Kanin iFokus

Kanin

Läst 182 ggr
Kanin och hamster
0

Vilken slags matta

Hej jag ska byta underlag till min innekanin för att min mamma har blivit så trött på allt spån i hela lägenheten men till frågan vilka mattor är bäst och finns det några billiga som ändå är bra ? Och kan man ha bara mattor i buren eller måste man också ha typ träpellets också? Tacksam för svar😄

Jojjo908822
0

Man kan ha bara mattor i buren, men de får inte vara för hårda. Vet inga specifika mattor, men tänk på att det skall gå att rengöra dem från hö och kiss. Jag funderar på att köpa pusselmatta i gummi (till Hage, har inte bur), men vet inte om de är bra. De är lätta att rengöra, men vet inte om de är tillräckligt mjuka. Vill inte att mina kaniner skall få trycksår.

//
Lucille

sp0ngeb0b
0

Kan rekommendera att köpa en trasmatta i bomull, modell mindre, på second hand. De är mycket enkla att tvätta, lufta osv när det behövs, och de är gjorda i naturmaterial (oftast iaf) så det är mjukt och skönt för små kanintassar. Du behöver en toalåda till kaninen också, men jag tänker om du har en toalåda där inne med spån i så kommer det allra mesta av spånet hamna på mattan i buren när kaninen hoppar ur lådan. Jag har ingen bur men märker att 99% av allt spån som hamnar på golvet är i direkt anslutning till toalådan. Så du kan nog minska skräpet runt om i lägenheten genom att göra så :) sen när det blir lite mycket spån på mattan kan du ta ut den, rysta av den lite på golvet och sedan sopa upp det med en kvast och slänga det.

Kanin och hamster
0

Okej tack för svaren jag ska byta ut spånet till toalett strö,men finns det några bra mattor på Rusta för jag och min mamma tänkte åka dit snart 🙂

sp0ngeb0b
0

Ingen aning faktiskt, handlar aldrig på Rusta, men ta en titt om du ändå ska dit! Om du vill ha det så billigt som möjligt (och miljövänligt :) ) brukar det finnas mycket trasmattor på second hand. Jag har köpt nästan alla mina trasmattor begagnade (och jag har rätt många, hehe). På second hand-affärer brukar de inte kosta många slantar :)

Kanin och hamster
0

Okej tack för tipset 😀