Behöver bara skriva av mig
Hej,
För ungefär en månad sen förlorade vi vår lille hane, som bott frigående hos oss i ett och ett halvt år. Han var en nyfiken skrutt, som ofta var runt fötterna på oss och en dag klev jag baklänges ned från en pall och råkade trampa på honom.
Jag har tänkt att han nog bröt ryggraden, men har den senaste veckan börjat inse att så nog inte var fallet. Direkt efter att olyckan hände använde han nämligen alla fyra benen för att krypa bort. När han satte sig stilla gick jag efter, chockad så klart, och lyfte upp honom. I min famn fick han panik och började sprattla, jag tänkte att han var skadad, och att han absolut inte fick falla i golvet så jag höll kvar honom i famnen. Efter 15-20 sekunder blev han slapp, och efter ytterligare cirka 30 sekunder flämtade han till och dog.
Jag kommer ju så klart aldrig få svar på vad som egentligen hände, men jag börjar mer och mer tro att han dog av chocken när jag, förutom att trampa på honom också lyfte upp honom direkt efter. Om det är så så kanske jag kunde förhindrat hans död, om jag låtit honom vara. Samtidigt kanske det bara hade förlängt förloppet ifall han hade fått skador av att jag trampade honom.
Skuldkänslorna kring detta håller på att äta upp mig, och jag har så svårt att sluta tänka på ”om bara” och ”tänk om jag inte hade”. Folk i min omgivning börjar tycka att det är dags att komma över detta, barnen har skaffat en ny vän och jag känner inte att jag kan ventilera detta med min familj då de blir ledsna när jag påminner dem, därav behovet av att skriva av mig.
Har ni varit med om kaniner som dött av chock? Hur har de betett sig?
Jag tror inte att du hade förhindrat hans död genom att inte lyfta upp honom. Han var ju redan chockad. Men det var en olyckshändelse och han hade nog inte velat att du mår dåligt över det. Men självklart tar inte det bort dina känslor när man säger så. Försök att tänka på vilken fin tid han faktiskt hade hos er. Och tillåt dig att känna känslor.
//
Lucille
Men fy så jobbigt att förlora en kanin på det sättet :( det är så himla lätt hänt med nyfikna kaniner att man råkar sparka till dem eller i värsta fall trampa på dem. Jag vet tyvärr inte vad som kan ha hänt, men tänker att det kanske var något inre organ som blev skadat när han blev trampad på? Lungorna t.ex.?
Jag har varit med om att en kanin blivit så stressad/skrämd/chockad att hon bara satt och slutade äta. Hon blev inlagd för magbesvären som följde, men repade sig. Har hört att kaniner kan dö av ren chock men jag tror det får vara något riktigt riktigt skrämmande då, typ rovdjur som hoppar fram och försöker döda dem. Men jag är verkligen ingen expert.
Vill bara skicka lite omtanke till dig också, och hoppas att du inte känner skuld för det som hände. Jag vet inget om honom men det låter som att han trivdes riktigt bra hos er om han gillade att springa runt era fötter, så han levde nog ett lyckligt liv hos er. Olyckor händer. Ta din tid och sörj, ingen annan kan säga till dig när du är klar med att sörja. Jag blir fortfarande gråtfärdig ibland när jag tänker på min katt som fick avlivas för över ett år sedan, och då hade jag ändå vetat att det var på gång i mer än ett halvår innan dess. En månad är inte lång tid. Du kommer över det tids nog.
Tack för er omtanke. Troligen hade han avlidit av skador även om jag inte tagit upp honom, men det hade tagit längre tid. Nu blev allt så chockartat, från ena sekunden till den andra var allt annorlunda. Barnen hann bara höra mig skrika ”han dör” och så var han borta. Vi hann inte ta farväl, även om vi så klart gjorde det sen, en lång stund bara satt vi med honom, klappade och pratade innan han begravdes där gräset växer som högst, tillsammans med sin favoritmat och annat som barnen ville att han skulle ha med sig. Där brinner ett ljus hela tiden hos honom och vi säger godnatt varje kväll. Han var en så härlig individ, och han levde ett fantastiskt kaninliv även om det blev alldeles för kort.
Jag kan inte föreställa mig vad du känner, att ens kanin avlider och sen känna skuld känslor för det. DET VAR INTE DITT FEL❤️ Det var en olyckshändelse, olyckshändelser händer! All kärlek till dig💘
✨inget är omöjligt, det omöjliga tar bara tid✨