Kastrering osv
Jag har många frågor vid kastrering, hoppas därmed att någon här kan hjälpa och besvara.
Det är så att vi ska skaffa tillökning, vi ska köpa en hona, en dvärgdur. Våran hane som också är dvärgdur ska kastreras. Honan hämtas den 23, vilket betyder att vi har gott om tid att kastrera honom.
Denna fråga handlar om hanen och hans kastrering, den lyder: Är de vanligt att en kanin inte överlever en kasterering? Måste de vara i något speciellt skick, alltså bra kondition? Är de dåligt att han är 1 år, är de för gammalt?
Denna fråga handlar om kastrering för både kaninerna: Måste honan vara kastrerad när de ska sättas ihop? Om hanen redan är de och inte honan, spelar de någon roll? Vi kommer att kastrera henne, men vi vill att de ska sätts ihop först.
Det händer att en kanin inte överlever en kastrering. Det är pga narkosen och man brukar säga att 3-4% dör. Men det är mindre risker om kaninen är frisk. 1 år är inga problem. Men ni bör tänka på att hanen fortfarande kan bli pappa ett tag efter kastreringen. Min veterinär sade att jag skulle vänta minst 4 veckor efter kastreringen med att sätta ihop dem.
Det är lite svårare att sätta ihop honan med hanen om hon inte är kastrerad, men det kan gå jättebra. Dock måste du sära på dem ett tag efter honans kastrering (min veterinär sade 14 dagar) medan såret läker och de blir stressade vid ihopsättning. Alltså är det bäst att kastrera båda kaninerna först.
Kan du mycket om ihopsättning? De flesta tycker att det är bäst att göra det på en neutral yta (där kaninerna inte har varit tidigare) och de måste vara övervakade i början eftersom de kan börja slåss. De skall bestämma vem som bestämmer, så de blir oftast inte vänner direkt.
//
Lucille