Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 689 ggr
League
0

kaninproblem...

Hej, jag hittade hit via iller.ifokus.

Jag har 2 hermeliner, 1 hona och 1 hane som är syskon. Hanen ska kastreras.

Nu till mitt problem: De rusar runt runt runt och stampar på kvällen/natten när jag släcker och ska sova. Jag har testat med att dela på dem, täcka över buren, ha ljuset tänt… Men de bara rusar runt-runt-runt…

Hjälp mig!

Stormviskaren
0

prova att ge dem mat precis innan du lägger dig i sängen. (ingen aning om de fungerar på kaniner men fungerar på marsvin)

League
0

De har fri tillgång på vatten/foder/hö/gnagarstänger och en godisboll… det enda är att när de inte ser mig längre springer de runt som galningar i buren

Stormviskaren
0

hmm.. ja då var det ett problem :/

League
0

Igår testade jag med att ha musik på, som jag alltid har i mitt rum… men det var fortfarande full rulle i buren. Min hona verakade tro att hon är en hane, hanen blir galen, stampar och rusar runt med honan efter sig…

Vad är fel med mina kaniner? Måste jag sätta dem i varsin bur? vill ju ha dem ihop…

Jag e desperat!

KvirrZ
0

#4 Om din hona stressar upp din hane så kanske du inte kan ha dom ihop? hur gamla är dom?

- Mvh Emma

myriis
0

Om hanen blir stressad av honan ska du nog sära dem. Hur gamla är dem? Ifall de är över 3 månader finns risk att dem parar sig och du får ungar.-.

League
0

De är födda 24/9 2007.

Och anledningen till att jag köpte båda var att jag ville först bara ha honan, men hon var lite liten för att lämnas ensam, Nu har jag båda och ångrar inte en sekund att jag köpte dem, båda stiger i vikt stadigt och mår prima.

Jag funderar på om buren är för liten? den e mellan 80-100cm gånger 50…

League
0

Grejen är ju att de bara håller på såhär på kvällen/natten vilket gör mig förbryllad

League
0

Kan ingen hjälpa mig?

KvirrZ
0

För det första, mät din bur, om den är kortare än 100 är den olaglig. Och för 2 kaniner är den väldigt liten.

Det kan vara en av anledningarna, de blir helt enkelt rastlösa när de inte får komma ut och springa och sitter så tätt intpå varandra.

sen en fråga, när hade du tänkt att kastrera din hane, i vilken ålder?

- Mvh Emma

League
0

De kommer ut ett par timmar om dagen… Men jag ska köpa en större bur, en sån där med 2 våningar nu i veckan. Ska även köpa en "rast-hage".

KvirrZ
0

#11 bra :) och min fråga?

- Mvh Emma

League
0

vid 6 mån, de kommer att delas på snart… ifall nån hinner innan 6-mån sträcket

League
0

Har nu fixat galler och satt upp en rastbur. Köpte fler rullar och lade in. De är jätteglada.. men det verkar som att mitt problem kvarstår…. Har kollar på en 120*50 bur som jag ska köpa på fredag, eller i morgon… får väl se hur det går, annars får lag sära på dem…

League
0

PUTT