^Varför kan hon inte fixa ett härstamningsbevis då?

Jennie104
0

130# hon vet nog inte hur mang gör x.x

Jennie104
0

Amen hon svarar aldrig Xd

Jennie104
0

hon har svarat:

Ingen i släkten hadde nån sjukdom och hon skulle skicka bilder på Daisy och skalman när dom var små eftersom hon inte hadde några nya

Jennie104
0

Såhär skrev hon;

Hej! Jaså va kul om hon ska paras. Nej det är ingen som har nån sjukdom så vitt jag vet iaf. Uppfödaren heter yvonne Nordblad. Nej vi valde kaniner som inte hade stamtavla/härstammningsbevis. Jag har dåligt med bilder på skalman och daisie sen de blev vuxna, bara när de va små. Duger det? /Emma

annaforsgren
0

det behöver ju inte vara renrasiga kaniner, det finns massa människor som föder upp kaniner bara till kel:) Det duger bra tyker jag. Bara man hittar ricktigt bra ägare och sköter om kaninungarna och tämjer dom redan från första gången de öppnat ögonen för att det ka bli keliga och snälla ungar när de kommer till sina nya hem… Jag tycker måånga av alla de här frågorna är onödiga. och jag förstår varför jennie blir ledsen när det känns som att precis alla är emot henne och hennes planer.
Jag vet att ni undrar och så efter som att hon inte beskriver så mycket om kullen.
När man läser tråden så känns den här planeringen väldigt osäker, du vet inte så mycket om släkten och så.

Men jennie, tänk efter noga innan du gör kullen. planera och var säker på att du kommer hitta seriösa ägare. Annars är det ingen mening med att ta kullen, för vad ska man göra om man inte hittar någon köpare?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jennie104
0

135# Jag har 4 på gång faktiskt ;)

jag ger en till betalning för jag fick låna hennes hane.

Ellen pågång

Jag behåller en antaligen

Nina kanske köper

twinnie
0

#135 Det handlar inte ens om att de ska vara renrasiga? Förstår inte vad du fått de ifrån ^^ Det handlar om att kaniner som man planerar av avla på, ska ha härstamningsbevis eller stamtavla, för att man ska veta att åtmindstone närmsta släkten är frisk.

Jennie104
0

Inget härstamnings bevis eller stamtavla medföljer

Jag bestämde mej nu.

twinnie
0

#138 Varför inte? Det är ju bara bra att du skickar med härstamning till de nya ägarna?

annaforsgren
0

Nu har du fått osäkra köpare så långt innan du ens har parat din hona, och de kan ångra sig och dra sig ut. och så kan vara väldigt svårt att hitta köpare.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jennie104
0

139# Men asså jag vet inte ens vad som ska stå på ett härstamningsbevis! och emma kunde inte skriva ett!

twinnie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#141 Såhär ser mitt härstamningsbevis ut. Inte alls svårt att skriva ett.

Jennie104
0

Okej ingen  stamtavla med härstamningsbevis blir det ;D

Jennie104
0

För er som inte hänger med xP

Man får med härstamningsbevis men inte stamtavla

Jennie104
0

Ungarna kan nog bli duktiga hoppare

Jappo har hoppat 30 cm högt

och i längd har hon hoppad 88 eller 87 cm ;D

BuNNaj
0

30 cm är ju inte direkt högt. I lätt ny är det 20-30 cm högt, och det är den minsta klassen, så hade du tänkt att ungarna skulle bli hoppare får du nog träna henne liiite mer :) Och 88 är ju väldigt kort för att vara längd.

Jennie104
0

Det är inte lågt eller högt, jag tycker det är bra.

Jennie104
0

Jag ska tävla med Jappo i lätt klass.. fast jag vet inte när än

BuNNaj
0

Då kan du ju inte säga att ungarna kommer att bli bra hoppare när du inte ens har tävlat med henne , och hon klarar inte mer än lätt klass, nu får du ändå ge dig!

Jennie104
0

Jag ska tävla med Jappo i Älvenäs den 2 feb tror jag , i rak då

Jennie104
0

149# Men JAG tycker hon är bra och hon ska tävla lätt klass i rak.

BuNNaj
0

Men skriv inte att dom kommer bli bra hoppare när du inte ens har tävlat! Ge dig för tusan!

Jennie104
0

152# Men dom KAN bli bra hoppare är det farligt? att skriva det eller?! Jag skrev Jappos rekord och vi ska tävla, Så dom kan bli duktiga på hoppning!

BuNNaj
0

dom KAN ja, men skriv inte då att dom KOMMER blir bra på hoppning. Herre gud!

Jennie104
0

Jag skrev:

Ungarna kan NOG bli duktiga hoppare jag skrev inte att dom KOMMER utan NOG

Nog=Kanske!

BuNNaj
0

Vet du ens vad du skriver om i tråden? Det verkar inte så eftersom du ändrar dig hela tiden :)

Jennie104
0

Jag har gjort härstamningsbevis nu..

Asså jag har bara skirvit moder osv osv xP jag blev nöjd ;D

Med lite hjälp från Bejja ;)

Jennie104
0

156# Jo det vet jag ,. Men dom kan NOG bli duktiga om man tränar dom och jag ska träna och tävla med Jappo xP

Tixy
0

För att vara en (enligt mig) bra uppfödare måste man kunna stå till svars för sina handlingar utan att överreagera och svara med en okej ton och föra en vettig diskussion. Man ska även kunna välja bort sina egna djur trots att dom är urgulliga, om man inte är säker på stam och sjukdomar.

Jag har sedan jag blev råttägare varit sugen på Att ta en kull på någon av mina tre honor - men jag har låtit bli eftersom en är omplacering och dom andra två är jag osäker på stammen, och dom är inte så som den perfekta råttan är, i mina ögon.

Så det är otroligt viktigt att kunna se negativa saker även hos sina egna djur. Om du kan göra två listor över Jappo, så varsågod. En med negativa saker, och en med positiva. Om du, utan alibi och dåliga känslor i magtrakten, kan säga att hon inte har något negativt… Så kör på.

När man tar en kull sätter man även till nya liv. Om Jappo har en dold, allvarlig sjukdom - vad händer med ungarna då? Det är just därför djursverige försöker jobba mot defekter och sjukdomar.

För övrigt - Jappo var väl nyss kille? O.o
Och jag tycker du är lite väl ung för att ta ett sådant ansvar. Det är otroligt mycket jobb, och vad händer om Jappo blir agressiv och hugger efter dig när du ska ta bort henne för att pilla på ungarna? Kommer du backa och vara osäker, eller ge dig fan på att du bestämmer?
Jag har själv hund och tre råttor, som du antagligen vet sedan tidigare. Och visst, det är världens jobb med allihop. Rasta hunden minst 3-4 gånger per dag, aktivera hunden, fodra, umgås med. Och råttorna måste ha sin tid också - kelas med, springa lösa, använda huvudet och få buren städad. Det tar sin tid, men jag har bestämt mig för att klara av det plus att ge 110% i skolan, för jag ska ha betyg till sommaren. Med mina sömnstörningar får jag ibland inte sova mer än fem minuter på en hel natt - men jag jobbar för fullt ändå.
Skulle du klara det? För det kan mycket väl bli något liknande med ett gäng kaninungar…

Bara några tankeställare. Och om du tänker bli pissed på mig, så svara inte på det här förrän du läst igenom det flertalet gånger och kan föra en diskussion i normal ton. :)

Jennie104
0

Jag har läst och läst om kaninungar jag är redo

Vi trodde Jappo var en hane men jag väntade ett tag och kollade igen då jag såg att hon var en hona.

BuNNaj
0

Allt som står i böcker är inte alltid som det är i verkligenheten. Bara för att du har läst typ 2 böcker om kaniner så betyder det inte att är rode för kanin ungar. Jag tycker att du är lite ung för detta. Kan du  verkligen ta ansvaret för en sjuk unge, om den behöver special vård eller om den behöver avlivas? Jag är 14, har haft 3 kaniner sammanlagt, läst mycket om kanin Avel, men jag är inte redo för att avla på kaniner. Det krävs mycket tid med ungar, och jag har inte den tiden, precis som Tixy skriver. Jag håller med henne i mycket swom hon har skrivit, för jag känner precis lika dant. Jag ahr också betyg att koncentrera mig på. Och jag ahr en häst, 2 kaniner och en katt som behöver skötas. Jag måste även äta, sova och träna, vilket jag knappt hinner med. Eftersom du är bara 11 år så kan du nog inte ta ansvar för att ta hand om en kull på 8-10 kaniner. Du kan inte bestämma hur många det ska bli, och sen måste du även fixa med köpare, och tänk om ingen köper dina kaniner. Vad gör du då? Ska du låta dom sitta inträngda tillsammans i en liten bur, eller avlivar du dom? Tänk efter innan du bestämmer dig. Du kan inte låta någon annan ta ansvaret för dina kanin ungar.

Jennie104
0

Jag är trött på den här tråden! Alla bara är imot att jag tar en kull

I Den här tråden försöker jag hitta Köpare till min kanins ungar

Jag har tänkt igenom detta och jag är redo. Jag försöker inte låta dum men i den här tråden ber jag inte om tips? eller råd typ alla inlägg är imot mej jag letar ju efter köpare

BuNNaj
0

Kan det bero på att du formulerar dig på ett barnsligt sätt och ingen tar en 11 årig "uppfödare" på allvar? :)

Jennie104
0

Formulerar jag mej på ett barnsligt sätt

Jag är ingen uppfödare!

Chippers
0

Jag tycker du kan vänta lite, hur mycket du än vill ta en kull på din kanin. Är det inte bättre att du blir mer erfaren och väntar ett par år, än skyndar på och så går nått snett? Varför tar du kull övh? För att det ska bli kul att få små söta kaniungar?

Har du plats om du inte får kaninungarna sålda? Har du tid, och råd?

Om någon av kaninerna blir sjuka (din kanin eller ungarna), har du råd att betala flera tusen (som det kan gå på) hos veterinären då?

Lycka till, hur du än gör =)

myriis
0

Sry att jag lägger mig i, men du blir en uppfödare om du tar en kull.. ;P

BuNNaj
0

Vi ställer dig bara mot väggen så att du kan bevisa att du faktiskt klarar av att avla

Jennie104
0

Jag har råd till vetrinär

Jag har plats om ingen blir såld.

men nu letar jag efter köpare :P

Jag har 5 stycken eventuellt

Man får härstamningsbevis men ingen stamtavla.

Jag ska eventuellt behålla en.

balelettan
0

Jag vill egentligen inte lägga mig i den här diskussionen men eftersom Jenni104 verkar må dåligt så gör jag det ändå.

Du ska verkligen inte behöva gå och må dåligt, förstår att det här är din dröm. Försök ta åt dig av all konstruktiv kritik du fått, det finns många kunniga människor här inne med mkt erfarenhet.

Jag vill absolut inte hindra dig om det här är din dröm men ta hjälp av någon vuxen och se till att du har din föräldrars fulla stöd. För vare sig du vill det eller ej så är du fortfarande ett barn och klarar inte av det här helt själv.

Chippers
0

#170 Okej :) Så får du 5 kaninungar (exempel) kvar, har du plats att ha de alla i olika burar, om vi säger att alla är hanar? Har du tillräckligt stora burar för det? Och råd med mat och allt sånt? :)

Så dina föräldrar tycker det är helt OK att betala flera tusen om ngn av kaninungarna skulle bli riktigt sjuk?

Och hur länge har du haft kanin? Man bör ju ha minst ett par års erfarenhet innan man ens funderar på Avel. Inte bara skaffa kanin och ett par månader efter vilja ta en kull för att det är ens dröm.. tycker jag. Då lär det inte bli så bra. Men visst, känner du att du kan tillräckligt mycket (inte efter att bara läst böcker alltså) och känner att du har tid, plats och råd så kör på :-)

myriis
0

#171: Väl skrivet inlägg!

Närjag fick min första kull (i år dessutom) var jag tretton år. Visst bar jag huvudansvaret för mina ungar med jag tog hjälp av föräldrar, syskon och andra kompisar. Mamma kollade till ungarna då och då när jag inte var hemma, hjälpte till med att köpa saker och ta bilder. Syrran gosade med ungarna och Frida (Frida_L) här på forumet könsbestämde, Matilda (twinnisen) tog bilder osv. osv. Jag hade ju kunskap själv men det kändes väldigt bra med hjälp från andra också :)

Bejja
0

Man måste ju ha haft kaniner i ett par år innan man börjar med Avel. Du har haft tidigare kaniner va?

balelettan
0

Jag tror faktiskt att Jennie har förstått vad ni menar nu, att hon inte är mogen/redo för att skaffa kaninungar. Man kan inte mer än hjälpa henne och informera henne och kanske tala om för henne att man tycker att det är olämpligt för henne att para sin kanin. Men i slutändan så är det ändå hennes beslut och vid det här laget så tror jag att hon vet allas åsikt!

som hon skrev tidigare så är hon heller inte ute efter tips? eller åsikter hon letar bara efter köpare.

Eftersom att alla (åtminstone många) har sagt vad dom tycker så tycker jag att vi låter Jennie vara nu.

twinnie
0

Jag har velat ha kaninungar i flera år, men mina föräldrar vet vad de innebär med Att ta en kull på ett djur (mamma har haft katter + kattungar osv.). De kände att jag inte var redo, och jag förstår ju såhär efteråt att det var jag ju inte heller. Därför är jag nu i efterhand, glad över att mina föräldrar bad mig vänta. Jag är glad över att någon sa ifrån att jag inte var mogen! Du kanske inte förstår oss nu, men någon gång i framtiden kommer du göra det. Och om du då tagit kullen kanske du ångrar dig. Om du inte gjorde det, kanske du är tacksam över att vi hjälpte dig på vägen!

Har flera kompisar vars lillesystrar velat ta ungar efter sina kaniner, marsvin, hamstrar mm. Då har jag försökt förklara. Försökt berätta vad det innebär, och då har de flesta ändrat sig, och kanske köpt avelsdjur med stamtavla, och väntat ett år till el. liknande.

Bara för att du har en dröm, betyder inte det att du måste genomföra den nu! En dröm kan man ha hela livet. jag har alltid drömt om att få ha en egen häst tex. Men jag har inte råd, plats eller tid. Och då får jag helt enkelt vänta!

Det är ingen brådska. Du behöver inte ta en kull nu för att få din dröm i uppfyllelse! Tänk på det :)

balelettan
0

#176 MKT BRA SKRIVET! Håller med till fullo. Ju äldre man blir desto mer inser man hur lite man kan!!

Jennie104
0

Jag har velat ha kattungar när jag var mindre men mamma hindrade mej, Det är jag glad för.

Tack för alla era goda råd, men jag tror jag tar kullen ändå ;) Eftersom jag även sagt och bestämt lite med hanenes ägare ;D

Finns det några som skulle vilja ta en liten mys boll? ;)

Jennie104
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan visa en bild på Jappo :D

twinnie
0

Jag vill tyvärr inte ha en kaninunge som kan bära på bettfel ^^ Men du hittar nog nån när det börjar närma sig..

Jennie104
0

180# jag har pratat med Emma nu.

Inga bettfel eller sjukdomar i släkten.

Elina.
0

"Nej vi valde kaniner som inte hade stamtavla/härstammningsbevis" Detdär låter väldigt konstigt i mina öron.. Varför skulle en uppfödare bara ge härstamningsbevis åt vissa kaniner, medan man inte skulle ge med nått åt andra?

Vad heter jappos mor- och farföräldrar, och vilka färger är de? :)

Tixy
0

Jennie, i ett av dina inlägg skrev du bland annat "Jag är trött på den här tråden! Alla bara är imot att jag tar en kull"..

Så då har jag lite motfrågor och synpunkter, såklart.
1. Kom ihåg att du startade tråden, och du bör ändå veta hur djursverige fungerar med Avel - förväntade du dig inte kritik?

2. Nej, jag kan inte se någon som är direkt emot, dock har alla sagt sin åsikt (vilket vi har rätt till) och försökt hjälpa dig. Vi har förklarat vad som kan hända, tex.

3. Om det är så jobbigt att alla "hackar" på dig - varför beter du dig då som du gör? Visst har vi alla dåliga dagar, och det är förståeligt. Men så fort någon har gått emot dig här på forumet, så känns det som att du vägrat diskutera, utan bara har gått i försvarsposition direkt.

Nej, Jennie. Jag försöker verkligen inte vara elak eller så, vilket det kanske kan verka som, men jag försöker få dig att förstå vad det innebär. Dels att kunna diskutera saker, och dels Att ta en kull.
Sure, jag har ingen erfarenhet av kullar - vilket jag är glad för. För jag vet först nu hur lite jag visste då, och hur mycket som var fel i min tillvaro och det jag kunde.

Om vi säger såhär - du är sugen på en kaninunge, till sällskap. Du får kontakt med en ung tjej som har en hona, och letar efter en hane. Tjejen har ingen aning om vad som kan dölja sig i linjen eller generna. Hon verkar trevlig, men trycker direkt ifrån sig allt ansvar i forum om hon får någon emot sig, för att efteråt försöka få sympati från dom på forumet för att hon mår dåligt.
Skulle du köpa en kaninunge av den människan?

Och visst - ALLA har rätt att må dåligt, och det är inte alls kul, och det kan vara svårt att hålla det för sig själv, det vet vi alla här inne på forumet. Men att skriva det för att få sympati är lite väl överdrivet, tycker jag.
Jag får väl ursäkta mig om du tycker att mina kommentarer är väldigt elaka och så, men det får du ta - precis som alla andra jag pratar med. :)

Jennie104
0

Men jaag gjorde inte den här tråden för att få synpunkter tips? och råd

Tillbaka till Om någon vill köpa . :/

BuNNaj
0

Jennie! Lästa du något av vad trixy skrev? Det verkar inte så…

Tixy
0

Kan du svara på mina frågor och synpunkter istället för att "smita" från det? Vore lite intressant att veta vad du säger om det jag skrivit. :)

Jennie104
0

1. Jo jag förväntade mej kritik men inte typ alla om en enda liten sak

3. Beter mej? Jag sktiver mina känslor

Ingen kommer vilja köpa av mej

Förlåt förlåt förlåt förlåt ;& jag mår bara inte så bra ,

BuNNaj
0

Vem utav alla menar du? XD Det blir lite rörigt här nu xP

Jennie104
0

Tixie

BuNNaj
0

alltså jag menade Tixy´s inlägg, men du hann lägga in före mig så ndet blev rörigt :)

Tixy
0

Man får alltid förvänta sig kritik - och ta den. Visst, det är något man lär sig med tiden..

Ja, jag tycker du beter dig väldigt illa, om jag får uttrycka mig så. Du får ursäkta, men jag skriver ut mina känslor på forumet så alla får veta det. Men jag vägrar ta emot hjälp av någon.

Nej, nu lämnar jag den här tråden. Blir småfrustrerad, gillar inte folk som stirrar blint i väggen och tror att allt blir som dom vill.. :D

twinnie
0

Jag förstår verkligen inte varför du inte läser och tar åt dig? Det är som du tror att allt vi skriver är påhitt eller något? Men det är allvar. Det är på riktigt, och om du läst så mycket om Avel som du påstår, skulle du inte ens tänka tanken att para Jappo. Läs! Ta åt dig! Du kommer att ångra dig annars, jag lovar!

Jennie104
0

Jag förstår! Jag tar åt mej, Vissa inlägg blir jag rasande över vissa gillar jag och vissa blir jag ledsen för

Asså denna tråd har gjort att jag mår KASST!

Tillbaka till om någon vill köpa

BuNNaj
0

Jag tycker bara att allt är så himmla komiskt! För det första visste hon inte ens att jappo var en hona, ska inte folk som avlar på kaniner veta hur man könsbestämmer kaniner? För det andra frågar hon när man kunde avla på sin kanin, borde man inte evta deet är man "jätte påläst"? För det trejde verakr det som hon tycker att allt vi skriver hittar vi på och ingen kan så mycket som hon för hon har ju bara haft en kanin i hela sitt liv och kan JÄTTE MYCKET.

Allt verkar bara vara ett skämmt!

Jennie104
0

Detta är inget skämt! Jag visste inte då, men jag lärde mej! Så nu vet jag!

BuNNaj
0

Bra, då kanske du ska lära dig mer då innan du börjar avla!

Jennie104
0

Jag har lärt mej massor och fram till Maj ska jag lääsa och läsa !

BuNNaj
0

Lilla du, man kan inte lära sig allt genom att läsa

Jennie104
0

Kan nån kolla Vilken färg? Whiskey King har?http://www.freewebs.com/majakanin/minasmherrar.htm 

det är väll gul/svart japantecknad?

twinnie
0

Men det är int edet som är grejjen!! Din kanin kan bära på bettfel och det kommer i sin tur ärvas ned till kaninungarna! Då bär DU på dig ansvararet att avla vidare en defekt som man försöker avla bort helt och hållet.

Du verkar inte förstå något alls! Jappo har inget härstamningsbevis, vilken tyder på att uppfödaren kanske inte är särskillt seriös. Seriösa uppfödare skriver antingen stamtavla eller härstamningsbevis på sina kaniner. Hon vet ju inte ens hur man gör, det säger väl ganska mycket om henne? Och du vet ju bara för föräldrarna heter, inte farfar, morfar, farmor eller hur? DU kan INTE säga att Jappo inte bär på något ärftligt om du inte har ett härstamningsbevis där det står skrivet och UNDERTECKNAT av uppfödaren.

SÅ är det. Gör vad du vill, ta en kull - whatever, men kom inte och säg att du kan massor om Avel och att du läst och läst och läst, för om du hade det så skulle du aldrig ta en kull på Jappo.

Om du inte vill ta åt dig är det din ensak, men det du tänker göra är orättvist mot Jappo, orättvist mot kaninungarna och orättvist mot de nya ägarna, som kan få en kanin som bär på ärftliga defekter.

DETTA är mitt sista inlägg någonsin till dig, jag blir, precis som Tixy, frustrerad och även ledsen för att du inte verkar bry dig alls om vad som kan hända. Bryr du dig bara om att ha små söta kaninungar? Riktigt själviskt!! :(

Jennie104
0

Nu får ni ta och ge er!

Ni fattar inte hur mycket ni sårar mej!!

Jag tar inte en kull bara för att det är KUL att få gulliga ungar

Schyst att säga att jag är Oseriös!

myriis
0

#201:  Detta är tt forum.Här säger man sina åsikter, disskuterar och hjälper folk. Det är det som är meningen.
Twinnie har bara förklarat hur det ligger till, men du verkar ändå inte förstå? Att avla är ingenting man bara "gör" det är massa planering, kunskap osv osv. som ligger bakom varenda seriös kull.

Och att alla är imot dig måste ju tyda på att du gör något fel, ellerhur?

Jennie104
0

Vad gör jag för fel?! Säg till mej!

Elina.
0

Jennie, om du tycker dom är elaka mot dig, så sätt dig ner och fundera vad det kan bero på. En konflikt löses inte upp om man inte gör nått åt det. Om du har ett bra och hållbart resonemang till varför du vill/ska ta denhär kullen, så framför det på det sättet, att de övriga inte har så mycket att kunna säga emot. Visst, man behöver inte alltid vara övverrens om allt, men har man en stark åsikt och känner sig helt säker på saken, så ska ska man också kunna försvara den.

"Jag tar inte en kull bara för att det är KUL att få gulliga ungar" Men du kan ju ta och berätta vad du har för syfte kullen

myriis
0

#203: DEt är ju det folk har försökt förklara. Att det kan bli defekter på ungarna, att du inte har tillräckligt med erfarenhet, att du inte lyssnar på kritik, att du ändrar dig fram och tillbaka osv osv.

Jennie104
0

Jag lyssnar visst på kritik.. förlåt mej.

Tillbaka till om någon vill köpa!

twinnie
0

Förlåt, jag skulle inte skriva här igen men jag måste.

"Vad gör jag för fel?! Säg till mej!"

Det är över 200 svar i denna tråd. Nästan alla inlägg innehåller upplägg för varför du inte ska ta denna kull. Några inägg är även från dig där du skriver att du vet, du kan, du blir ledsen, du mår inte bra osv.

Du lyssnar inte på kritik. Isåfall skulle du inte ta kullen!! Vad är det du inte fattar!? Herregud.. Vad har du för syfte med kullen? Varför tar du den om det nu inte är för skojs skull? Kan du inte bara förklara för oss varför du vill ta en kull på din hona som har okänd härstamning. Jag tror att det är vi alla väntar på här!

Nicolina
0

#206 Den där kommentaren börjar blir rätt uttjatat… _"Tillbaka till om någon vill köpa!"

_Grejen Jennie är att du bara är 11år (ett litet barn med andra ord), verkar inte ha fått direkt tillstånd av din mamma Att ta en kull, ändrar dig hela tiden i fråga om vad du säger är sant, blir "ledsen" hela tiden för alla hårda ord som du ändå inte lyssnar på..

Och det fånigaste av allt.. Du fortsätter tråden iaf! Du fortsätter att tjata om kullen, lägga upp nya trådar, och berätta om allting som du sedan ändrar dig om! Fattar faktiskt inte vad du håller på med. I mina öron låter det som en litet barn som inte kan bestämma sig ifall hon ska ta den röda eller gröna karamellen i skålen och när mormor säger nej så lägger hon sig på golvet och tjuter av ilska….

Bli arg nu, skriv att du blir sårad och ledsen, att du sitter och gråter. Men faktiskt så tror jag inte att du gör det, för om du skulle ha gjort det hade du slutat att skriva på detta forum för lääänge sen! Det hade iaf en normal funtat person gjort som verkligen tagit åt sig allt som folk skriver!

Jennie104
0

Då är väll inte jag normal då! För jag gråter faktiskt

Och ny Gör jag en ny tråd som dom som har något imot kullen Inte ska svara i!

Jennie104
0

Tänker inte svara mer i denna tråd. Kan någon radera den?

Chippers
0

Suck.

Jennie104
0

Förlåt om jag skriver en gång till i denna tråden..

Men jag ska bara säga en sak

Förlåt om jag har bettet mej dumt jag lovar att läsa myycket mer om Avel fram till maj ;)

Förlåt mej!

Chippers
0

#213 Det är ju inte bara att läsa på, utan prata även med andra uppfödare och få tips? och råd. Osv osv …

Och det är ju inte bara det som är grejjen, läs bl.a inlägg #200 igen är du snäll :)

Jennie104
0

214# Nej jag tänker inte läsa den igen,tyvärr jag blir alldeles för ledsen, jag bryr mej inte bara om söta små ungarna och jag har PM:at Twinnie nu så det räcker.

Jag ska prata också såklart xP

Chippers
0

#215 Va? Men det är ju bara fakta? Att ungarna kan få deffekter.. va mer det jag ville att du skulle läsa igen. :) Uppfödaren verkade ju inte särskilt seriös heller. Tycker jag.

BuNNaj
0

"Och ny Gör jag en ny tråd som dom som har något imot kullen Inte ska svara i!"

Vet du vad ett forum är? Det är ett ställe där folk får skriva avd dom tycker, MEN dom får hålla sig till vissa regler. ALLA i forumet har rätt att svara! Vet du vad? Jag har fått nog av dig! Det är DU som håller på hela tiden! DU säger att du tar åt dig av vad vi säger, men ändå fattar du så himmla trögt verkar det som! Visst, vi är jätte hemska och elaka och allt du kan komma på, men det är inte vi som förstör för kaniner, blivande ägare etc!

Jennie104
0

216# Vad är det för fel med Henne?

Jennie104
0

217# Jag är inte trög Det är inte så himla snällt att säga ''Du är himla trög verkar det som''

Pinacoladas
0

Asså, om du ska läsa på, så kommer du inte ta en kull på henne, eftersom hon inte har något h-bevis, jag tycker att det är korkat Att ta en kull på en hona från en oseriös uppfödare.

Och som Nicolina sa, så tror jag inte att du sitter och gråter för att folk ger dig RÅD!!!

Chippers
0

#215 Och du, vad hade du för syfte med kullen? :-) Du vill inte fortsätta avla, utan "bara" ta en kull för att det är din dröm, eller? Men varför?

Chippers
0

#219 Men du tar ju verkligen inte åt dig, och det är himla trist, eftersom att det blir djuren som får lida för det. =/

BuNNaj
0

#219 Men vad är problemet då?! att du ska "förverkliga din dröm"? Du vet knappt vad du ger dig in på !

Jennie104
0

Mamma säger att ni inte ska bry er om jag tar en kull eller inte! Hon tycker ni är jätte jobbiga.

Djuren kommer Inte lida!

Jennie104
0

223# Vet jag ju

BuNNaj
0

Så länge din mamma vet vad du ger dig in på struntar jag i vad hon säger. Vet hon om att du har betet dig illa du med?

Bejja
0

#224 Ledsen, detta ett forum. Alla få säga sina åsikter ^^ Om du inte anser det, kanske är det fel ställe? Men du har såklart rätt att vara här men då får man ta kritiken..

Jennie104
0

226# Vad har jag gjort?!

Chippers
0

#224 Ok, strunta i att lyssna på oss då. Men tänk på att här finns ändå väldigt erfarna kaninmänniskor som vet vad dom pratar om, tråkigt att du inte tar åt dig, eller ens kan svara på EN enda fråga: Vad har du för SYFTE med att ta kullen? :) Bortsett från att det är din "dröm" som du tydligen måste förverkliga nu på den första bästa kaninen som du har.

BuNNaj
0

"Om ni har nått emot det behöver ni inte skriva här ! Jag är väldigt besviken på er ton!"

#228 Du säger ju att vi inte har rätt att delta i detta forumet när alla har sin rätt att uttrycka sig!

Jennie104
0

Men förlåt då men varsegoda skriv på!

Chippers
0

Väntar fortfarande på svar från dig på min fråga ;)

Jennie104
0

Förlåt jag ångrar det jag sagt!

Vad ska jag göra för att ni inte ska vara så hårda mot mej?

BuNNaj
0

Du kanske ska ta och lyssna på avd vi skriver och inte käfta emot oss när vi försöker vara snälla och komma med råd

Chippers
0

#234 Kanske lyssna och ta åt dig lite mer :) Och inte säga en sak och sen säga att det inte alls är så.. t.ex först skriver att Jappo är renrasig, sen vet du inte…

Sen kan du ju som sagt svara på frågan, är lite nyfiken på vilket syfte du har med kullen :)

Jennie104
0

Jag försöker svara på allt men det är så mycket jag försöker också vara vänlig men jag är lite ledsen för mormor åkte hem idag och jag saknar henne..

BuNNaj
0

Behöver du ta ut det på oss då? :S

Pinacoladas
0

asså skyll på det!! Svara påChippers fråga nån gång!!!!!!! >:(

Jennie104
0

Asså nu ska jag svara på din fråga Chippers förlåt att det tog tid.

Joo syftet men kullen är jag vill gärna käna lite pengar, Jag vill ta lite mer ansvar, Jag vill att någon ska få nytta av mina kaniner till Avel och sånt ;)

Pinacoladas
0

dina ungar kommer INTE att vara lämpade till Avel!!!!!!! TÄNK LITE!!! UNGARNA KANKSE KOMMER FÅ LIDA!!

BuNNaj
0

Gaah! jag blir tokig på dig! Så du avlar inte på kaniner för att du gillar kaniner och se dom växa upp, och endast för att tjäna pengar? Det var det mest själviska jag har hört!Skrikandes

Jennie104
0

Här kommer lite information ;)

Man får med Härstamningsbevis, lite foton på kullen och fakta om det nu behövs

Jennie104
0

242# Men såklart jag gillar att se dem växa upp och att jag gillar kaniner, men det trodde jag ni faktiskt förstod!

Jennie104
0

241# Lida?! Berätta hur du tänker nu

Dom kommer inte alls få lida det var det dummaste jag hört!

Chippers
0

#240 Tack för att du svarade på min fråga.. men näe? Tar du kullen för att du vill tjäna pengar är det helt fel, enligt mig iaf :O Du kan tjäna pengar på annat! :) Du tar ju ansvar genom att bara sköta om den kanin du faktiskt har.
Få nytta av dina kaniner till Avel? Men du, jag tycker inte att ungarna ska avlas på om din kanin har okänd bakgrund =/
Det där tycker jag är ett ganska "omoget" syfte med Att ta en kull. Ungarna kommer nog inte vara lämpade till Avel.

Gaah XD

BuNNaj
0

Det verkar inte så efter som du nyss sa att du ville tjäna pengar :@

Pinacoladas
0

vad tänker du på, om du tar en kull för PENGAR!! FATTAR DU INETE ATT DET ÄR LEVANDE VARELSER SOM KOMMER LIDA TACK VARE ATT DU VILL TJÄNA PENGAR!!!!

Jennie104
0

Men jag vill ju göra det också fast det är INTE viktigare!

Det roligaste är att se kullen växa upp!

Chippers
0

#244 Men det gör nog många, tänk om alla skulle tänka som du, då skulle det finnas massa (fast det finns det ju redan, men mer) kaniner som bortskänkes på blocket för att ungarna inte blivit sålda, eller så!

Förresten kanske du inte kommer TJÄNA pengar på kullen, snarare FÖRLORA pengar, genom eventuella veterinärskostnader. Man ska planera för det värsta, men hoppas på det bästa. Och tänk om det nu faktiskt blir så att någon utan kaninerna blir sjuka?

Pinacoladas
0

JAHA, MEN DOM KANSKE ALDRIG KUNNA VÄXA UPP, HAR DU TÄNKT PÅ DET?

BuNNaj
0

Varför skev du inte det då istället för att skriva att du ville tjäna pengar?! STÅ FÖR VAD DU SKRIVER OCH SÄGER!!Skrikandes

Tisdus
0

Ooops, för långsam ^^ Don't mind me ^^

Jennie104
0

Nu får ni ge er

Ni kanske tycker jag är självisk och oseriös! Men det är jag inte! så sluta anklaga mej för sånt.

BuNNaj
0

Försök inte slingra dig ur hela tiden!

Chippers
0

#254 Ja, otroligt oseriöst att ta kull för att tjäna pengar, vilja ta ansvar och se kullen växa upp! Suck. Om du väntar några år tills du mognat kommer du tänka annorlunda, jag lovar dig det.

Hoppas du är ärlig mot dom blivande ägarna till dina ungar om du nu tar kullen trots allt. Och jag hoppas innerligt att ungarna kommer användas till kel, och inte avlas på.

Chippers
0

#255 Håller med, hon står verkligen inte för det hon säger. :/

Pinacoladas
0

asså allvarligt du är 11 år och säger att du är seriös för att du tar en kull för atrt tjäna pengar? kan du säga något som är seriöst??

Sandra-
0

Du skrev att du tar en kull för att ta mer ansvar, men du tar mer ansvar genom att inte ta en kull. Eftersom det är oansvarigt av dig Att ta en kull på en kanin, som du inte vet om den lider av defekter eller inte.

BuNNaj
0

Jag hoppas att Lotta eller någon stänger tråden när dom loggar in för det här har bara gått förlångt!

Jennie104
0

Okej efter allt jag läst i denna tråden.. så kan väll ungarna bara användas till kel okej okej. Jag är inte oseriös, okej nu förstår jag att jag kommer förlora pengar på Att ta en kull men det spelar ingen roll. Jag gör inte detta bara för det är roligt! Det måste ni förstå! Nu är det såhär att jag kommer läsa otroligt mycket om Avel, prata med uppfödare och fråga här på kif om saker innan jag tar den kullen.

Pinacoladas
0

svara!

myriis
0

Denna tråd har helt spårat ut. Alla har nog sagt sin åsikt nu och vi kan inte göra mycket mer. Jennie har förklarat varför hon tar kullen och well, vi andra kan inte direkt förbjuda henne. Trots att det finns fler än jag här som ber innerligt över att hon inte ska ta kullen finns det inte mycket vi kan göra ifall hon inte vill lyssna.

Jennie104
0

159# Vad menar du jag förstår inte

Sandra-
0

#262 Förlåt mig, men allt det där spelar ingen roll ifall det är så att du inte vet om din kanin bär på defekter eller inte, för då ska du nog inte ta en kull överhuvud taget på henne, hur mycket du än vet om Avel.

Pinacoladas
0

jag tycker att du ska tänka väldigt mycket innan du tar den kullen!

Jennie104
0

Ja jag ska tänka och tänka

Pinacoladas
0

265#- jag tycker att du ska fundera innan du tar kullen eftersom de kommer att leva med problem och lida över det. Det jag menar var att de du syftar på med kullen är ju tydligen nu, efter att ha ändrat sig, att se ungarna växa upp, men tänk igenomom ungarna får t ex bettfel eller andra skador, så kommer dom ju att antagligen avlivas, och då kommer dom ju aldrig växa upp!

Jennie104
0

Denna kullen kommer bli väldigt igenomtänkt det lovar jag

BuNNaj
0

Du vet inte hur hemskt det är att behöva avliva en "egen uppfödd" kanin som hade fel…

Pinacoladas
0

men då tror jag att du kommer ångra dig, det hoppas iallafall jag!

Pinacoladas
0

jag fattar absolut inte meningen med din kull! Jag mår illa när jag vet att djur kan få lida.. synd att du inte verkar förstå..

Jennie104
0

Opal_Honey dom får inte lida!

Pinacoladas
0

det vet du ju inte.

Zvintos
0

#275: Vad händer om ungarna föds med gravt bettfel
Lider de inte då?
Det är, precis som flera andra försökt säga, en stor risk med att para en hona där man inte vet hur sjukdomshistorian ser ut.

Hur kul vore det dessutom för dig, att i din första kull få ungar med bettfel och behöva få avliva dem?
Jag skulle känna mig väldigt ledsen och verkligen ångra att jag tog kullen.
Sen skulle det ta ett bra tag innan jag tog en kull till, just av rädsla för att det skulle hända igen.
Har fått avliva en unge (väldigt svag unge) och det är absolut något jag INTE vill göra igen!
Det var något av det värsta jag behövt göra.

Så tänk efter före, låt inte ev ungar få lida i onödan när det går att förhindra på ett enkelt sätt.
Visst, läs på ordentligt om Avel.
Men vänta med att ta kull tills du har mer erfarenhet av kaniner, blivit lite äldre och skaffat en bättre kanin att avla på, där det finns stamtavla/härstamning och man vet ifall det finns några genetiska/ärftliga sjukdomar i släkten.

Jennie104
0

jag har 5 månader på mej att tänka.

Clariiz
0

Jennie! Det spelar ingen roll hur mycket du en läser! Det spelar ingen roll hur många uppfödare du pratar med! Kullen kommer inte bli seriösare för det!

Och genomtänkt? Hur tänker du då? Du parar en kanin som du inte vet bakgrunden på!

Vad gör du, om ALLA kaniner i kullen skulle få bettfel/annan sjukdom. Du får 10 kaninungar. ALLA kaniner behöver vård för låt oss säga en summa på ca 5000kr. Vips så ryker 50.000kr. Och vem vill köpa kaninungar med fel? Så då står du där, en skuld på 50.000kr och 10 kaninungar, kanske 9 hanar? Vad gör du då?

En genomtänkt kull är en kull där du istort sätt VET vad som kommer.

Och du verkar inte vilja lyssna, vänta Jennie, vänta! Ta en kull senare! En hona med Stamtavla kanske.. Jag har haft en drömm att få kaninungar väldigt länge! Enda sedan jag var kanske 8år! Men jag var inte mogen, när jag fick Ping Pong och Lollipop ville jag ju ha kull jag var verkligen mogen för det också! Så varför tog jag inte kullen? Jo för jag visste inte om det döljde sig något bakom den underbara fasaden!

NU när jag är 13år, kommer få kullen när jag är 14år. Så ska jag få min första kull! I Maj, ska de paras! Och jag planerade kullen långt innan jag ens köpt hem avelsdjuren! Letade bra föräldrar och NU flera ÅR senare kommer min drömm bli uppfylld!

Jag skriver inte för att vara elak, utan för att jag BRYR mig. Jag bryr mig om dig men främst dina KANINER!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Pinacoladas
0

Jag kommer ha min kull när jag är 13 år, med min syrra som är 15 år. Och även mina föreldrar tar ansvar.

Men jag har också väntat och väntat, då måste förstå att allt inte kan hända på en gång!

KajsaM
0

Jennie, du är ung bland dom yngsta av oss. Alla vi är har fått komenterer osv. över saker, det är sånt som man måste ta åt sig. Du är 11 (?), då kan man inte allt, vi har alla varit där och sakt "Åh, jag vill ha små kaninungar" och sakt "Ja, jag klara det och kan allt". Men det är helt fel.

Men om du nu ändå väljer att ta din kull, så kan jag inte annat än att hålla tummarna och hoppas att alla blir välskapta.

Nu kmr inte jag heller skriva något mer, dock hålla koll ifall den måste låsas.

Mvh Kajsa, medarbetare

skanorskaniner
0

Min första kull hade jag när jag var 13 år. Då hade jag en fin fuchs hona som var reggad på 94p och jag hittade en hane från en uppfödare som jag kände som var reggad på 95p.
När jag fick min första kanin när jag var 10år så var jag inte mogen.Och jag tror inte att min kanin var det heller. Alla kaniner jag har haft har stamtavla.

Det hjälper inte att man läser på allt vad man kan. Det gör man i skolan också men man glömmer allting något när man sitter där och skriver prov. Man får inte in alting i huvudet.

Men om du ska ta ungar så lycka till..

Jennie104
0

Tack så mycket ;)

Asså såklart kommer mamma hjälpa mej.

[Quellii]
0

Jag låser denna tråd då du skapat en ny med exakt samma fråga ^^

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer