Passa hankanin?
Hej!
Jag har en kastrerad hankanin och en (snart kastrerad) honkanin. Nu har jag fått frågan om att passa en annan hankanin. De kommer bo i olika delar av mitt vardagsrum. Ibland kommer de gå fritt i rummet en och en, och tänkte då sätta kompostgaller runt nya hanens bur så att de inte kan nosa på varandra. Är det okej? Kan jag passa hanen eller kommer de bli upprörda av att bara se varandra?
//
Lucille
det kommer nog gå jätte bra!
Tror det funkar att ha dem separerade. Men jag rekommenderar dig att ha en nödlösning ifall de inte klarar av att se varandra. Var också beredd på markeringar i form av kiss och bajs lite här och var, pga nya lukter. Tänk också på att de inte får ha möjlighet att komma åt varandra överhuvudtaget. Du måste eliminera alla risker - du får ha tak på minst en av deras inhägnader, små hål i galler/nät så de inte kan klämma sig igenom, osv. Du kanske inte tror att dina kaniner hoppar över kompostgaller t.ex. för att de aldrig har gjort det innan, men med rätt motivation kan de göra det ändå (exakt detta har jag själv upplevt). Var även beredd på slagsmål genom galler. Hade jag varit du hade jag haft den "nya" hanen i ett helt annat rum. :)
#2: Tack för svar!
Jag har bara ett rum och badrum, men badrummet är 10 kvm, så har plats med hans bur där som nödlösning. Mitt vardagsrum är långsmalt, så kan även dela det i två med kompostgaller vid behov.
Mina kaniner har kompostgaller som tak och ena kaninen har fyrkantsnät runt hagen. Jag har fyrkantsnät hemma, så jag kan sätta det hos min andra kanin också.
//
Lucille