Nät mot marken?
Hej,
Vi har precis byggt ett kaninhus och ska snart skaffa ett par kaniner.
Min flickvän är dock lite osäker på min lösning att sätta nät ner mot marken, för att förhindra att de gräver sig ut. Är det irriterande för kaninerna med ett sånt nät, så de inte kan gräva alls? Jag har tänkt att fylla på med jord och sådär, så det inte ligger synligt och de kan fastna i det. I övrigt har vi tänkt släppa ut dem på tomten ibland (den är helt inhängnad), så det kommer finnas tillfällen för dem att gräva utanför buren.
#0: Vilken tjusig lösning. 🤗
Är inte kaninägare själv men kaniner är kända för sin grävförmåga så jag skulle se till att det fanns nät i botten oxå.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack!
För att förtydliga mig själv så är jag medveten om att något slags nät behövs för att de inte ska gräva sig ut. Frågan är mer om det är ok att ha nätet direkt under buren såhär, eller om man bör gräva ner det under grässvålen, 5-10 cm ner i marken? Jag hoppas det är ok såhär, då det inte är så enkelt att göra det på något annat sätt nu…
#2: Lite svårt att se men är bottenytan täckt med nät så att det är en ”homogen” bur eller är nätet lagt på botten bara?
Nätet är fasthäftat i ramen undertill, så i samma nivå som gräsmattan.
#4: Om det är fasthäftat i ramen undertill och det täcker hela botten tror jag att det räcker.
Om nu nätet är tillräckligt grovt så att det inte går att gnaga igenom.
Tror att det finns riktiga kaninexperter på sajten så du kommer få mer svar.
Som det ser ut på bilden så är det lite knöligt under nätet och jag hade nog själv hällt på lite jord ovanpå för att jämna till det lite.
Annars är ju det bästa (om man har möjlighet) att gräva ner galler en bit ner i marken (och såklart ha en ordentlig ram runt) så de har möjlighet att få gräva (vissa kaniner har väldigt stort behov av att gräva).
Eventuellt kan man ju även fixa en gräv låda (under husdelen tex där det är lite regnskyddat) med något bra gräv material i sig.
Kanske lite sent nu men hade själv använt mig av fyrkantsnät då det är mer hållbart och är bättre skydd mot rovdjur.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag grävde bort gräsmattan för hand ca 1dm för att sedan placera ett nät. Nätet vikte jag upp utanför buren och häftade så den sitter mot burens utsida. Sedan la jag tillbaka gräset.
Fin bur, hur fick du till det böjda virket?
Jag har bara kompostgaller mot marken. Det tar inte länge förrän det knappt märks. Gräset växer över. Mina bryr sig inte.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering