Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 207 ggr
Ulvelin007
0

Att sälja kanin

Hej!

Nu när jag endast har en kanin kvar så är det många funderingar på hur jag ska göra nu. Jag känner att min tid med kanin inte är slut än, det känns fel och jag har tid och plats för kanin. Så ska jag ha kvar min nuvarande (vilket jag vill) så tänkte jag köpa en ny. Jag går i 7:an och är ganska säker på att jag kan sköta om kaninerna under skoltiden men vad som helst kan hända. Då undrar jag OM det skulle behöva bli så, är det svårt att sälja kaniner?

Självklart är detta med tid något jag tänker på innan jag köper kanin och jag tror det ska hålla ^^Ha en bra dag!

Jojjo908822
0

Det finns jättemånga kaniner på tex Blocket och det kan vara svårt att sälja dem. Det beror nog på var man bor, på hur man presenterar kaninerna, vad det är för kaniner, om de är kastrerade osv. Men jag tror att det brukar gå i nuläget om man verkligen försöker. Men tar nog ofta någon månad. Sedan beror det ju på vilka krav man har på köparen också. Det finns ställen som Smådjurschansen också, men det är ofta väntetid och de brukar prioritera kaniner som är utsläppta.

//
Lucille

sp0ngeb0b
0

Jag säger som #1. Jag har sett mååååånga annonser för omplacering av kaniner. Många verkar inte lyckas omplacera dem även om det går lång tid. Men precis som #1 sa, det beror mycket på var man bor och hur man skriver annonsen, men jag tror även det beror på vad man har för kaniner. Hanar kan vara svåra då varje kaninägare oftast bara har 1 hane (eftersom två hanar inte ska bo tillsammans). Honor kan därför vara lättare att omplacera. Ett redan fungerande par kan också vara lättare att omplacera, då den som tar emot dem inte behöver klydda med ihopsättning osv. Är kaninerna kastrerade och vaccinerade är det också ett stort plus.

Jag omplacerade nyligen två kaniner som jag agerade jourhem åt. Jag var beredd på att det eventuellt skulle ta mycket lång tid att bli av med dem, men jag skrev en trevlig annons med mycket information om kaninerna. Ras, personlighet, kön, hur de bor nu, var de finns, vad jag hade för krav på det nya hemmet, övrig info. Och jag hade väldigt höga krav på det nya hemmet. Ändå fick jag meddelanden av flera personer varan en var det perfekta hemmet. Kanske en vecka efter det var de överlämnade. Men ofta dyker det upp annonser där det står typ "Hej jag har en kanin som söker nytt hem" och ingenting mer… då tror jag det är extremt svårt att få napp.

Vill också säga att det är bra att du faktiskt tänker på sådant här. Tyvärr är det många som skaffar djur till höger och vänster och sen bara "oops nu hade jag visst ändrade familjeförhållanden" typ en vecka senare. Och tyvärr är det ju många som bara släpper ut dem i naturen… Ingen vet ju vad som kan hända givetvis, och kan man inte ge djuren ett bra hem så ska man givetvis omplacera dem. Men man måste vara beredd på att det kan ta tid att hitta ett bra hem till dem, och att man måste vara lite petig och inte bara ge bort dem till första bästa person som vill ha dem.

Lovilina
0

Vet inte hur det brukar vara i vanliga fall men de gånger jag tyvär behövt sälja/ omplacera kaniner har dom blivit sålda direkt och har fått ungefär tio olika personer som kontaktat och velat köpa. Men det är såklart väldigt olika och äldre kaniner brukar också vara svårare att sälja. Om du skulle tvingas sälja någon kanin är ett tips? att skriva, och beskriva kaninen väldigt mycket i annonsen och ta bra och fina bilder!