Vilket foder?
Hej! Jag undrar vilket foder som som gör att kaninen mår bäst, eller foder som jag ska undvika att ge mina kaniner. Jag vill gärna att de ska må bra, och har hört att det finns foder som är mindre bra.
Tacksam för hjälp med foder!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
- Redigerat 2021-05-23 14:10 av Linnea Starstable123
Ge dina kaniner foder som innehåller mycket fibrer tycker det ska innehålla MINST 18% jag använder selective och det funkar jätte bra på min kanin 😄
Jag använder brit. Bevies har ätit det sedan han började att äta pellets och eftersom det är en bra kvalitet så har det bara varit dumt att byta.
Dock så ska deras kost bestå av 80-90 % hö och också bladgrönt.
Så min hane får inte så mycket pellets. Men han gillar det och det funkar!
#2 har en liten fråga hur mycket bladgrönt ska man ge och vad finns det för bra sallader har läst många trådar här på kanin.ifokus men alla tycker olika mängder.Förlåt om jag kanske tar över tråden lite😅
#3: Först ska man ju vänja in kaninen vid bladgrönt. Så några få blad per varannan dag körde jag innan den slutgiltiga handfulla varannan dag.
Brukar ge Bevies mache, ruccola, mangold, spenat och så roman sallad. (roman sallad ska man helst bara ha de mörkare topparna av).
Okej, tack för hjälpen:)
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Du ska ju ge kaninen mestadels hö, men det vet du säkert redan. Sedan kan du komplettera med någon enstaka msk pellets av god kvalitet om du vill eller om kaninen behöver det för att inte bli underviktig. Obs! Det kan vara svårt att avgöra om den är underviktig, då kaniner ska vara ganska "spinkiga" för att vara normalviktiga. Sallad och grönsaker kan du se som godis som du inte bör ge för ofta. De får i sig allt de behöver om de får bra hö och rent vatten, resten är bara komplement :) jag själv brukar bara ge småbitar (tänk typ 1x1 cm) av gurka, sallad och ibland äpple, max någon enstaka gång i veckan. Ca 1-2 msk pellets om dagen som ges i samband med aktivering. Sen plockar jag ibland lite gräs och maskrosor utomhus och ger dem också.
#1: jag använder Stampe. Är den bra?
#7 tycker man inte ska bara använda Stampe för att det innehåller för lite fibrer enligt mig.Du kan testa att blanda med lite selective har själv rabbfor som liknar Stampe mycket och så blandar jag med selective 😊
#7: tack!