frågor ang avel
Hej till våren/sommaren hade jag och in lillasyster tänkt att starta en småskalig kaninuppfödning.Antagligen dvärgvädur, lejonhuvad eller hermelin. Så här kmr några frågor:
1. Om man har fackburar, hur länge behöver dom då skutta i rastbur varje dag ?
2. Går det att ta ungar på vintern ? (dom kmr bo i ett skjul)
3. Om man tar hem en hona och en hane i maj (då är dom 8 v va ? )Är då dom redo för sin första kull i juli ? Blir inte hanar könsmogna senare ?
Kmr inte på mera frågor juste nu men har nog massa mer, men skriv gärna lite tips? och ideer ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

1. En kanin ska, oavsett bur, få 30 minuters Motion varje dag, minst! Hur stora ska facken vara?
2. Själv är jag emot det, eftersom det finns en chans att honan bäddar dåligt och alla ungar fryser ihjäl. Men man gör så som man själv vill!
3. Nej. Honan måste vara minst 6 månader innan sin första kull. Sen är det bara ett minimum. Själv tycker jag att man ska vänta längre, minst 8 månader. Men det är somsagt bara min åsikt.
# 1 håller med på alla punkter med ett utropstecken för minst 30 min Motion.

#1 vet intev skulle vilja ha hjälp med ideer till det med och tips? ;)
Blir inte dom könsmogna vid 4 mån ? :s
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#3 Dom är inte nog utvecklade för att klara av en kull om dom är för unga, det är större risk för komplikationer och att honan dör!

#3 Tycker att det säger sig självt att man inte ska ha för bråttom med att ta ungar. Låt honan göra sig hemmastadd, växa upp och hinna mogna innan ni tar en kull. Att para en 6 månader gammal hona kan även det medföra komplikationer, eftersom de inte alls är mogna psykiskt. De vet inte hur de ska göra, de bäddar dåligt, diar inte ungarna rätt och kan till och med strunta i ungarna!
Så jag ber er att vänta tills ni vet att både ni och honan är mogna för en kull! Det är verkligen superviktigt! :) Vänta åtminstonde tills hon är 7-8 månader. Varför så bråttom? :)

Okej tack för vsraen ;D Eftersom jag inte visste bättre och dom i djuraffären sa att de var okej att para när dom var 4 mån så parade jag min maja när hon var de, det gick jätte bra och hon var super duktig ;) men ska väl vänta lite då ksnke .. Bråttom och bråttom jag tänkte bara att om vi får hem några kaniner vid våren/sommaren måste vi vänta tills nästa vår/sommar att para dom eftersom de inte verkar bra att dom får ungar på vintern .. :P Men fortsätt att ge tips? och ideer gärna ;)
Jenny