Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 204 ggr
Joss81
0

Kloslip för kaniner?

Hej.

Det är otroligt svårt att klippa klorna på min kanin. Han tycker det är jätteobehagligt och rycker och sprattlar. Han vägrar ligga på rygg. Han har dessutom mörka klor så det är svårt att se var pumpan är. Nu har jag sett på nätet att det finns kloslipare, framför allt för hundar och katter. Är det någon som vet om man även kan använda dessa till kaniner? Någon som har testat och isåfall kan rekommendera ett visst märke?
Jag vore så tacksam för hjälp!!

91Marran
0

Jag köpte en sån fil. Katterna sprang när de hörde ljudet på avstånd. Finns säkert dyrare som är tystare. Den fungerade till mina marsvin bortsett från ljudet.

Mvh
Mig

klara Andersson
0

#2: måste man klippa klorna på sin kanin? Jag har en tio veckors gammal kanin som jag inte klipper klorna på!

Maleficum
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2: Jag skulle säga det är individuellt och beroende på hur dem bor.

Bor de inomhus brukar man behöva klippa klorna på dem eftersom klorna inte slipas naturligt (om man inte som jag råkade få en kanin som själv tuggar av sig klorna när de blir för långa).

Några kaniner jag hade behövde jag aldrig klippa klorna på sommartid för dem sprang lösa ute och och kunde gräva och röra ordentligt på sig och då slipa klorna naturligt men vintertid fick jag klippa eftersom de bodde mer instängt och hade inte samma möjlighet att gräva och springa runt i samma utsträckning.

Finns en video på youtube som visar ett rätt bra sätt att klippa på (och sen är det bara att öva, öva, öva). Jag har använt det sättet på kaniner (och även en hund som inte gillade att få klorna klippta).

Men oavsett om de behöver klippas eller inte är det bra att kolla dem regelbundet (har haft en kanin som fastnat med en klo och drog av sig hela klokapseln tex och även haft en kanin som slog ett tåben ur led).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu